Kinderen praten in hashtags

‘Mijn kinderen praten in hashtags’

Krista komt nog uit de tijd van de langspeelplaat, haar kinderen leven in de wereld van Minecraft en hashtags. De ontwikkelingen gaan razendsnel. Hoe ga je daarmee om? En hoe blijf je bij?

‘Ik weet het nog goed toen…’ Als ik een zin zo begin, voel ik me meteen stokoud. En misschien ben ik dat tegenwoordig ook wel. In ieder geval ben ik dat in de ogen van mijn kinderen en al helemaal als ik het heb over media. Ik geloof dat ik een jaartje of negen was toen wij thuis voor het eerst een Personal Computer kregen. De kranten stonden vol met angstberichten: ‘Computers vervangen de gewone werkende mens, straks allemaal werkloos thuis!’ Maar ik was enthousiast. Ik haalde boeken over programmeren bij de bibliotheek en ontwierp mijn eigen robotjes. Die van links naar rechts – en weer terug – over het scherm konden lopen. Ik bouwde ze op uit kruisjes en andere leestekens. Als je onze PC aanzette, maakte hij eerst het geluid van een reus die uit zijn winterslaap ontwaakt om daarna alleen maar te kunnen tekst verwerken.

Advertentie

Van langspeelplaat naar playlist

Ik weet ook nog goed dat ik mijn eerste langspeelplaat (!) kocht: van Whitney Houston. Trots liep ik met de oranje hoes naar de toonbank, kieperde daar alle guldens die ik vijfentwintig weken lang had opgespaard op, en zei: ‘Deze graag’. Nu downloaden mijn kinderen alle muziek op YouTube, op de wifi connected flatscreen televisie. Wel zo handig: je hoeft niets meer op te bergen, krijgt een persoonlijk voor jou samengestelde playlist en nog een leuk videoclipje bovendien.

Geen gesprek zonder hashtag

De robotjes van leestekens zijn inmiddels vervangen door echte avatars. Het zijn digitale persoonlijkheden in 3 of zelfs 4D, die je allerlei skins kunt aantrekken en die rondlopen in complete werelden waarin je zelf kunt bouwen of craften. Er zijn daar stammen die geleid moeten worden en waar jouw kind als heuse leider floreert. En in gesprekken tussen kinderen staat voor ieder belangrijk woord een #, Zullen we met de #playmobil spelen? Mag ik een #ijsje? Ook vliegen er woorden als yolo (You Only Live Once) en swag (cool zijn, stijl hebben) heen en weer.

Hou alles in de gaten

Het is bijna niet bij te houden, voor ‘stokoude’ mensen zoals ik. Toch is dat het enige dat erop zit. Goed geïnformeerd blijven door zelf lid te worden van social media sites. En als je kind een game wil spelen, zul je ’m eerst moeten opzoeken om te kijken wat anderen erover schrijven. Of het er met andere ouders over hebben. Je zult mee moeten kijken en ’m samen met je kind spelen, zodat je direct kunt reageren, uitleg kunt geven en vragen kunt beantwoorden. Dat doe je ook, zodat je weet waar je kind mee bezig is en wie of wat je kind online tegenkomt. Swag gaan we niet meer worden. Of nee, daar ga ik al: swag zal ik niet meer hebben. Maar we kunnen wel in de gaten houden of het er wel een beetje – hashtag – #leuk aan toe gaat allemaal. En of het – hashtag – #veilig is voor je kind. YOLO. Tenslotte.

Hoe maak je je kind mediawijs? Lees hier de tips van mediapedagoog Frederike Lems.

Krista Okma

Krista Okma (41) is opvoeddeskundige, maar zit zelf ook regelmatig met haar handen in het haar en gaat dan vol goede moed weer verder. Ze is getrouwd met Jason waarmee ze drie kinderen heeft: Skye (10), stiefzoon Ryan (9) en Kate (6 jaar, gehandicapt). Ze houdt 's ochtends haar kop koffie vast alsof het reddingsboei is, rent halve marathons, kijkt zo goed als nooit televisie en gebruikt die tijd om van alles te schrijven: to do- en boodschappenlijstjes, opvoedboeken (o.a. Minipubers!), kinderboeken (Sem&Hammie), columns & blogs. Check haar website www.kristaokma.nl.