relatie na miskraam
door

9 tips: zo raak je elkaar niet kwijt na een miskraam

Een miskraam is ontzettend verdrietig om mee te maken. Niet alleen voor jou, maar ook voor je partner. Het kan dan ook een grote impact op je relatie hebben. Soms drijft het stellen zelfs uit elkaar. Deze tips zorgen er hopelijk voor dat jullie er juist sterker uitkomen.

  1. Doe het samen

    Spreek af dat je dit met elkaar gaat verwerken, maar dat jullie het niet per se op dezelfde manier hoeven te doen. Het kan zijn dat jouw partner anders rouwt of in een ander tempo dan jij. Hij stort zich bijvoorbeeld op zijn werk, terwijl jij juist veel wilt praten. Accepteer dat je partner er misschien anders mee omgaat, maar houd elkaar wel in de gaten.

  2. Huilen mag (maar hoeft niet)

    Als je je veilig voelt in je relatie, kun je je emoties tonen. Belangrijk is dat je empathisch op elkaar reageert, ook al huilt je partner veel en is dat niet jouw manier om je verdriet te tonen. Realiseer je tegelijkertijd dat als je partner niet huilt, dat niet betekent dat het hem niets doet.

  3. Verdoof je gevoel niet

    Sommige mannen en vrouwen proberen hun verdriet te vergeten met alcohol of drugs. Je snapt, uiteindelijk helpt dat niet. Het kan het zelfs moeilijker maken om het verdriet te verwerken. Want na een miskraam moet je door een rouwproces om door te kunnen, hoe lastig dat ook is. Lukt dit niet? Zoek dan professionele hulp.

  4. Praat met elkaar

    Dat is misschien lastig als je niet zo’n prater bent of als je partner geen prater is. Of omdat jullie bang zijn dat praten over de miskraam het verdriet oprakelt. Maar als je niet of nauwelijks praat, kom je niet vooruit. Misschien helpt het om op te schrijven wat je kwijt wilt en wat je wilt vragen aan je partner. Of vraag hem jou een brief te schrijven met wat er in hem omgaat.

  5. Wees geduldig

    De meeste vrouwen (en mannen) hebben tijd nodig om over een miskraam heen te komen. Je hebt afscheid moeten nemen en dus moet je door een rouwproces. Probeer te ontspannen door yoga of sport. Je lichaam en geest moeten herstellen. Accepteer van elkaar dat dit bij de één langer kan duren dan bij de ander.

  1. Doe leuke dingen samen

    Dat klinkt misschien raar, omdat je hoofd er niet naar staat nu je zo verdrietig bent. Toch is het goed om af en toe even afleiding te zoeken. Doe zeker ook dingen samen. Maak een strandwandeling of ga bijvoorbeeld samen een weekendje weg.

  2. Respecteer de verschillen

    Wees je ervan bewust dat mannen en vrouwen vaak anders reageren op stress en nare gebeurtenissen. De meeste mannen leren als ze opgroeien om flink te zijn en uiten daarom soms hun verdriet minder. Bovendien hoeft je partner niet fysiek te herstellen. Ook kan het zijn dat je partner nog niet zo’n band voelde met jullie toekomstige kind. Neem hem dat niet kwalijk, daar kan hij niets aan doen.

  3. Wees duidelijk

    Laat je partner weten wat je nodig hebt. Ga er niet van uit dat hij in je hoofd kan kijken of precies aanvoelt wat je van hem verwacht.

  4. Zoek steun bij anderen

    Als je partner geen prater is, maar jij daar wel behoefte aan hebt, kan het helpen om bij een goede vriendin of familielid je hart uit te storten. Je hoeft niet alles bij je partner te halen. Maar als je liever niet je gevoelens deelt met anderen, dan hoeft het natuurlijk niet. Trek je vooral niets aan van wat anderen vinden.

Tot slot: mocht dit grote verdriet jullie toch uit elkaar drijven, dan heb je niet gefaald. Misschien realiseer je je na deze crisis pas hoe verschillend jullie zijn en wat je echt nodig hebt in een relatie.

Lees ook: Wat als je zwangerschap eindigt in een miskraam

Bron: Yourtango, Shutterstock