Voor oudersOuderschap

Rekenen met je vingers: waarom het juist goed is voor kleuters

Getty Images
Getty Images
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

Ontwikkelingspsycholoog Catherine Thevenot van de Universiteit van Lausanne besloot het zelf uit te zoeken toen ze steeds dezelfde vraag kreeg van leerkrachten: 'Moeten we kinderen aanmoedigen of juist ontmoedigen om hun vingers te gebruiken bij het rekenen?'

Het verbaasde haar dat er nog geen duidelijk antwoord op deze vraag was in de bestaande onderzoeken, waardoor ze steeds moest antwoorden dat ze het niet wist. Dit gebrek aan bewijs zette haar aan om zelf onderzoek te gaan doen. ,,De beste manier om een duidelijk antwoord te geven was door experimenten te doen, dus dat heb ik gedaan."

Lees ook: Dyscalculie: hoe weet je of je kind het heeft?

Lees verder onder de advertentie

Opmerkelijke resultaten

Het onderzoek richtte zich op 328 kleuters van 5 en 6 jaar oud, die in groepen werden verdeeld. Sommigen kregen specifieke training in het gebruik van hun vingers bij het oplossen van simpele optellingen, terwijl anderen geen extra begeleiding kregen.

De resultaten waren opvallend: kinderen die eerst hun vingers niet gebruikten bij het rekenen, maar wél de training volgden, zagen hun scores drastisch verbeteren. Hun prestaties op rekentests schoten omhoog van 37 procent juiste antwoorden naar maar liefst 77 procent. Het onderzoek werd grondig getoetst en gepubliceerd in het tijdschrift Child Development.

Lees ook: Onderpresteren op de basisschool

Lees verder onder de advertentie

Prestatieverbetering bij kinderen

,,Toen ik de resultaten voor het eerst zag, was ik verbaasd over de enorme prestatieverbetering bij kinderen die aanvankelijk hun vingers niet gebruikten om de problemen op te lossen," vertelt Thevenot. ,,Vóór onze interventie waren deze kinderen slechts in staat om ongeveer een derde van de optelproblemen op te lossen bij de pre-test.

Na de training konden ze echter meer dan driekwart oplossen. Het verschil was opvallend, vooral vergeleken met de controlegroepen, waar de vooruitgang onbeduidend was. De mate van verbetering overtrof echt mijn verwachtingen."

Lees ook: Leren lezen op de basisschool

Lees verder onder de advertentie

Meer onderzoek nodig

Je vraagt je misschien af: leren kinderen gewoon een handige truc met vingertellen, of begrijpen ze echt beter hoe getallen werken? Volgens Thevenot en haar team, die hier verder onderzoek naar doen, zijn de eerste resultaten veelbelovend. Ze zegt: ,,We zien al goede vooruitgang, maar er zijn nog meer experimenten nodig om zeker te weten dat deze verbetering direct komt door ons trainingsprogramma."

De boodschap is duidelijk: moedig je kind gerust aan om zijn vingers te gebruiken bij het rekenen. Het kan een belangrijke stap zijn naar betere wiskundige vaardigheden later in zijn schoolcarrière.

Bron: Scientias

Lees verder onder de advertentie