Gebroken nachten: hoe houd je het (beter) vol?

Gebroken nachten: hoe houd je het (beter) vol?

Dat piepkleine baby’tje, dat jou aldoor nodig heeft. Het is zó mooi en lief, maar die gebroken nachten… Nooit geweten dat moeheid zo heftig kon zijn. Deze vijf tips halen de scherpe kantjes eraf.

Tip 1: slaap als de baby slaapt

De beste tip om vermoeidheid tegen te gaan: slaap als je baby slaapt. Dat kan in de praktijk lastig zijn, vooral als je het type bent dat snel even wat mails en wasjes wil afhandelen zodra je je handen vrij hebt. Realiseer je dat slapen in deze periode de meest nuttige tijdsbesteding is. Na een dutje kun je veel meer aan en overeind blijven is nu je prioriteit. Ga er dus goed voor liggen, zet je telefoon uit en doe de gordijnen dicht. Elk uur slaap is meegenomen en zelfs als slapen écht niet lukt, kost dit je tenminste even geen energie. Lees hier meer over de vijf voordelen van de powernap.

Tip 2: tank ’s middags zoveel mogelijk bij

Houd sowieso het middagdutje zo lang mogelijk in ere. Even resetten! Het is zelfs bewezen dat mensen effectiever werken na een powernap overdag. Kun je, ondanks grote moeheid, niet slapen op commando? Probeer dan eens een geleide meditatie. Dat brengt je systeem ook tot rust én kan zelfs nieuwe energie geven. Er zijn allerlei fijne apps met mooie stemmen en ‘verhaaltjes’ voor.

Tip 3: laat je niet gek maken door succesverhalen

Hoor je ouders zeggen dat hun kind na een maand al doorsliep? Dat betekent meestal vijf uur aan één stuk, en niet de hele nacht. Hoe dan ook: laat je niet ontmoedigen door succesverhalen van anderen. Iedere baby heeft nu eenmaal zijn eigen tempo, ook qua wennen aan een dag-nachtritme. Denk niet dat je iets verkeerd doet, maar bekijk het per dag en weet dat die eerste heerlijke nacht écht gaat komen. Misschien wel sneller dan je nu denkt.

Tip 4: ga ‘voorslapen’

Duik om 20:00 uur je bed in. Dan heb je al wat uurtjes meegepikt voordat je baby honger krijgt. De laatste voeding kun je ook door je partner laten doen, zodat je er met wat geluk al een halve nacht aan uren op hebt zitten voor je er weer uit moet. Als vroeg naar bed gaan wennen voor je is, doe dan (tijdelijk) je telefoon, tablet en tv uit na het eten. Hoe langer geen prikkels voor het slapengaan, hoe makkelijker je in slaap valt.

Tip 5: verdeel de voedingen

Je kunt ook met je partner afspreken dat jullie om de beurt de nachtvoedingen doen, zodat de ander zes of zeven uur slaap kan pakken. Geef je borstvoeding, dan kun je flesjes kolven. De eerste weken kunnen je borsten nogal stuwen als ze zes uur lang niet worden aangeraakt, waar je alsnog wakker van kunt worden. Het helpt als je vlak voor het slapengaan nog even kolft.