Uit onderzoek van het Mulier Instituut blijkt dat veel basisscholen niet voldoen aan de norm van negentig minuten per week voor gymles. Scholen geven aan dat hun lesroosters te vol zijn en dat er een tekort aan geschikte ruimtes is voor gym, aldus de NOS. Met name in groep één en twee, waar de norm het minst vaak gehaald wordt, zeggen sommige schoolleiders dat deze kinderen wel genoeg buitenspelen.
Lees ook: Terug naar school: de leukste, praktische gymspullen voor je kind
Scholen willen niks veranderen
Uit het rapport blijkt verder dat veel van de scholen die niet aan de wettelijke norm voldoen, niet van plan zijn om hier iets aan te veranderen. De onderzoekers vinden het zorgwekkend dat er geen urgentie wordt gevoeld om de situatie te verbeteren.
Kulik begrijpt deze zorgen: ,,Buitenspelen is goed en heel belangrijk, maar heeft een heel ander doel dan de gymles. In de gymles gaat het echt om de motorische ontwikkeling van kinderen en is er een bevoegde leerkracht die werkt volgens vastgestelde leerlijnen.
Zo ontwikkelt een kind zich motorisch, en we weten dat kinderen die goed motorisch ontwikkeld zijn ook meer plezier hebben in bewegen, waardoor ze het dus nog meer gaan doen."
Lees ook: Peutergym: bewegen met je kind
Niet alle kinderen spelen buiten
Daarnaast is het volgens Kulik zorgwekkend dat veel scholen denken dat kinderen genoeg buitenspelen, terwijl dat in werkelijkheid niet zo is. ,,Sommige kinderen spelen tegenwoordig niet of nauwelijks buiten. Voor deze kinderen is de gymles echt essentieel; dat is vaak de enige plek waar ze kunnen bewegen en ook nog eens goed leren bewegen.
De hoeveelheid tijd die kinderen buiten doorbrengen is de afgelopen jaren flink afgenomen. Dat is zorgelijk, want buitenspelen is juist dé plek waar ze oefenen en leren."
Bewegen zorgt voor meer concentratie
Kulik legt uit dat uit onderzoek ook blijkt dat een gymles essentieel is voor een afwisselende schooldag. ,,Bewegen tijdens de schooldag zorgt er namelijk voor dat kinderen zich beter kunnen concentreren op de lesstof.
Bovendien hebben kinderen vaak ontzettend veel plezier in bewegen. Leerkrachten merken bovendien dat de werkhouding van kinderen verbetert wanneer ze gedurende de schooldag hebben bewogen."
Minder conflicten
Kulik is voorstander van het behouden van gymlessen en daar meer aandacht aan besteden, maar er is meer dan alleen bewegingsonderwijs. ,,Wat ik belangrijker vind, is het totale plaatje. Denk bijvoorbeeld aan beweegtussendoortje van vijf of tien minuten tussen de lessen rekenen en lezen. Zo voorkom je dat kinderen de hele tijd cognitief bezig zijn en krijgen ze even de kans om te bewegen.
Daarnaast weten we dat kinderen vaak weinig bewegen op het schoolplein tijdens de pauze. Bovendien ontstaan er vaak conflicten als het buitenspelen niet goed gereguleerd is, en die conflicten nemen ze mee de klas in. We horen van leerkrachten dat er minder conflicten zijn als kinderen lekker kunnen bewegen. Daarom vind ik vooral het grotere plaatje belangrijk, en daarbij hoort natuurlijk dat iedereen die negentig minuten gymles haalt."