vacuum challenge
door

Online challenges met kinderen? Doe gewoon maar niet

Ineens zijn ze er online, bizarre challenges waarbij we mensen een lepel kaneel zien eten of een emmer ijswater over zich heen zien gooien. Niet alleen volwassenen, ook (jonge) kinderen spelen vaak de hoofdrol in een viral trend. Meestal tot grote hilariteit, maar is het wel zo'n goed idee om mee te doen aan deze online challenges?

Cheese challenge

Aan de lopende band komen er nieuwe online challenges voorbij. Zo was er begin dit jaar opeens een cheese challenge, waarbij ouders een plakje kaas in het gezicht van hun baby gooien. Blijkbaar vonden veel mensen dit een leuk idee, want er werden heel wat filmpjes van deze aparte uitdaging gedeeld door ouders. Wat andere mensen op hun beurt dan weer onbegrijpelijk vonden. Zij noemden het kindermishandeling en bestempelden de mensen die eraan meededen als slechte ouders. Ook Amerikaanse artsen vonden deze challenge verontrustend, volgens hen zouden de kinderen nerveus of angstig van kunnen worden.

Advertentie

Ook onze blogger Eva verwonderde zich over deze bizarre trend en begrijpt er werkelijk niets van.

Get that money challenge

Nog zo’n trend die op dit moment voor veel verdeeldheid zorgt: get that money challenge. Hierbij beloven ouders hun kind dat hij zelf mag beslissen wat hij wil kopen als het hem lukt geld of een creditcard te pakken te krijgen die langs een muur of deur naar beneden komt glijden. Met zijn hoofd wel te verstaan. De clue van elk filmpje is dat het kind keihard met zijn hoofd tegen de deur of muur knalt. Ook nog eens zonder de beloning die in het vooruitzicht is gesteld. Grappig of niet? Bekijk het filmpje en oordeel zelf…

Vacuum challenge

Of je het nou leuk vindt of niet, de challenges zijn grappig bedoeld. Op het eerste oog lijken de meeste van deze uitdagingen dan ook onschuldig, maar juist daarin schuilt volgens tegenstanders het gevaar. Neem nou de recente vacuum challenge, waarbij iemand vacuüm wordt gezogen in een vuilniszak. Soms volwassenen, maar ook heel vaak kinderen. Hoewel de ‘slachtoffers’ er in de video’s meestal zorgeloos uitzien en vooral hard moeten lachen, is deze challenge volgens de World Of Buzz wel degelijk levensgevaarlijk bij een verkeerde uitvoering: zo kan zuurstoftekort leiden tot schade aan het zenuwstelsel.

Meedoen aan een challenge? Sta hier even bij stil

Natuurlijk is de ene challenge de andere niet. Maar is je eerste reactie op een nieuwe internetrage waar kinderen bij betrokken zijn: dat is lachen! Of: gaan we doen! Wacht dan toch nog even voordat je je telefoon op camerastand zet en denk eerst eens over deze punten na:

  1. Hoe onschuldig een challenge er ook uitziet, soms zijn de risico’s groter dan je misschien denkt.
  2. Sterker nog, sommige challenges zijn levensgevaarlijk.
  3. Check dus eerst wat de mogelijke risico’s zijn voordat je jezelf of je kind aan een challenge blootstelt.
  4. Onze kinderen doen ons in alles na. Ook als het gaat om het gebruik van internet en social media. Grote kans dus dat je kind als hij wat ouder is online filmpjes van challenges zal gaan delen, als jij dit ook doet.
  5. Als je pech hebt zonder jouw medeweten en dus met alle risico’s van dien.
  6. Challenge of niet: deel je online video’s (of foto’s) van je kind, dan weet nooit bij wie die beelden uiteindelijk terechtkomen. Kijk hier maar eens naar.
  7. Bedenk bovendien dat alles wat je online deelt, voor ALTIJD op het internet vindbaar zal zijn. Vraag je dus af: wordt mijn kind hier later blij van?
  8. Ook goed om je af te vragen: zou jij het leuk vinden om aan de challenge mee te doen als je in de schoenen van je kind zou staan?
  9. Is het antwoord: nee of weet ik niet? Misschien beter om het maar niet te doen.

Lees ook: Foto’s van je kind op social media: dit is wat je moet weten

Jouw mening?

Wat vind jij? Wordt er schromelijk overdreven en zijn de meeste challenges hartstikke onschuldig, ook als er kinderen bij betrokken zijn? Of vind je het onbegrijpelijk dat ouders hieraan meedoen? We zijn benieuwd naar jouw mening. Laat je het weten op onze Facebook-pagina?

Video’s: YouTube / Twitter