Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 
door

Zo leer je je kind vis eten

Regelmatig vis eten is gezond, ook voor kinderen. Maar waarom eigenlijk? En is voor weigeraars de gepaneerde variant ook oké? Voedingsdeskundigen Michelle van Roost en Manon van Eijsden leggen het uit.

Lekker vet

De aanbeveling van het Voedingscentrum is één keer per week vis, het liefst vette. In vis zitten belangrijke voedingsstoffen als omega 3-vetzuren, jodium, ijzer en vitamine D. Vette vis, zoals zalm, haring of makreel, bevatten meer omega 3-vetzuren dan magere soorten. Die zijn belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen en ogen van je kind. Ook beschermt vis eten op latere leeftijd tegen hart- en vaatziekten. Jong vis leren eten is dus best handig.

Advertentie

Viva la visstick

Gelukkig kun je vis op wel honderd manieren eten: een gegrild stukje kabeljauw of zalm, gestoomde makreel, pizza met tonijn, een lekkerbekje, kibbeling, vissticks, visburger… Er is vast wel iets waarmee je je kind over de streep krijgt. In het begin gaat het vooral om het wennen aan de smaak. Dát je kind vis eet, is belangrijker dan of die wel of niet gepaneerd is: soms helpt een knapperig laagje dus om je kind enthousiast te krijgen. Maak bijvoorbeeld het recept hiernaast.

Lees ook: Help, mijn kind eet slecht. Wat te doen?

Bijna hetzelfde

Lust je kind eenmaal vissticks, dan kun je eens wat gebakken of gegrilde witvis proberen. Vertel je kind dat het dezelfde vis is als in vissticks en combineer met iets wat je kind graag eet, zoals spinazie, gebakken aardappels of wat tomaatjes. Ook dat kan je kind op weg helpen. Wil je liever tonijn of zalm eten? Die kun je goed verstoppen in bijvoorbeeld een hartige taart of pasta(saus).

Ai, een graatje

Of vis uit de diepvries of vers van de markt komt, maakt niet uit. Let wel op graatjes, want komt je kind er een tegen, dan is het vaak snel over met de eetlust. En lukt het vis eten niet in één keer, geef dan niet op. Ook deze nieuwe smaak en textuur waarderen, moet geleerd worden en bij het ene kind gaat dat sneller dan bij het andere.

Lees ook: Onderzoek wijst uit: Nederlandse kinderen eten te weinig vis

Zelf maken: broodje visburger

Dit heb je nodig: zachte volkorenbolletjes, mayonaise, gebakken vissticks of visburgers, komkommer, tomaat, ijsbergsla, paprika etc.

Zo maak je het: Besmeer de bolletjes met een dunne laag mayo. Leg er per bolletje twee vissticks of een visburger op en maak af met een groenterijke topping.

Dit artikel is eerder verschenen in Ouders van Nu Magazine – Beeld: Shutterstock

Artikelen van Ouders van Nu ontvangen in je mailbox? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.