Voor oudersNieuws

Eindelijk goed nieuws: schermtijd onder jonge kinderen daalt (maar is nog steeds te hoog)

Getty Images
Getty Images
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Waar de gemiddelde schermtijd van kinderen van 0 tot en met 6 jaar vorig jaar nog 111 minuten per dag was, is dat nu 86 minuten. Dit blijkt uit de Iene Miene Media-monitor van Netwerk Mediawijsheid, in het kader van de Media Ukkie Dagen. 'Dit is een stap in de goede richting', zegt Peter Nikken, emeritus lector Jeugd & Media, hoopvol.

Goed nieuws dus, toch kan de vlag volgens de onderzoekers nog niet helemaal uit. Het nieuwe onderzoek, waarbij 1021 ouders van kinderen van 9 maanden tot en met 6 jaar een vragenlijst invulden, laat zien dat één op de zes jonge kinderen dagelijks meer dan twee uur filmpjes op een mobiel apparaat of televisie kijkt.

Te hoog

En dat terwijl de schermtijd volgens de richtlijn van de Wereldgezondheidsorganisatie voor kinderen tot 2 jaar helemaal géén schermtijd is en voor kinderen van 2 tot en met 6 jaar maximaal een uur.

Lees ook: Advies: zo veel schermtijd is oké per leeftijd

'Het mediagebruik is nog steeds hoog', zegt Nikken. 'Maar het lijkt erop dat steeds meer ouders bewuster omgaan met schermtijd bij jonge kinderen. Wellicht omdat er in toenemende mate aandacht is voor de risico's van mediagebruik door kinderen.'

Lees ook: Nieuw onderzoek: tabletgebruik vergroot kans op driftbuien bij jonge kinderen

Goede voorbeeld

Meer dan de helft van de ouders bepaalt hoeveel schermtijd hun kind krijgt, en bijna driekwart selecteert media die geschikt zijn voor de leeftijd van het kind.

Toch hebben ouders vooral moeite om hun eigen digitale mediagebruik te veranderen, ondanks hun voorbeeldrol. 'Ouders worstelen vaak met hun eigen schermgedrag. Ze weten meestal wel wat verstandig is, maar in de hectiek van de dag is het lastig om dat ook toe te passen', legt Anouk Tuijnman van het Trimbos Instituut uit.

Lees ook: Deze tv-series zijn geschikt voor kleine kinderen (en een babybreinspecialist legt uit waarom)

Peter Nikken beaamt dat. 'Vooral bij kinderen die als 'druk' of 'grenzen opzoekend' worden ervaren, merken ouders dat het moeilijk is om afspraken over schermtijd vol te houden.'

Lees verder onder de advertentie

Filmpjes tijdens het ontbijt

Het onderzoek toont grote verschillen in het gebruik van digitale media door gezinnen met jonge kinderen. Bijna de helft van de jonge kinderen kijkt geen televisie en een groter deel bekijkt geen filmpjes op smartphones of tablets.

De momenten waarop media worden gebruikt, variëren sterk: één op de vijf kinderen kijkt filmpjes tijdens het ontbijt. Ouders die dit toestaan, noemen het vaak een moment van rust, vooral wanneer zij weinig steun van een partner ervaren. Daarentegen staat wel vast dat jonge kinderen nog steeds twee keer zoveel tijd aan offline-activiteiten besteden als aan digitale media.

Lees ook: Lucas is toe aan schermtijd: 'Ik zag hoe een kind haar frikandel gevoerd kreeg, terwijl ze naar een tablet tuurde'

Samen kijken

Toch ervaren veel ouders digitale media als plezierig voor hun kinderen en laten hen media gebruiken ter ontspanning. Twee derde van de ouders kijkt regelmatig samen met hun kind televisie, maar samen gamen of filmpjes kijken op mobiele apparaten komt veel minder vaak voor. In plaats daarvan houden ouders vaker op afstand toezicht op het digitale mediagebruik van hun kinderen.

Anouk Tuijnman: 'Ook zien we dat kinderen in de hogere leeftijdsgroep vaker zonder begeleiding kijken, mogelijk omdat ouders denken dat ze dit al heel goed alleen kunnen. Maar ook deze leeftijdsgroep heeft nog begeleiding nodig om media goed te begrijpen en er op een gezonde manier mee om te gaan.'

Lees ook: Mediawijsheid: je kind verstandig leren omgaan met media

Netwerk Mediawijsheid houdt tot en met 11 april de Media Ukkie Dagen waarbij stilgestaan wordt bij mediawijsheid in de opvoeding van kinderen van 0 t/m 6 jaar. Dit jaar is het thema 'Samen met media'.

Lees verder onder de advertentie