Het bedrijf gaat bakfietsen terugroepen vanwege een serieus veiligheidsrisico, aldus de NVWA. Na een uitgebreid onderzoek naar breuken in het frame en de zadelpen, heeft de NVWA het bedrijf gewezen op hun wettelijke verplichting om actie te ondernemen. ECC werkt gelukkig volledig mee aan de maatregelen om dit probleem op te lossen.
Technische documentatie niet compleet
De NVWA heeft ECC laten weten dat ze per direct moet stoppen met de verkoop van bakfietsen. De technische documentatie van de bakfietsen is niet compleet, waardoor de veiligheid niet gegarandeerd kan worden. Pas wanneer ze kunnen bewijzen dat de bakfietsen veilig zijn, door middel van volledige technische documentatie, mogen ze weer verkocht worden.
Meldingen over onveilige bakfietsen
Na de berichten over de Babboe bakfietsen eerder dit jaar, kwamen bij de NVWA ook meldingen binnen over andere merken, vooral over Vogue. In totaal ging het om zo'n dertig meldingen. De NVWA besloot daarop een onderzoek te starten.
Uit dat onderzoek bleek dat Vogue de afgelopen jaren meldingen had gekregen over gebroken frames en zadelpennen. Het bedrijf had echter niet voldoende actie ondernomen, zoals de wet vereist. Zo werd er niet goed genoeg onderzocht wat de oorzaken waren en zijn deze problemen niet gemeld bij de NVWA, terwijl dat verplicht is.
Hier vind je de meestgestelde vragen over de bakfietsen van Babboe
'Ik was bont en blauw'
Eerder dit jaar toonde RTL Nieuws al aan dat frames van bakfietsen van Babboe regelmatig breken. De NVWA greep in door de bakfietsfabrikant een verkoopverbod op te leggen en riep 22.000 bakfietsen terug. Nu blijkt dus dat ook andere bakfietsen problemen hebben.
RTL Nieuws sprak meerdere personen met een bakfiets waarbij het frame brak. De 35-jarige Rotterdamse Samantha Molders maakte een harde klap op de klinkers toen haar Vogue-bakfiets brak. ,,Ik was bont en blauw op mijn knie en scheen. Eén kind had gelukkig niets, maar het andere had een gigantische bult op haar hoofd."
Lees ook: Babboe mag voorlopig geen bakfietsen meer verkopen na breken frames
Cangoo: tien gebroken frames
Een eigenaar van een gebroken bakfiets van het merk Cangoo meldde zich ook bij de NVWA.
Cangoo erkent de afgelopen zeven jaar tien meldingen te hebben gehad van gebroken frames. Het gaat om driewielbakfietsen. De fabrikant laat weten samen met leveranciers onderzoek te doen naar de mogelijke oorzaak. Bij een van de bakfietsen is geconstateerd dat deze is gebruikt voor professioneel vervoer van producten. ,,Van de andere bakfietsen zijn wij momenteel nog aan het onderzoeken wat de oorzaak geweest kan zijn", aldus managing-director van Cangoo Daniël Popal.
Bakfiets.nl zegt: niemand is in gevaar
Een eigenaar van een bakfiets van het merk Bakfiets.nl heeft zich ook bij de NVWA gemeld met een gebroken frame. Er is geen inspecteur langs geweest, maar in een reactie maakte een inspecteur veiligheid wel melding van 'lopend onderzoek'.
Directeur van Bakfiets.nl Jan Rijkeboer is zich van geen kwaad bewust, zo laat hij in een reactie weten. De fabrikant geeft aan meer dan veertigduizend fietsen te hebben gemaakt en dat frameproblemen zeer zelden voorkomen. ,,Gemiddeld vervangen wij acht frames per jaar, vanwege uiteenlopende redenen." Bakfiets.nl benadrukt dat er bij het bedrijf geen gevallen bekend zijn 'dat mensen zich bezeerd hebben of dat er zich gevaarlijke situaties hebben voorgedaan'.
Lees ook: Bakfiets kopen: waar moet je op letten?
NVWA: melden belangrijk
De toezichthouder NVWA benadrukt dat gebruikers erop moeten kunnen vertrouwen dat producten veilig zijn. NVWA-woordvoerder Bjorn Elsebrock: ,,Het is erg belangrijk dat mensen zich bij ons melden als zij een gevaarlijk incident hebben meegemaakt. U mag bijvoorbeeld geen letsel oplopen door een bakfiets." Sinds RTL Nieuws onthulde dat bakfietsen van Babboe kunnen breken, is het aantal meldingen bij de NVWA gestegen van enkele gevallen per jaar naar ruim honderd in 2024. Gevaarlijke situaties kunnen ook online worden gemeld bij de NVWA.
Bron: NVWA, RTL Nieuws