superfoods zwanger

Superfoods tijdens je zwangerschap

Zwanger? Dit is hét moment om gezond te eten. Met deze superfoods krijgt je baby de juiste voedingsstoffen binnen en krijg jij de energie die je nodig hebt. Tien soorten superfood op een rijtje. Dit zijn de 10 meest voorkomende zwangerschapskwaaltjes.

9x superfoods tijdens je zwangerschap

  1. Broccoli
    De antioxidanten in broccoli zijn goed voor het zicht van je baby en het kalium in de groente helpt bij een goede vochtbalans. Broccoli bevat ook de vitamines A en C.
  2. Abrikozen
    Deze vruchten bevatten veel kalium, dus helpen tegen het vasthouden van vocht.
  3. Verse zalm
    Deze vissoort zit vol eiwitten, vitamine B en omega 3-vetzuren. Vooral die laatste zijn heel belangrijk: ze stimuleren de vorming van de hersenen en het gezichtsvermogen van je baby. Daarnaast voorkomt het eten van voldoende omega 3 dat je zelf vergeetachtig wordt. Kies wel voor vis met een MSC-logo, daar zitten de minste gifstoffen in.
  4. Zoete aardappel (bataat)
    In zoete aardappels zit folaat (foliumzuur), vezels, kalium en vitamine C. Dit is goed voor het immuunsysteem, de botten, tanden en bloedvaten van je baby.
  5. Mager rundvlees
    Roodvlees bevat veel ijzer. IJzer ondersteunt de zuurstofvoorziening naar je baby en voorkomt bloedarmoede.
  6. Eieren
    Of je ze nou gekookt eet of gebakken, eieren zijn een goede bron van eiwitten, vetzuren en mineralen. Ze bevatten verder choline, een mineraal dat cruciaal is voor de ontwikkeling van de hersenen van je baby en ook goed is voor jouw geheugen.
  7. Havermout, volkorenproducten en quinoa
    Deze producten bevatten veel vezels en dat is precies wat je nodig hebt om obstipatie tijdens de zwangerschap te voorkomen of verhelpen. Haver bevat daarnaast tryptofaan wat ervoor zorgt dat je beter slaapt, doordat het de melatonineproductie stimuleert. Een hormoon dat een rol speelt in ons slaap-waakritme.
  8. Bessen en bosvruchten
    Hierin zitten antioxidanten die goed zijn voor de hersenen van je baby.
  9. Ongebrande, ongezouten noten
    Je hormonen worden hieruit gemaakt, dus ideaal om je hormoonhuishouding te ondersteunen.
  10. Jodiumrijke voeding
    Als je te weinig jodium binnenkrijgt tijdens de zwangerschap, kan een tekort zorgen voor een lager IQ bij je baby. Je hebt dagelijks ongeveer 175 microgram nodig en zelfs 200 microgram als je borstvoeding geeft. Eet daarom regelmatig jodiumrijke voedingsproducten zoals: kabeljauw, kreeft of zeewier, zoals: kombu (deze zeewiersoort heeft een heel hoog jodium gehalte, dus eet dit niet te vaak), wakame, kelp noodles of zeewier pasta.

Lees ook: 8 dingen die niemand je vertelt over ochtendmisselijkheid

Advertentie

Bron: Het zwangerschap- en babyboek.

Sharon Looyen - Asscher

Algemeen voedingsadviseur

Sharon Looyen - Asscher is oprichtster van Voeding maakt je beter werkzaam als Orthomoleculair therapeut en voedingsadviseur. Ze is gespecialiseerd in voeding en suppletie vóór, tijdens en na de zwangerschap en moeder van een dochter en een zoon. Sharon geeft geregeld voorlichtingsavonden over ondersteunende voeding en suppletie tijdens en na de zwangerschap, bij diverse verloskundigenpraktijken in Amsterdam.

Contact
Website
Facebook
Instagram