Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 

Doe je kind een lol: haal een hond in huis

Als je kind graag een huisdier wil, kun je hem afschepen met een guppy. Maar grote kans dat hij meer heeft aan een puppy. Of een wat ouder exemplaar. Want hoe hariger en hoe blijer bij binnenkomst, hoe gelukkiger je kind.

Steven Pont is ontwikkelingspsycholoog, gezinstherapeut en oprichter van opvoedplatform nul18.nl. Hij geeft een kijkje in de psyche van het kind.

Advertentie

Succesnummer

We hebben een hond. Ooit verhuisden we van Amsterdam naar Hilversum en in het hele onderhandelingsproces dat daaromheen hing, was ook plotseling een hond ten tonele verschenen. Natuurlijk nog niet meteen een levende, maar meer het concept ‘hond’.

Relaxed beestje

Maar toen dat idee er eenmaal door was, moesten we natuurlijk nog naar een levend exemplaar op zoek. Vrienden van ons hadden een ­Friese Stabij en het werd al snel duidelijk dat wij er ook zo een wilden. Niet lang daarna was daar inderdaad ‘Easy’, een toen nog zwart-wit bolletje wol op pootjes dat haar naam meer dan waar maakte. Een uiterst relaxed beestje dat al snel een centrale plaats in het hele gezinsleven kreeg.

Ook lezen: Als je kind een huisdier wil (en jij niet)

Eén en al liefde

Ik heb het vermoeden dat Easy van ons allemaal dagelijks de meeste aandachtspunten verzamelt. Chagrijnig van school thuiskomen stopt bij binnenkomst, want vanaf dat punt is het één en al liefde dat de klok slaat.

Succesnummer

Ook uitlaten is geen probleem. Hoe ouders het voor elkaar krijgen om al snel de enige partij te zijn die uiteindelijk nog met de hond loopt, is me eerlijk gezegd een raadsel. (Daarom een tussentip: alles wat een patroon wordt, heb je ooit voor de eerste keer zelf laten gebeuren. Deze ouders zijn dus niet zozeer slachtoffer van hun kinderen, maar vooral van zichzelf.) Maar goed, Easy is dus een succesnummer. Daar gaat het om. En gelukkig is er de wetenschap die dat ook nog eens bevestigt.

Eerst hond, dan ouder

Aan de University of Florida werd een aantal jaren geleden bijvoorbeeld onderzocht of het bezit van een hond kinderen minder stressvol maakt. Dat is natuurlijk een inkoppertje, want dat bleek inderdaad het geval. Maar daarmee was het onderzoek nog niet afgerond. Wat ook bleek, was dat kinderen die iets stressvols moesten doen dat beter deden als ze hun hond in de buurt hadden dan wanneer ze een ouder in de buurt hadden. Daar moest ik wel even van bijkomen.

Ook lezen: Hond, hamster of kat: zo kies je het perfecte huisdier

Troostdier

Een onderzoek aan Cambridge liet zien dat kinderen vaker een positieve relatie met hun huisdier hebben dan met hun broertjes of zusjes. Datzelfde onderzoek bewees dat kinderen die een nare periode meemaken, zoals een scheiding, ook meer naar hun huisdier toe trekken dan naar leeftijdsgenoten. De onderzoeker stelde zelfs vast dat we in het beschrijven van de band tussen huisdier en kind dezelfde terminologie kunnen gebruiken als tussen kind en zijn medemens. Voor volwassenen vertoont het hebben van een huisdier sterke overeenkomsten met het hebben van een kind.

Volwaardig gezinslid

Geen wonder dus dat een hond vaak als een volwaardig gezinslid wordt gezien. Ik weet niet hoe het met goudvissen, leguanen en vogeltjes zit, want volgens mij is dat niet onderzocht. Maar mijn vermoeden is dat alles wat ik hierboven beschreven heb, toeneemt naarmate je huisdier wat groter is, harig en vooral als je wordt herkend en begroet als je binnenkomt. Die kans loop je het meest met een hond. En natuurlijk met een kat, maar die tappen relationeel toch ook uit een wat ander vaatje. Want het klopt inderdaad: een hond heeft baasjes, een kat heeft personeel. Zolang ik je eten betaal, ben ik geen personeel van je. En Easy begrijpt dat gelukkig ook.

Dit artikel is eerder verschenen in Ouders van Nu Magazine – Tekst: Steven Pont, Beeld: Getty Images

Artikelen van Ouders van Nu ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Steven Pont

Opvoedcoach

Steven Pont is oud-onderwijzer, ontwikkelingspsycholoog, systeemtherapeut, mediator en auteur van verschillende boeken over en voor kinderen. Hij geeft op verschillende gebieden lezingen, trainingen en workshops, waarbij de relatie tussen de aard van het individu en de invloed van de omgeving (het systeem) steeds centraal staat.