Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 

Hoe heeft mijn kind het in de klas?

Waar je als ouder natuurlijk vooral benieuwd naar bent: hoe vindt mijn kind het op school? De meeste kinderen vertellen dat niet uit zichzelf of ze vertellen niet alles. Maar er zijn dingen waar je extra op kunt letten, legt onderwijskundige Sonja Borgsteede uit.

In samenwerking met expert

Sonja Borgsteede

Onderwijs-deskundige

Als je kind het naar zijn zin heeft in de klas, betekent het dat hij zich veilig voelt. Elke dag met buikpijn richting school gaan kan erop duiden dat hij het daar niet prettig vindt. Een beetje tegenzin, zo af en toe, is niet erg. Het is voor een kleuter vaak wennen om meteen hele dagen op school te zijn. Hij kan er moe van worden en er dus een beetje tegenop gaan zien. Als het naar jouw mening te vaak gebeurt, dan kan er iets anders aan de hand zijn. Bespreek dat met de juf of meester.

Advertentie

Stel geen gesloten, maar open vragen

Met een vraag als ‘Vond je het leuk?’ kan een kind niet zo veel, behalve ja of nee zeggen. Probeer meer uitgebreide antwoorden uit te lokken door te vragen met wie ze hebben gespeeld, wie het hulpje was in de klas en welk verhaal er is voorgelezen.

 

Besef dat je kind in het hier en nu leeft

Kinderen leven in het hier en nu. Soms is dat moeilijk voor ouders, vooral als je wilt weten hoe hij het op school heeft gehad. Veel kinderen weten het ’s avonds niet meer en zijn alweer bezig met wat er thuis gebeurt. Soms vertellen kinderen ook niets als ze net uit school komen, omdat ze dan even willen bijkomen van de indrukken. Je hebt kans dat je voor het slapengaan ineens wel iets te horen krijgt. Je kunt ook elke dag vragen of hij wil vertellen wat hij leuk vond en wat hij minder leuk vond.

Zet de antwoorden van je kind in het juiste perspectief

Soms vertellen kinderen heel droog dat ze niet met iemand mochten spelen en denk je als ouder het ergste. Kinderen sommen vaak feiten op, en vaak zijn dat net de dingen die niet helemaal lekker gingen. Het kan zijn dat je kind een antwoord geeft als: ‘In de kring zei iemand dat ik stom was.’ Jij schrikt misschien, maar voor een kleuter hoeft dat helemaal niet groot te zijn.

Check het bij de juf

Schroom niet om af en toe bij de juf te checken hoe het gaat. Die heeft al veel kleuters en ouders voorbij zien komen en begrijpt dat. Ze ziet je kind de hele dag en kan vaak een vrij goed beeld schetsen van hoe hij in de klas is. Gedraagt je kind zich op school heel anders dan thuis, dan kan dat een signaal zijn. Misschien voelt hij zich in de klas ondergesneeuwd door de kinderen uit groep 2.

Heb je moeite met hoe de dingen op school gaan? Bespreek dat dan met de juf. Praat er niet te veel over waar je kind bij is. Kinderen zijn loyaal naar hun ouders, maar ook naar de juf. Door er te veel en te negatief over te praten, maak je een probleem groter dan het is. En belast je je kind er nog meer mee.

Kijk naar hoe je kind over het algemeen is

Slaapt je kind goed, eet hij goed, dan zijn dat tekenen dat hij lekker in zijn vel zit. Als hij opeens moeite krijgt met dingen die eerst soepel verliepen, dan kan het zijn dat hij het op school niet fijn vindt.

 

Sonja Borgsteede

Onderwijs-deskundige

Sonja Borgsteede (43) is psycholoog. Nadat zij na haar studie tien jaar gewerkt heeft als onderwijsadviseur / psycholoog bij een onderwijsbegeleidingsdienst, is zij in 2012 haar eigen praktijk in Amsterdam gestart; Buro Bloei.

Binnen Buro Bloei helpt Sonja, samen met haar compagnon (een orthopedagoog), kinderen, ouders, scholen en gezinnen bij de uitdagingen die opgroeien, opvoeden, leren en ontwikkelen met zich mee kunnen brengen.

Sonja heeft een brede kennis van de ontwikkelingspsychologie en het onderwijs en zet deze graag om in vooral praktische adviezen en begeleiding. Ook voert zij psychologische onderzoeken uit. Haar werkwijze is positief en oplossingsgericht; zoveel mogelijk uitgaand van de krachten en sterke kanten in het kind en binnen het systeem. Om haar kennis up to date te houden volgt zij regelmatig (na)scholing, supervisie en intervisie. Ook heeft Buro Bloei nauw contact met de opleiding psychologie van de Universiteit van Amsterdam (Sonja heeft gewerkt als docent aan de UvA en verzorgt ook nu nog gastcolleges).

Sonja heeft een expertise als universitair ‘hoogbegaafdheidsspecialist’ (ECHA opleiding) en heeft in deze rol advies gegeven aan het ministerie van OCW.

Tot slot is Sonja gecertificeerd runningtherapeut en zet binnen de psychologische begeleiding ook graag, waar mogelijk, beweging in.

Naast haar werk in haar eigen praktijk werkt Sonja graag mee als expert aan artikelen, boeken en tijdschriften en spreekt ze regelmatig op congressen en conferenties.

Voor meer informatie:

Social media van Sonja Borgsteede:

Gerelateerde websites: Publicaties:

Ouders van Nu Voordeelpas

Wil jij besparen op baby- en kinderspullen, kleding, speelgoed en meer?

Dat kan met de Ouders van Nu Voordeelpas!
Shop met korting