Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 
door

'Je rot ergeren aan je partner na de bevalling is volkomen normaal'

Misschien is het je al lang en breed opgevallen, of misschien realiseer je je het pas nu je deze kop leest: je ergert je máteloos aan je partner sinds jullie ouders zijn. Eén troost: je bent niet de enige. Veel kersverse moeders willen af en toe die hersenpan van hun wederhelft inslaan. Dit is waarom.

Misschien is het de manier waarop je partner praat, hoe hij kauwt met zijn mond open, hoe hard hij de deur opent en sluit wanneer hij thuiskomt of hoe hij zo vredig slaapt terwijl jij middenin de nacht worstelt om borstvoeding te geven. Of misschien is het ‘t feit dat hij denkt dat hij nog steeds tot in de late uurtjes kan chillen of het feit dat hij z’n nest niet uitkomt als de baby huilt dat je pissig maakt. Wat het ook is dat je ‘m (onbewust) kwalijk neemt sinds de geboorte van jullie kind, je bent niet de enige.

Advertentie

Lees ook: Relatie na de geboorte van je kind

Waarom?!

De grote vraag is natuurlijk: waaróm irriteer je je opeens mateloos aan de partner die je altijd lief had? Het is simpelweg heel ingewikkeld om je relatie zomaar even voort te zetten na de geboorte van een baby, legt psycholoog Helena Vissing uit op de Amerikaanse site Romper. Je bent herstellende van de bevalling, je moet 24/7 klaarstaan voor de baby, je herkent de persoon in de spiegel nauwelijks nog en je leven heeft een afslag genomen waarop je je eigenlijk niet kon voorbereiden. Fysiek kan het maanden duren (zeker na een keizersnede) tot je weer genezen en up and running bent. En of je nu de borst of de fles geeft: er is een onvermijdelijke disbalans in gevoel voor verantwoordelijkheid en inzet vergeleken met je partner (‘Doe jij goddomme nou ook eens wat!’). Tel daarbovenop de hormonen die door je lichaam gieren en je hebt hét recept voor een relatie die niet lekker loopt.

Tip: Leuk om te lezen is het boek ‘Liefde in tijden van luiers’, over hoe je je relatie leuk houdt tijdens het ouderschap.

Volkomen normaal

Niemand die het je van tevoren vertelt, maar irritaties ten opzichte van je partner zijn dus volkomen normaal na de komst van een baby volgens Vissing. Of het nou gaat om heterostellen of stellen van hetzelfde geslacht, de geboorte van een biologisch kind of adoptie, dat maakt niet uit. De bizarre periode van nieuw ouderschap is de perfecte voedingsbodem voor strubbelingen, zelfs in de sterkste relaties en huwelijken. Sterker nog, je partner van alles kwalijk nemen is eigenlijk vrij standaard in deze fase van je leven. De grote vraag: hoe voorkom je dit of wat doe je eraan?

Lees ook: Voorkom ruzies over huishoudelijke taken, teken een babycontract

Tips om je partner niet de hersens in te slaan

  1. Zoek uit waarom je je zo voelt – Zoals je waarschijnlijk al vermoedt, hebben de meeste van je stemmingswisselingen niets te maken met je partner, maar ligt het aan jou. Goed dus om na te gaan wat er hormonaal en fysiologisch aan de hand is. Krijg je voldoende slaap? Zo niet: laat iemand je met de baby helpen, zodat jij (overdag) bij kunt tanken. Zorg je goed genoeg voor jezelf? Eet voldoende (vooral bij borstvoeding!) en zorg ervoor dat je voldoende calcium en eiwitten binnenkrijgt. Heb je niet genoeg tijd voor jezelf? Plan elke week wat tijd in voor dingen die je leuk vindt. Probeer een boek te lezen, een wandeling te maken, een manicure-afspraak te maken of af te spreken met een vriend(in).
  2. Communiceer (op een goede manier) – Communiceer je gevoelens met je partner vanuit je behoeftes en verlangens in plaats van te strooien met verwijten. Wees duidelijk, direct en eerlijk. In plaats van te zeggen: ’Je helpt me nooit’, kun je beter zeggen: ’Ik ben heel erg moe. Wil jij de baby alsjeblieft een flesje geven?’
  3. Bereid je voor op irritaties en frustraties – Je van tevoren bewust zijn dat irritaties op de loer liggen na de bevalling kan helpen bij het voorkomen van frustraties. Je kunt een aantal ‘praktische grondregels’ instellen over hoe jullie allebei je frustraties zullen uiten als de baby er is. Kies een vaste tijd om te praten, maak gebruik van time-outs of schrijf dingen op die je op dat moment het liefst gillend eruit wil gooien, maar waarvan je weet dat het niet verstandig is.
  4. Zoek hulp – Heb je last van de babyblues dan zal je na een paar weken merken dat de symptomen afnemen en je je partner weer leuker en liever gaat vinden. Vrouwen met een postnatale depressie hebben echter vaak veel langer last van extreme somberheid of stemmingswisselingen. Neem onmiddellijk contact op met je huisarts als je vermoedt dat je aan een postnatale depressie lijdt.

Ook herkenbaar? 6 dingen die ik haat aan mijn partner sinds we een kind hebben

Bron: BabyGaga – beeld: Getty Images