Op veel scholen komt het eindejaarsoptreden eraan. Voor veel kinderen een spannend moment, zeker als het de eerste keer is dat hij op een podium staat. 'Vaak vindt een kind de lading eromheen spannend; iedereen is er druk mee, er wordt geoefend, en er gaan mensen naar je kijken en die kunnen iets van je vinden', vertelt Tischa Neve, kinderpsycholoog en Ouders van Nu expert. 'Vindt je kind het spannend, dan kan het helpen om als ouder die druk niet op te voeren. Maak het niet te groot. En wees je ervan bewust dat je kind ook jouw eventuele spanning kan voelen.'
Elke rol is oké
Het helpt ook om uit te stralen dat elke rol oké is, of ze nou boom zijn of de hoofdrol hebben. 'Je zou het misschien niet denken, maar voor sommige ouders is het stiekem toch belangrijk dat hun kind een bepaalde rol speelt. Leg geen druk op het oefenen en perfect maken van de rol, tenzij oefenen echt de bedoeling is van school. Check wat je kind hierin zelf wil. Realiseer je dat het 'maar' een voorstelling is. Vaak is het juist leuk als het niet allemaal perfect gaat."
Geef je kind de regie
Is je kind erg zenuwachtig voor het optreden? Benoem dan dat het oké is om spanning te voelen, dat dat erbij hoort. Maak samen een plannetje om met de angst om te gaan. Geef hem hierbij de regie, benadrukt de kinderpsycholoog. 'Bedenk samen wat zou kunnen helpen om de spanning te verkleinen en wat je kind zelf kan doen om te ontspannen. Laat je kind daar zelf over nadenken en breng hooguit ideeën aan. Dat geeft je kind vertrouwen. Misschien komt het met een knuffel van de juf, of rustig in- en uitademen, ook goed. Ontken niet dat het spannend is. Zeg liever: 'Het is inderdaad spannend, en het gaat je lukken.'
Lees ook: Mindfulness voor kinderen
Stap uit de comfortzone
Het is mooi om kinderen uit te dagen om niet altijd in hun comfortzone te blijven zitten, vervolgt ze. 'Pas als je uit de comfortzone stapt, leer je.' Als iets te veel stress oplevert, werkt het natuurlijk niet. Het mooiste is als je net buiten de comfortzone zit en niet in de stresszone. Het kan natuurlijk wel dat je kind het bijvoorbeeld echt te spannend vindt om bijvoorbeeld middenvoor op het podium te staan. 'Als hij dit aangeeft, kun je dit overleggen met de meester of juf. Neem je kind hierin echt mee. Want jij kunt misschien als ouder bedenken dat je kind de achterste rij het fijnst vindt, maar misschien kiest hij wel de zijkant omdat hij jou dan kan zien.'
Tip! Lees het boek 'Emotieklets' van Tischa Neve.
Het is je gelukt
Is het optreden eenmaal achter de rug, zeg dan niet tegen je kind dat hij het goed heeft gedaan, want daar zit jouw oordeel in. Beter kun je iets zeggen als: je vond het spannend, maar het is je toch gelukt. Vervolgens kun je je kind vragen of het ervan heeft genoten bijvoorbeeld. 'Een kind leert er het meeste van als je je richt op het proces. Als je daarop focust, helpt dat mee in het groeien van het zelfvertrouwen.'
Beeld: GettyImages