
Extra les helpt peuters met achterstand
Kinderen van 2 tot 4 jaar met een taalachterstand hebben veel baat bij extra taalles op de peuterspeelzaal. Dit blijkt uit drie onderzoeken die staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Achterstand in woordenschat gehalveerd
Uit de onderzoeken blijkt dat op die manier de woordenschat zó wordt uitgebreid dat de achterstand in verhouding tot andere kinderen kan worden gehalveerd. Een bijkomend voordeel is dat kinderen zich beter leren concentreren.Bewijs
Dekker is blij dat er nu bewijs is voor het nut van de extra lessen. ‘Er was de afgelopen tijd veel twijfel over het effect van voorschoolse educatie in Nederland’, zegt de staatssecretaris. Hij noemt het goed dat kinderen al op jonge leeftijd een extra steuntje in de rug krijgen.
Spelenderwijs
Bij voorschools onderwijs krijgen kinderen op een peuterspeelzaal of crèche spelenderwijs taal- en/of rekenles. Dit wordt door de andere activiteiten en spelletjes heen verweven. In Amsterdam en Rotterdam zijn zelfs aparte peuterspeelzalen die speciaal gericht zijn op deze extra ondersteuning.
Focus en kwaliteit
Het effect op de ontwikkeling is het grootste wanneer kinderen met een taalachterstand samen in een groep zitten, zeggen de onderzoekers. Hierdoor is er meer focus en daarmee hogere kwaliteit. Deze extra lessen mogen bovendien alleen gegeven worden door iemand met een speciaal certificaat.
Auteur: Noortje Molenaar – Bron: Rijksoverheid/NOS – Foto: Shutterstock