vrouw me-time
door

10x slimme trucs voor meer me-time (die elke moeder moet kennen)

Als moeder heb je maar weinig tijd voor jezelf – dus moet je slim zijn. Met deze trucjes creëer je wat meer tijd voor jezelf. Lees en leer!

  1. Girls night out

    Weet je nog, die gezellige avonden met je vriendinnen in het pré-kindertijdperk? Of jullie nu naar een kroeg gingen of bij iemand thuis aan de wijn zaten: leuk was het gegarandeerd. Dat je nu een kind hebt – en je vriendinnen misschien ook – betekent natuurlijk niet dat zo’n dolle avond er niet meer in zit. Jullie zullen nu misschien iets verder van tevoren die digitale agenda’s naast elkaar moeten leggen, maar niks is onmogelijk. Kwestie van goed plannen en tijdens jullie avond uit alvast een nieuwe datum afspreken.

  2. Een sportschool met oppasservice

    Ben je het type dat graag naar de sportschool gaat? Doen! Je kunt niet goed voor je kind(eren) zorgen als je zelf lichamelijk en mentaal niet fit bent, dat is een feit. Bovendien heb je zo even tijd voor jezelf. Je vraagt je af wanneer? Nou, gewoon op een dag dat je thuis bent met je kind. Als je namelijk een sportschool zoekt mét oppasservice, kun je die kleine gewoon meenemen. I-de-aal.

  3. Ga naar het park, het bos of het strand

    Wil je echt even het gevoel hebben dat je eruit bent, zonder direct een weekend weg te moeten boeken? Ga dan een ochtend of middag naar het park, het bos of het strand. Of het nu zomer of winter is, op deze plekken kom je instant tot rust. Ga alleen of met een vriendin, zodat je partner bij jullie kind kan blijven.

    Lees ook: Onderzoek: ‘Ouders hebben slechts 32 minuten me-time per dag’

  4. Plan playdates met andere moeders

    Het leuke van playdates met een andere moeder is dat je kind zich kostelijk vermaakt met haar zoon of dochter, waardoor jij onder het genot van een wijntje de laatste roddels met je vriendin kunt bespreken. Heerlijk!

  5. Slaap als de baby slaapt

    Als je baby slaapt heb je misschien de neiging om al die huishoudelijke klussen op te pakken die maar blijven liggen. De afwas, de was wegwerken, spenen uitkoken en noem maar op. Een uitgebluste moeder, daar heeft geen enkele baby wat aan, dus ga liever zelf ook even liggen. En voel je vooral niet schuldig.

  6. Stuur je partner en kinderen op pad

    Onder het mom van ‘quality time met je kind’ kun je best af en toe je partner aansporen om eens op pad te gaan met de kleine. Want jij hebt bijvoorbeeld euh… migraine. Of je moet nog wat voor werk doen. Of je zegt gewoon eerlijk dat je megabehoefte hebt aan een stil huis. Hoe je het aanpakt: doen!

  7. Haal alles uit je lunchpauze

    Werk je en gaat je kind ondertussen naar school of het KDV? Of je nou thuis aan het werk bent of buiten de deur: gebruik je lunchtijd goed. Haal bijvoorbeeld één keer in de week een lekkere lunch in plaats van die zelf gesmeerde boterhammen. Pak er een boek of tijdschrift bij en geniet van de rust.

    Lees ook: Vier signalen die kunnen wijzen op een ‘mommy burn-out’

  8. Neem een bad

    Ken je dat? Dat je op een gegeven moment denkt: hoe lang is het eigenlijk geleden dat ik voor het laatst heb gedoucht? Terwijl, als je kinderen ’s avonds op bed liggen, je prima even een lange douche of warm bad kunt nemen. Maar voor je het weet lig je weer languit voor de tv of sta je weer de was te vouwen. Een bad is een prima middel om écht even tot rust te komen. Maak er gebruik van.

  9. Ga wandelen met de kinderwagen

    Naar buiten gaan met je baby klinkt misschien niet als tijd voor jezelf, maar het is een prima manier om te ontspannen én tegelijkertijd aan je conditie te werken. Bovendien wil het nog weleens helpen als je kind de hele tijd huilt of niet wil slapen. Je bent misschien niet alleen, maar het kan wel voor wat rust in je hoofd zorgen.

  10. Neem de toeristische route naar huis

    Ga je even boodschappen doen, had je een afspraak bij de tandarts of rij je terug naar huis van werk? Als je echt even wat tijd voor jezelf nodig hebt, schroom dan niet om de toeristische route te nemen. Met de radio aan alleen in je auto kan ineens aanvoelen als een soort oase van rust. Degene die thuis op jouw kind let begrijp vast wel dat je dit even nodig had…

Lees ook: 15 manieren om een mommy burn-out te voorkomen

Bron: BabyGaga – beeld: Shutterstock