huishouden
door

9 tips om je huishouden beter te organiseren

Voor veel ouders is het een hele kunst om alle ballen in de lucht te houden. Gezin, werk, sociaal leven, sport – en dan ook nog het huishouden. Daarom negen tips om het huishouden beter te organiseren. Zo houd je meer tijd over voor de dingen die er echt toe doen!

  1. Laat je kinderen al op jonge leeftijd meehelpen
    Ok, het gaat allemaal niet zo snel als je zou willen. Maar ze leren wél hun eigen spullen op te ruimen, hun kleertjes in de kast te leggen (ook al ligt het er dan naast) of hun speelgoed op te bergen. Geef ze zelf een emmertje met niet te veel water, een schoonmaakdoekje en een droge doek en geef ze makkelijke schoonmaakopdrachtjes. Jong geleerd, oud gedaan. En kinderen vinden het vaak nog leuk om mee te helpen ook!
  2. Maak een schoonmaakschema
    Ben je niet zo dol op schoonmaken en het huishouden doen? Dan kan een schoonmaakschema helpen. Bedenk wat er elke week gedaan moet worden en verdeel dat per dag. Zo is het overzichtelijk en ben je niet op je vrije dag alleen maar aan het schoonmaken en opruimen. Oudere kinderen kunnen prima deelnemen aan het schoonmaakschema. Zakgeld moet ook ‘verdiend’ worden, toch?
  3. Werk elke dag een wasje weg
    Voordat ik het weet, puilt de wasmand bij mij altijd uit. Om te voorkomen dat ik in één keer heel veel moet wassen, probeer ik sinds kort elke ochtend een wasje te draaien, te drogen en op te hangen. Wat droog is vouw ik aan het einde van de dag op,  de kinderen in bad zitten.
  4. Hergebruik handdoeken
    Bij mij thuis hebben ze er een handje van om iedere wasbeurt (tanden poetsen, douchen, in bad gaan) een schone handdoek te pakken. De handdoeken vlogen erdoor en mama zat met de was. Ik was er klaar mee! Nu doen we minimaal drie dagen met een handdoek. Je komt toch schoon onder de douche vandaan? Waarom zou je dan elke keer een schone handdoek pakken? De natte handdoeken hangen we te drogen over het traphek; de volgende dag zijn ze weer klaar voor gebruik.
  5. Bijhouden is de kunst!
    Probeer alles zoveel mogelijk bij te houden; af en toe een doekje over de wc, en om de dag een stofzuiger door het huis. Zo voorkom je enorm veel poetswerk.
  6. Sorteren
    Goed sorteren is het halve werk! Mijn kids hebben aparte bakken voor verschillende soorten speelgoed; de duplo gaat bij de duplo, barbies bij de barbies, poppenspullen in de ene kast en puzzels in de andere. Ze weten precies waar alles hoort en raken zelden speelgoed kwijt. Kinderen kunnen op deze manier prima zelf opruimen. Lekker gesorteerd, net als op school.(Ik sorteer de was trouwens ook; witte was in de witte wasmand, gekleurde was in de rode wasmand en donkere was in de zwarte wasmand. Ideaal! Daarmee wordt tip 3, ‘Werk elke dag een wasje weg’ ook makkelijker.)
  7. Zorg voor een lege tafel en een leeg aanrecht
    Het is niet prettig om overal om je heen troep te zien liggen. Ik zorg in ieder geval altijd voor een leeg en schoon aanrecht en een lege eettafel (tenzij mijn kinderen daar lekker aan het knutselen zijn, natuurlijk). Overal stapeltjes troep kan onrust geven. En vaak geldt: hoe meer troep er ligt, hoe meer troep erbij komt.
  8. Elke ochtend een rondje door het huis
    Ik doe elke ochtend een rondje door het huis: rondslingerende was in de wasmand, vaatwasser inruimen, bedden opmaken, handdoeken ophangen, pyjama’s op de goede plek en knuffels in bed. Misschien is dat voor mij ook wel makkelijker, omdat ik vanuit huis werk, maar het werkt heel goed. Alles ligt weer op zijn plek en we kunnen de dag met een schone lei beginnen.
  9. Kleine rommeltjes
    Ik heb een hekel aan kleine rommeltjes; jassen op de grond, schoenen overal en nergens. Het zijn misschien kleinigheden, maar het geeft een opgeruimd gevoel als het allemaal op de juiste plek ligt of hangt. Dit geldt ook voor speelgoedjes die door de kamer slingeren. Zijn de kinderen uitgespeeld? Dan opruimen!

Leestip: ‘Van huishoudelijke klusjes wordt je kind later succesvol’