Elk kind leert anders

Als kinderen leren lezen en schrijven wordt er in de hersenen onbewust een keuze gemaakt: sommige kinderen denken in plaatjes, andere kinderen denken in taal. Er zijn dus verschillende leerstijlen. Is jouw kind een beelddenker, woorddenker of denkt hij in ritme?

Elk kind is anders en leert anders

Organisatiepsycholoog Marlies Brenters en onderwijskundige Carien Verhoeff van iTypicoll geloven dat, naast aangeboren talenten, ook de persoonlijkheid van kinderen essentieel is voor het succes op school. Ze ontwikkelden een test met zestig vragen voor kinderen vanaf elf jaar. Marlies Brenters: ‘Ouders kunnen hiermee makkelijker het gesprek aangaan op school. Een docent die goed naar kinderen kijkt, heeft begrip voor verschillende persoonlijkheden en leerstijlen en zal de aanpak daarop afstemmen.’ iTypicoll baseerde de test op de vijf belangrijkste wetenschappelijk onderbouwde persoonlijkheidskenmerken.

1. Extravert

What you see is what you get, deze kinderen laten zich makkelijk zien en begrijpen, weten zich goed te profileren en hebben veel prikkels nodig. Kinderen die hier laag op scoren, slikken hun eerste emotie in en vragen minder aandacht. Het is voor leerkrachten moeilijker om hen te leren kennen, ze sneeuwen snel onder in een groep.

2. Openheid

Leergierige, nieuwsgierige kinderen met veel ideeën. Beelddenkers zullen waarschijnlijk hoog scoren op dit punt. Ze denken in concepten, patronen en abstracties, zijn fantasierijk en kritisch. Vragen vaak naar het waarom. Ze zien het geheel en missen de details: wel het bos, niet de bomen, waardoor ze bijvoorbeeld veel spelfouten maken. Kinderen die hier laag scoren hebben veel behoefte aan instructies, zij zien wel de bomen en niet het bos, ze missen dus het overzicht.

3. Consciëntieus

IJverig, ambitieus en planmatig werken typeert consciëntieuze kinderen. Zij komen vaak heel ver omdat ze zo hun best doen. Kinderen die niet hoog scoren op dit punt, hebben veel structuur nodig, ook als ze heel intelligent zijn.

4. Emotionaliteit

Emoties kunnen beheersen en stressbestendig zijn, zorgt voor betere prestaties. Blokkeer je emotioneel dan ben je sneller gestrest en dat zit je prestaties in de weg.

5. Jij en de ander

Rekening houden met anderen zorgt voor draagvlak in een groep en dat komt prestaties ten goede.

8 x knap

  • Rekenknap. Deze kinderen voelen zich aangetrokken tot cijfers en genieten van het oplossen van problemen.
  • Beeldknap. De beelddenkers, voelen zich aangetrokken tot vormen en kleuren, genieten van ontwerpen en tekenen.
  • Muziekknap. Kinderen die genieten van het maken van en luisteren naar muziek, ze denken in maten, ritmes en patronen.
  • Beweegknap. Fysieke activiteiten, dingen doen en toneelspelen: kinderen die beweegknap zijn genieten hiervan.
  • Natuurknap. Deze kinderen voelen zich aangetrokken tot planten, dieren en natuurfenomenen als het weer. Kunnen snel overeenkomsten en verschillen waarnemen.
  • Mensknap. Deze kinderen zijn dol op samenwerken met en zorgen voor anderen.
  • Zelfknap. Afzondering, hun eigen gedachten en stilte. Daar genieten kinderen die zelfknap zijn van.
  • Woordknap. Lezen, luisteren, schrijven en spreken. Woordknappe kinderen zijn er dol op.

Bron: ‘Denken in beelden’ Tineke Verdoes