Tips van moeders tegen zwangerschapsmisselijkheid

Tijdens je zwangerschap kun je last krijgen van misselijkheid. Sommige vrouwen hebben hier alleen in de ochtend last van, anderen de hele dag. Zwangerschapsmisselijkheid kan ervoor zorgen dat je je flink beroerd voelt. Wij vroegen moeders naar hun tips en adviezen tegen deze vervelende kwaal.

Cola

‘Cola op nuchtere maag (geen light). Hierdoor krijg je een soort film laagje in je maag, hielp fantastisch. Ik heb namelijk in totaal 12 weken gespuugd en medicijnen en ziekenhuis opname gehad, maar na 37.3 weken een heerlijke tweeling erbij’ – Monique Vink

Advertentie

Bakje vla

‘Eten voordat je bed uit komt.. manlief maakte voor mij altijd een bakje vla/yoghurt die klaar stond op t nachtkastje als ik wakker werd en hij net de deur uit ging! Hielp perfect!’ – Loeki van den Elzen

Melk en brinta

‘Tot de 22ste week van mijn zwangerschap heb ik bijna elke week wel een paar keer moeten overgeven per dag. Of ik wat gegeten had of niet. Wat bij mij op gegeven moment alleen nog hielp was eerst een beker koude melk en ontbijten met brinta (warm) met een heel klein beetje suiker.’ – Heleen Santbergen

Kleine beetjes

‘Toch wel meteen iets eten. Ik kon er net een muesli reepje in krijgen voor ik opstond maar dat scheelde enorm! Daarna meteen aan het ontbijt, en dan de rest van de dag ervoor zorgen dat ik kleine beetjes eet om een lege maag te voorkomen. Vandaag 13 weken en het ergste lijkt erop te zitten gelukkig!’ – Sandra Graffelman

Ontbijtkoek of banaan

‘Ik had altijd een plak snelle jelle of een banaan op mijn nachtkastje. Rustig aan omhoog komen en eerst even wat eten voor ik mijn bed uit kwam. Ik heb nooit echt hoeven spugen (had alleen de ochtendmisselijkheid maar eventjes)’ – Denise van den Brink

Gewoon spugen

‘Misschien heel gek maar ik heb 9 maanden lang elke ochtend gewoon gespuugd en daarna nergens meer last van! Heel veel dingen geprobeerd (vla, cracker, water, cola, biscuit, etc.) maar niets hielp behalve gewoon overgeven.’ – Sabina Heeremans-Crezee

Beschuitje

‘Op bed een beschuitje eten en zorgen dat ik heel de dag door bleef eten en iets in mijn maag had. Ook was het erger als ik heel moe was, dus op tijd naar bed! Ik vond de misselijkheid voelen als wagenziekte… Maar dat de hele dag door.’ – Anouk Heeren-Baarendse

Liggend eten

‘Eerst wat eten voordat je opstaat. Liggend, kleine hapjes een crackertje of droog beschuitje eten. Even wachten en dan pas opstaan. En dan maar hopen dat je niet alsnog de run naar de wc hoeft te maken.’ – Ellen Ambags

Tucjes en lauwe thee

‘Tucjes en lauwe thee voordat ik uit bed stapte. En overdag heel veel pepermuntjes. Maar ook dat bleef niet altijd binnen… Weten waar je het voor doet hield me op de been!’ – Linda de Bruijn-Alberts

Water

‘Voordat ik opstond dronk ik water. Daarna gooide ik het er net zo hard weer uit. De misselijkheid weg en ik kon weer eten. Bij beide zwangerschappen ging het op deze manier.’ – Daisy Koenraadt-Vierveyzer

Polsbandjes

‘Speciale bandjes die je kunt kopen bij de apotheek. Deze doe je om je pols en er zit een soort plastic bolletje op dat als drukpunt werkt. Werkte bij mij prima!’ – Jeaniene Leijten-Aleman

Biscuitjes

‘Had altijd een koekjestrommel in de buurt met thee biscuitjes erin. Voor het uit bed gaan nam ik er een paar en tussendoor ook wel eens en dat hielp wel.’ – Petra Stooter

Banaantje power

‘Banaantje power hielp mij heel erg. Manlief moest hem wel ’s ochtends halen voordat ik opstond.’ – Demelza Zwaan

Cola en chips

‘Okugest van VSM, drukpuntbandjes voor om je pols én cola met natural chips.’ – Marjolein Meerkerk

Vla en cola

‘Vanille vla op je nuchtere maag, cola hielp ook wel later op de dag.’ – Suzanne Scholte

Gember tabletten

‘Gember tabletten hielpen bij mij perfect! Ik was de eerste 5 maanden misselijk en kreeg van de  verloskundige de tip om dat te proberen. Daarna was ik er vanaf.’ – Nynke Hovinga

Gember thee

‘Gember capsules en gember thee. Dat laatste is niet echt lekker (ik vond het zelfs vies) maar werkte geweldig!’ – Jolanda Van Schijndel-De Ruyter

Rijstwafel

‘Ik at gelijk een droge rijstwafel bij het opstaan hielp heel erg goed tegen de misselijkheid.’ – Sandra Murray

Rivella

‘Tegen misselijkheid helpt ook Rivella ginger heel goed, te koop in de supermarkt.’ – Aretha A. K-b

Gember raspen

‘Verse gember raspen in koud water (lege cola fles mee vullen) hielp bij mij. Ik gaf 5 keer per dag over.’– Rachida Wildeman-Barkok

BEKIJK OOK: Duizeligheid tijdens zwangerschap: oorzaken en tips

[jwplayer id=”1JdcBFF6″]

Auteur: Erandi Godinez – Bron: Facebook – Foto: Shutterstock