Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 
door

Fitmom Elza 'Zes weken na de bevalling zat ik alweer in een ijsbad'

Elza de Hooge (34) is moeder van Tygo (2) en Rafael (3 maanden). Elza doet aan crossfit en is Wim Hof-instructeur. Ze had het altijd koud, dus koos ze ervoor om ijsbaden te nemen.

‘Elk jaar doe ik iets wat ver buiten mijn comfortzone ligt. Zoals een duikcursus en vervolgens gaan duiken in Polynesië, terwijl ik helemaal niet van water hou. Ik denk altijd: ik kan er pas over oordelen als ik het geprobeerd heb.

Advertentie

In bikini op een berg

Vijf jaar geleden zag ik Wim Hof op televisie. Hoe deze ‘Iceman’ in een ijsbad in no time in een diepe meditatieve staat komt, intrigeerde me enorm. Ik had het altijd koud en het leek me vreselijk. Toch besloot ik ervoor te gaan, en ik dacht: dan maar meteen goed. Dus gaf ik me, totaal onervaren op dat gebied, op voor de instructeursopleiding. Op dag één moesten we direct een ijsbad in en uiteindelijk beklommen we, als laatste oefening, in Polen in bikini een besneeuwde berg. Wim Hof zelf klom met ons mee en van hem kregen we ons certificaat.

Ik kan dit

Inmiddels vind ik een ijsbad heerlijk. Klinkt gek hè? Ook ik vind het ijskoud als ik erin stap. Maar in plaats van me te verzetten tegen die stressreactie van mijn lichaam, geef ik me eraan over. Ik denk niet: ik moet hier zo snel mogelijk uit, maar ik denk: mijn lichaam kan dit. En wat blijkt? Mijn lichaam kan het inderdaad.

Lees ook: Fitmom Marieke: ‘Ik trainde mezelf kapot’

Mindset

Behalve de koutraining is ademhalingstraining ook een onderdeel van de Wim Hof-methode. Het derde onderdeel is mindset: je traint focus en vertrouwen in je lichaam. Bij mijn bevallingen heeft dit me enorm geholpen. Net als bij een ijsbad krijg je bij weeën ook dat ik-wil-dit-niet-gevoel. En in plaats van je ertegen te verzetten, moet je je er dan aan overgeven. Het is zo ‘oer’, en je lichaam kan zo veel meer aan dan je denkt.

Zen

Het praktiseren van de Wim Hof-methode zie ik als een soort topsport, maar dan op een megagezonde manier. Het is zo anders dan jezelf uitputten met zware gewichten, zoals ik bij crossfit doe. Het gaat juist over luisteren naar je lichaam, over acceptatie en je zen voelen. Met een baby van drie maanden en een peuter is het hier allesbehalve zen. Op een zeldzaam vrij moment doe ik snel even de ademhalingsoefeningen. Na een kwartiertje voel ik me dan weer volledig gereset.

Lees ook: Voor fitmom Ellen 28 weken zwanger is stoppen met sport geen optie

Dan maar douchen

Zes weken na de bevalling van Tygo ging ik alweer in een ijsbad zitten, maar toen kon mijn herstellende lichaam de kou nog niet goed aan. Nu wacht ik wat langer, maar ga ik wel lekker onder een ijskoude douche staan. Mijn houding naar kou is echt anders geworden. Je lichaam kan zo veel hebben. Als Tygo zonder jas naar buiten wil, vind ik dat prima. En met Rafael op de arm sta ik ’s winters gerust een kwartiertje in de deuropening te kletsen. Hij mag het best even koud hebben. Dat is helemaal niet erg.’

Dit artikel is eerder verschenen in Ouders van Nu Magazine. Fotografie: Kim Krijnen 

Artikelen van Ouders van Nu ontvangen in je mailbox? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.