werk-privé balans

Balans tussen werk en privé

Als je het moeilijk vindt om de balans tussen werk en privé te vinden, kun je daarbij hulp vragen van je werkgever. De beste tips hoe je werk en privé kunt combineren.

Werk-privé balans

Hulp van je werkgever bij het vinden van een goed evenwicht is onderdeel van goed werkgeverschap. Natuurlijk is het altijd een gedeelde verantwoordelijkheid van werkgever en werknemer. Je werkgever kan je een workshop laten volgen, of (mee)betalen aan een coachingstraject. Ook gewoon met je meedenken over thuiswerken of deadlines kan al helpen.

Advertentie

Minder werken

Je wilt graag bij je kinderen zijn, maar je wilt ook alles uit je baan halen. Kan dat als je een dag minder gaat werken? Dat kan, maar realiseer je dat als je 1 dag minder gaat werken, je dan ook een deel van je taken moet laten liggen. Bedenk welke taken je wilt blijven doen en welke niet. Ga het gesprek aan met je manager en kies natuurlijk de activiteiten die je de meeste energie geven. Mensen die van 5 naar 4 dagen werk gaan, winnen aan productiviteit, doordat ze efficiënter gaan werken. De vraag is alleen: ga je ook echt minder werk doen? Kijk met je manager naar je output in werk en niet naar je input in uren

Thuiswerken

Het nieuwe werken of freelancen brengt veel voordelen met zich mee: je kunt thuis werken als je kind ziek is, eerder naar huis komen om je kind van school te halen en ’s avonds nog wat uren maken. Wel is het belangrijk om goed te bepalen wat je prettig vindt en om zelf je grenzen te stellen. Hoeveel uur wil je aan je werk kwijt zijn? Kun je in de avond werken, of ben je dan niet fit meer? En hoe vind je het als je kind af en toe iets aan je vraagt terwijl je werkt? Heb je in eenmaal kaart gebracht hoe jij het voor je ziet, overleg dan op je werk en thuis hoe je dat waar kunt maken.

Tips bij thuiswerken:

  • Check je e-mail niet iedere paar minuten, maar bijvoorbeeld elk uur.
  • Doe de belangrijkste dingen meteen in de ochtend, zonder onderbreking en met een duidelijke start- en eindtijd. Ga dus niet eerst opruimen en surfen op internet.
  • Plan ook tijd om na te denken. Iedereen heeft het nodig om zijn werkzaamheden af te wisselen. En met een eigen bedrijf of als freelancer moet je ook over je toekomst nadenken.
  • Maak onderscheid tussen woon- en werkplek. Werk dus niet aan de keukentafel, maar op een andere plek die je daarvoor aanwijst. Heb je te weinig ruimte, verzin dan iets anders dat  onderscheidend werkt. Trek bijvoorbeeld altijd werkkleding aan, in plaats van je huispak.
  • Verwacht niet op iedere mail meteen antwoord. Anderen passen misschien ook het nieuwe werken toe en zitten niet altijd tijdens kantooruren achter de computer. Mocht je snel antwoord willen, zet dan in je mail wanneer je dat verwacht. Is er echt haast bij? Dan kun je beter bellen.

Schuldgevoel

Veel ouders hebben het gevoel tekort te schieten. Bij hun kind, bij hun partner, op het werk, richting hun ouders. Wat kun je doen om van dat schuldgevoel af te komen?

Steeds terugkerende schuldgevoelens kunnen ontstaan doordat je niet zo’n hoge pet van jezelf op hebt. Misschien denk je dat alles wat fout gaat door jou komt en geef je jezelf overal de schuld van. De meeste mensen die hier last van hebben, stellen hoge eisen aan zichzelf. Daardoor hebben ze eerder het gevoel tekort te schieten dan mensen die niet zo streng zijn voor zichzelf.

Vergeet niet dat schuldgevoel maar een gevoel is. Gevoelens worden beïnvloed door je gedachten. Het hoeft dus lang niet altijd wáár te zijn wat je voelt. Misschien voelen de mensen om je heen zich helemaal niet tekortgedaan door jou. Vraag het eens aan je naasten. Waarschijnlijk valt het allemaal reuze mee. Zo niet, dan is het tijd om iets te veranderen, andere keuzes te maken in je leven.

Tips bij schuldgevoel:

  • Onderzoek je eigen gedachten. Zijn ze waar? Neem daar ook je bedoelingen in mee. Misschien lukt niet alles, maar doe je wel je best.
  • Probeer te ontdekken waarom je zulke hoge eisen aan jezelf stelt (de oorzaak hiervan ligt vaak in je verleden). Vraag je ook eens af of je je beste vriendin zo streng zou beoordelen. Waarschijnlijk niet. Waarom jezelf dan wel?
  • Kijk eens naar de positieve kant: wat gaat er allemaal goed, waar ben je wel tevreden mee? Want wat aandacht krijgt, groeit.

Blijf je schuldgevoelens houden en hebben ze invloed op je dagelijks leven of op je nachtrust, bespreek dat dan met de huisarts. Soms kunnen een paar keer therapie of wat gesprekken met een coach al helpen.

Betere werk-privé balans: tips

  • Maak keuzes. Wat wil je écht? Als je tachtig bent, kun je de klok niet meer terugdraaien. Welke ballen wil je in de lucht houden? Vijftien tegelijkertijd is onmogelijk.
  • Wat geeft je energie en wat kost je energie? Ben je na thuiskomst van je werk tot niets meer in staat, of geeft het je energie en voldoening? En wat doet sporten met je? Breng energiegevers en -vreters in balans. Doe niet alleen activiteiten die energie vragen. Houd in gedachten: ik heb altijd tijd voor dingen die ik echt wil doen. Het gaat niet om tijd, het gaat om prioriteit. Zorg dat je 80% van je tijd bezig bent met zaken die je energie geven. Op de bank hangen als je moe bent lijkt aantrekkelijk, maar als het je geen energie geeft, kies dan voor iets anders.
  • Communiceer duidelijk en helder; zeg wat je wilt zeggen. Je hoeft niet bot te worden, maar kom wel op voor wat je belangrijk vindt.
  • Inderdaad, soms betekent ‘ja’ zeggen tegen jezelf ‘nee’ zeggen tegen een ander. Als je daar bewuste keuzes in maakt, hoeft dat niet erg te zijn. Als ouder is het belangrijk om overeind en vrolijk te blijven. Daar heeft het hele gezin baat bij!
  • Delegeer: niet alle apen hoeven op jouw schouders te zitten.
  • Soms is een zeven goed genoeg. Niet alles hoeft een tien te zijn.