5x samen sporten met je kind

Weinig of geen tijd (meer) voor de sportschool, maar wil je toch in shape blijven? Dat kan, want in je dagelijkse routine zit een complete work-out verstopt. Met deze 5 tips voor sporten met je kind is meer bewegen een makkie!

Tip 1: Speel mee

Voor schoolgaande kinderen is het heerlijk om na een dag stilzitten en opletten even uit te razen. Bij voorkeur buiten. Speel lekker met ze mee. Goed voor je conditie. Plus: met een half uur intensief hinkelen, balletje trappen of tikkertje spelen, verbrand je ongeveer 150 kilocalorieën. Dat is evenveel als met een stevige lange wandeling. Bonustip: touwtjespringen is niet voor niets een populaire work-out, het is goed voor je coördinatie, uithoudingsvermogen, timing, kracht en snelheid. Doutzen en het Nederlands elftal doen het ook!

Tip 2: Baby-biceps-training

Vliegtuigje spelen is niet alleen leuk voor je baby, het is ook goed voor jouw armen. Ga op je rug liggen met je baby op je buik. Til hem op en laat hem dan voorzichtig weer zakken. Je kind vindt het leuk en jij traint je biceps en triceps. Als je kinderen ouder zijn, kun je nepzwaardvechten. Door ‘het gevecht’ versterk je je boven- en onderarmen. Touwtrekken en klauteren in een klimrek zijn trouwens ook prima armtrainingen.

Tip 3: Curl-up kiekeboe

Nog een snelle baby work-out: ga met je rug op de grond liggen met opgetrokken knieën. Zet je baby op je buik en laat hem met zijn rug tegen je bovenbenen rusten. Nu kun je beginnen met je buikspieroefeningen. Ondertussen kun je kiekeboe spelen met je baby of hem af en toe een kusje geven. Bij oudere kinderen: speel dat jullie acrobaten in een circus zijn en probeer je kind op je knieën te laten balanceren. Hallo, buikspieren!

Tip 4: Twee vliegen in één klap

Huishoudelijke taken zijn eigenlijk ook al een work-out op zich. Maar met welke klusjes verbrand je nou de meeste calorieën? De badkamer schoonmaken, inclusief de vloer dweilen, staat voor 400 calorieën per uur. Met lopend boodschappen doen verbrand je 275 calorieën per uur. En met ramen lappen 300 calorieën per uur.

Tip 5: Samen sporten

Je kunt je kind natuurlijk ook meenemen als je gaat sporten. Ga bijvoorbeeld joggen achter de kinderwagen of maak een stevige wandeling met je peuter (in de buggy). Nog een idee: breng je kinderen eens niet met de auto naar de crèche of naar school, maar pak de fiets of ga lopen. Het kost misschien meer tijd, maar je hebt meteen een work-out achter de rug.

Bonustip

Zelfs de drukste ouders hebben per dag wel ergens een paar minuten tijd. Genoeg tijd voor een 7 Minute Workout. Tijdens deze intervaltraining doe je twaalf intensieve oefeningen met steeds tien seconden pauze. Zo kun je in weinig tijd hetzelfde resultaat behalen als bij traditionele work-outs die vaak een uur duren. Het mooie aan deze full-body work-out is dat je ‘m heel makkelijk thuis kunt doen. Bijvoorbeeld tijdens het middagslaapje van je kind of als hij ’s avonds in bed ligt. De app begeleidt je bij de oefeningen en is gratis te downloaden via de App Store en Google Play.