Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 

Jojanneke zoekt het uit: maakt suiker je kind hyper?

Stuiterende kinderen: die hebben vast te veel suiker op. Maar moet je die bewering wel voor zoete koek slikken?

Stuiterballen

Nu denk je misschien nog: wat is mijn kind toch een snoepje. Maar geloof me: er komt een dag dat je kind met z’n tronie vol taart door de kamer raast en jij je afvraagt: hoort dat wildebeest bij mij? Net op dat moment zal de ouder naast je verzuchten: ‘Het is de suiker, hè. Daar worden ze zó druk van.’ En jij zal instemmend knikken, net zoals ik dat deed. Want dat suiker kinderen in stuiterballen verandert, dat hoor je overal. Maar was daar niet iets mee?

Advertentie

Hyperactiviteit

In de jaren ’70 verklaarde de Amerikaanse kinderarts Benjamin Feingold de oorlog aan toegevoegde geur-, kleur- en smaakstoffen (waaronder suiker). Die zouden hyperactiviteit veroorzaken. Hard bewijs leverde hij niet, maar dat stond het succes van zijn beweringen niet in de weg. Ouders en artsen omarmden zijn dieet en bombardeerden vooral suiker tot aartsvijand. Door die ophef raakte onderzoek naar suiker in de jaren ‘80 en ‘90 erg in trek.

Suikerstudie

Het recept van een suikerstudie is simpel: stop kinderen vol met suiker of nepzoetigheid en kijk wat er gebeurt (in hun gedrag of op een test). En denk erom: mondje dicht over wanneer je ze de echte suikers geeft. De Amerikaanse kinderarts Mark Wolraich¹ keek naar de resultaten van 23 studies en concludeerde dat er geen enkel bewijs is dat suiker het gedrag (of de prestaties) van kinderen beïnvloedt. Zolang ouders, leraren en onderzoekers niet wisten of een kind suiker had gekregen, merkten ze geen enkel verschil.

Sugaboys

Het opvallende is: zo’n verschil zien ouders wel als ze dénken dat hun kind suiker heeft gehad. In Kentucky meldden 35 moeders van – volgens hen – suiker-gevoelige kinderen zich met hun zoons in het lab². De onderzoekers vertelden aan de ene groep moeders dat hun knul een superzoete suikerdrank had opgeslorpt. Aan de andere groep moeders vertelden ze dat het een nepgezoet drankje, een placebo, was. In werkelijkheid kregen álle jongens het nepdrankje. Toch vonden moeders van de zogenaamde sugaboys hun kind daarna stukken drukker. Ook gingen ze het gedrag meer bekritiseren en corrigeren. Typisch gevalletje als je het gelooft, ga je het zien. En er blijkbaar zelfs naar handelen.

Suikermythe

Ook al hielden de onderzoekers ons deze suikerspiegel al in 1994 voor, toch blijven ouders hardnekkig in de suikermythe geloven. We zien suiker en gestuiter dan ook steeds samengaan, zeker op feestjes. Maar daar zijn ook zonder suiker alle ingrediënten voor opwinding ruimschoots aanwezig: vriendjes, cadeautjes, en – wacht even – is dat een eenhoornspringkussen in de tuin? Waarschijnlijk maakt díe hele happening onze apekoppen drukker dan het snoep zelf.

Bronnen

1 – WOLRAICH ET AL. (1995). THE EFFECT OF SUGAR ON BEHAVIOR OR COGNITION IN CHILDREN. A META-ANALYSIS. JAMA. HTTPS://DOI.ORG/10.1001/JAMA.1995.03530200053037

2 -HOOVER & MILICH (1994). EFFECTS OF SUGAR INGESTION EXPECTANCIES ON MOTHER-CHILD INTERACTIONS. JOURNAL OF ABNORMAL CHILD PSYCHOLOGY. HTTPS://DOI.ORG/10.1007/BF02168088

Dit artikel is eerder verschenen in Ouders van Nu Magazine. Tekst: Jojanneke Bastiaansen. beeld: Getty Images

Artikelen van Ouders van Nu ontvangen in je mailbox? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Jojanneke Bastiaansen

Onderzoeker en factchecker

Dr. Jojanneke Bastiaansen (37) is onderzoeker, columnist, en moeder van zoon IJsbrand. Ze studeerde psychologie, promoveerde in de neurowetenschappen, en werkt als senior onderzoeker in de psychiatrie bij een academisch ziekenhuis en een instelling voor geestelijke gezondheidszorg. In haar onderzoek bestudeert Jojanneke niet alleen de mens, maar ook de wetenschap zelf. Voor Ouders van Nu Magazine vertaalt ze iedere maand wetenschappelijke onderzoeken in jip-en-janneketaal.

Voor meer informatie kijk op haar persoonlijke website (columns) of op de universiteitswebsite (onderzoek). Voor achtergrond:
Twitter
Instagram
LinkedIn