Vraag: 'Als de kinderen zich misdragen, geef ik liever een duidelijke straf om hun gedrag te corrigeren, zoals een time-out of vermindering van schermtijd. Mijn partner vindt dat we juist het positieve gedrag moeten belonen als het goed gaat. We verschillen hierin van mening en dat leidt tot onenigheid. Hoe pakken jullie dit aan?'
Een combinatie van
Antwoord 1: ,,Een time-out gebruik ik ook. Het aangeven dat bepaald gedrag niet oké is, vind ik wel van belang. Even apart zetten en weghalen uit de situatie. En daarnaast belonen voor goed gedrag kan daar natuurlijk helemaal bij. Dus beide."
Uitleggen waarom iets niet mag
A2: ,,Straffen wordt al lang gezien als een kortetermijnoplossing, op de langere termijn werkt het niet goed. Ik zou zoeken naar een andere aanpak. Belonen is trouwens hetzelfde als straffen, want een beloning onthouden is ook een vorm van straf. Je kunt beter uitleggen waarom iets niet mag. Je wilt dat je kind iets niet doet omdat slaan pijn doet bij de ander, niet omdat hij een straf wil ontlopen."
Lees ook: Kinderpsycholoog Tischa Neva over straffen en belonen in de opvoeding, werkt het?
Straffen meer effect dan belonen
A3: ,,Positief gedrag belonen heeft bij mijn 4-jarige minder effect dan straffen. Als ik zeg dat hij voorlopig geen filmpjes mag kijken op de tablet, heb ik opeens alle aandacht. Dat is voor mij het moment om rustig uit te leggen waarom ik daarmee dreig, en dus waarom hij zich misdraagt en wat dan wel het gewenste gedrag is."
Positief gedrag belonen
A4: ,,Zelf doe ik niet aan straffen en eigenlijk ook niet aan belonen. De vader van mijn zoon zet hem wel eens op de trap als hij niet goed luistert. Ik denk dat die twee manieren van opvoeden prima naast elkaar kunnen bestaan. Je kind leert uiteindelijk wel hoe papa het aanpakt en hoe mama reageert.
Zelf geef ik ook liever aandacht aan positief gedrag. Zo complimenteer ik hem voordat hij gaat slapen, bijvoorbeeld: 'Je hebt vandaag heel goed geholpen met het opruimen van jouw speelgoed'."