Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 
door

De laatste loodjes van de kerstvakantie: hoe houd je het gezellig thuis?

De verlengde kerstvakantie vraagt veel van ouders, en kinderen. Met deze tips van onze kinderpsycholoog houd je de sfeer in huis optimaal.

Jij moet werken, dus je hebt je kinderen opgedragen iets voor zichzelf te doen. Na een aantal minuten krijg je te horen dat ze zich vervelen of vliegen ze elkaar in de haren. Terwijl je deze situatie normaal gesproken prima aankunt, ontplof je nu. Herkenbaar? Dat kan komen omdat je hersenen overprikkeld zijn.

Advertentie

Bewaak je eigen grenzen

Kinderpsycholoog Tischa Neve legt uit: ‘Er wordt momenteel heel veel van ouders gevraagd. Daarom is het goed als ouders bij zichzelf te rade gaan wat zij zelf nodig hebben om hun kinderen te kunnen bieden wat ze verdienen. We doen vaak dingen waar je niet blij van wordt als ouder. Meespelen en meedoen kan heerlijk zijn. Maar als je niet van knutselen houdt, kies dan wat anders. Probeer op die manier je eigen grenzen te bewaken.’

Lees ook: Zó creëer je een rustmoment voor jou en je kind

Plan de dagen

Na zo’n lange vakantie hebben veel ouders niet meer de energie om elke dag mee te spelen. ‘Wat dan goed kan helpen is om een schema op te stellen. Vul in wanneer de kinderen alleen moeten spelen, wanneer je tijd hebt om mee te doen, afspraken, buitenspelen, tijden voor het eten en drinken én vergeet je eigen rustmomenten niet. Naast dat dit schema jullie door de laatste dagen van de vakantie heen helpt, is het ook een goed begin om weer in een ritme te komen.’

Tip! Gebruik een planner voor het gezin. Mooie familieplanners bestel je hier.

Terug in het schoolritme

‘Het maken van zo’n planning is niet alleen belangrijk voor het krijgen van overzicht, het is tegelijkertijd handig om alvast iets meer structuur in de dagen te brengen. Zo help je je kinderen meteen beter in het schoolritme. Dus: normale bedtijden, eetmomenten aan tafel en alle andere routines die jullie normaal gesproken doen. Zo is het schema niet alleen handig voor de laatste vakantiedagen, maar maak je het ook makkelijker om terug in het schoolritme te komen.’

Lees meer: Terug naar school: zo komen jullie weer in het ritme 

Kinderen hebben niet veel nodig

‘Leg de lat niet te hoog voor jezelf. Het is écht niet erg als je niet elke minuut van de dag met je kinderen aan het spelen bent. Sterker nog: het is juist goed voor hun ontwikkeling en creativiteit om iets alleen te doen. Heb je nog wat huishoudelijke taken op de planning? Trek daar iets meer tijd voor uit en laat je kinderen meehelpen. Dat vinden ze vaak hartstikke leuk. Nog een tip is om veel naar buiten te gaan. Het maakt kinderen niets uit dat het regent: regenjas en –laarzen aan en stampen maar!’

Bekijk ook: Top 10 bordspellen per leeftijd

Rustmomenten voor jezelf

Om voor jezelf wat rustmomenten te creëren kun je met je partner of buren afspreken dat jullie elkaar afwisselen. De kinderen kunnen dan in de ochtend bij de buren spelen en zijn in de middag bij jullie.

Lees ook: ‘Nu. Even. Niet!’: zo leert je kind zichzelf (beter) te vermaken

Train je mentale conditie

Merk je dat je er écht doorheen zit? Dan kan het trainen van je mentale uithoudingsvermogen helpen om beter om te gaan met (vervelende) situaties. Hoe ouder je wordt, hoe meer je hersenactiviteit afneemt. Je wordt daardoor steeds vergeetachtiger. Door je hersenen te trainen leer je om beter te onthouden, concentreren, leren, reageren en communiceren. En vooral die laatste twee kunnen goed van pas komen tijdens deze dagen.

Stimuleer je hersenen

De drie belangrijkste pijlers voor een goede gezondheid zijn inmiddels bij iedereen wel bekend: goed eten, goed bewegen en goed slapen. Maar er zijn meer dingen die ervoor zorgen dat jouw hersenen gezond blijven en waarmee je tegelijkertijd ook je mentale conditie traint. Zo is het belangrijk om je hersenen te stimuleren, dit kun je doen door boeken en artikelen te lezen maar ook door puzzels te maken of door muziek, podcasts of luisterboeken te luisteren. Dit houdt de hersenen actief. ‘Het is belangrijk om goed te kijken waar je energie van krijgt, die moet je meer doen. De dingen die je energie kosten kun je beter laten of op een ander moment doen’, aldus Tischa Neve.

Beeld: GettyImages