Ouders of opvoeders die bellen of chatten krijgen van De Oudertelefoon geen tips of advies, maar een objectieve luisteraar die hen vragen stelt om tot eigen inzichten te komen. 'Ouders weten zelf vaak heel goed wat ze moeten doen, maar zien door de bomen het bos niet meer. Dan is het fijn om even met iemand te kunnen praten of sparren.' De Oudertelefoon wil het taboe op hulp vragen doorbreken. 'We zitten allemaal weleens met de handen in het haar, dat is niks om je voor te schamen.'
Begonnen in coronatijd
Tijdens de coronaperiode kwamen vier leden van De Nationale DenkTank tot de conclusie dat ouders veel druk ervaarden door het thuiswerken, zorgen en het faciliteren van thuisonderwijs. 'De initiatiefnemers gingen op zoek naar een laagdrempelig, anoniem en toegankelijk initiatief om ouders en opvoeders ondersteuning te bieden, maar konden het niet vinden. Dus zetten zij het zelf op, want iedere ouder verdient ondersteuning', legt Zelah Dorrestijn uit. Zij werkt inmiddels anderhalf jaar voor De Oudertelefoon en houdt zich voornamelijk bezig met het trainen van vrijwilligers.
Lees ook: Help! Ik ontplof. Als het je even te veel wordt
Wie helpt je?
In minder dan een maand tijd kon De Oudertelefoon live. 'We werken samen met experts op het gebied van ouder, kind en gesprektechnieken. De telefoon wordt beantwoord door een team van getrainde vrijwilligers. Zij hebben een achtergrond in de zorg, onderwijs, pedagogiek of coaching', aldus Zelah. De vrijwilligers vertellen nooit iets door in tegenstelling tot andere instanties. 'Ouders hoeven zich dus geen zorgen te maken dat hun problemen ergens worden genoteerd.'
Schreeuwen op harde muziek
Als je De Oudertelefoon belt krijg je een keuzemenu. Bij keuze 1 krijg je een vrijwilliger aan de telefoon die je graag helpt met jouw vraag of probleem. Kies je voor optie 2? Dan krijg je een meditatie te horen. Heb je zin om alles los te laten? Dan moet je voor keuze 3 gaan. Hier mag je namelijk keihard schreeuwen op metalmuziek, want ook dat kan opluchten', vertelt Zelah met een glimlach. 'Er zijn zeker belletjes die niet belanden bij een vrijwilliger. Die bellers kiezen dus voor de schreeuwfunctie of de meditatie, geweldig toch?'
Lees ook: Het goede voorbeeld geven aan je kind
Meest besproken onderwerpen
Waar kunnen ouders mee terecht? 'Met zo'n beetje alle vragen. Toch merken we dat sommige onderwerpen vaker terugkomen. Ouders die zich zorgen maken over hun kind, die het allemaal te veel vinden, onzeker zijn, zich schamen, boos zijn of zich schuldig voelen. Het gaat alle kanten op. Veel besproken thema's zijn: co-parenting, gedrag van kinderen, gedrag thuis of op school, burn-outs en financiële situaties.'
Veel vragen over de oorlog in Oekraïne zijn nog niet binnengekomen. 'Toevallig is er vandaag wel een gesprek geweest met een moeder die veel moeite heeft met de oorlog in Oekraïne. Mochten meer ouders hier vragen over hebben, dan kunnen ook zij uiteraard bij ons terecht', zegt Zelah.
Toekomst
In twee jaar tijd is De Oudertelefoon al aanzienlijk gegroeid, maar plannen voor de toekomst zijn er zeker. 'We willen graag uitbreiden naar meer talen om zo meer subculturen in Nederland te kunnen bedienen. We hebben inmiddels al Nederlands, Engels, Turks en Berbers.' Daarnaast hoopt Zelah dat met de komst van De Oudertelefoon het taboe op het vragen van hulp verdwijnt. 'Iedere ouder of opvoeder loopt tegen problemen aan, het is juist moedig om hulp te vragen.'
Bron: De Oudertelefoon