Melatonine bij kinderen

Melatonine bij kinderen

Voldoende slaap is belangrijk voor een kind, maar wat als jouw kind lastig in slaap valt? Lees alles over melatonine bij kinderen.

Wat is melatonine?

Melatonine is een lichaamseigen stofje dat wordt aangemaakt door de pijnappelklier in je hersenen. Het hormoon zorgt ervoor dat je je slaperig gaat voelen. Er wordt 24 uur per dag melatonine geproduceerd. Overdag in kleine hoeveelheden maar in het donker grotere hoeveelheden. Het werkt zo: als het donker wordt krijgt het lichaam een seintje dat het tijd is om te gaan slapen. Als het weer licht wordt, wordt de aanmaak van melatonine weer geremd, waardoor je ontwaakt. Melatonine bij kinderen en volwassenen zorgt dus voor een gezond slaap- en ontwaakritme.

Te weinig aanmaak

De aanmaak kan bij iedereen verschillen, je ziet vaak dat kinderen met bijvoorbeeld ADHD of kinderen met een ontwikkelingsachterstand minder melatonine aanmaken en daardoor dus ook slechter slapen. Dat geldt ook voor ouderen, blinden en mensen die veel reizen (last van jetlags). Melatonine als supplement kan dan uitkomst bieden.

Oorspronkelijk zijn melatoninepillen bedoeld om een jetlag tegen te gaan. Hoewel het sinds enkele jaren in Nederlands zonder recept verkrijgbaar is, raden artsen aan om de pillen nooit ongecontroleerd en naar eigen inzicht in te nemen. Zelfs bij lage doseringen kan het biologisch ritme nog verder verstoord worden.

Melatonine als slaapmiddel

Melatonine kan gebruikt worden als slaapmiddel om de kwaliteit van het slapen te verbeteren. Het vertraagt de ademhaling, waardoor je gaperig wordt en het verlaagt de lichaamstemperatuur. Dit kan een oplossing zijn wanneer je last hebt van slaapproblemen, zoals slapeloosheid of vermoeidheid overdag. Maar het is geen slaapmiddel wat direct effect heeft.

Zwangere vrouwen en borstvoeding

Kinderen en zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven moeten dit altijd eerst bespreken met hun huisarts. Bijwerkingen kunnen zijn: slaperigheid, lagere lichaamstemperatuur, levendige dromen, een ochtendhumeur en veranderingen in de bloeddruk. Ook kan het bij verkeerd gebruik de problemen verergeren.

Gebruik bij kinderen

Bij kinderen is de productie van melatonine het hoogst, waardoor ze meer slapen dan volwassenen. Tussen het 5e en 15e levensjaar is de productie op het hoogtepunt en dat neemt dan rustig aan af naarmate de mens ouder wordt.

Als kinderen niet goed slapen, is het verstandig eerst contact op te nemen met je huisarts en de oorzaak van het niet-slapen te achterhalen. Artsen schrijven melatonine bij kinderen alleen voor bij bepaalde vormen van slapeloosheid.

Kinderen die lijden aan de aandachtsstoornis ADHD hebben vaak slaapproblemen. Ook het medicijn Ritalin, vaak gebruikt door kinderen met ADHD, kan slaapstoornissen veroorzaken. Melatonine kan in sommige gevallen nuttig zijn bij kinderen en adolescenten met ernstige slaapproblemen.

Artsen waarschuwen voor zelfstandig gebruik

Omdat het slaaphormoon vooralsnog vrij mag worden gekocht, verscheen in de Volkskrant een kritisch artikel waarin artsen waarschuwden over de toename van het gebruik hiervan. Omdat het bij gewoon de drogisterij te koop is, maakt het niet ongevaarlijk.

Neuroloog Arthur Kurvers van het Medisch Centrum Slotervaart waarschuwt voor het slikken van melatonine op eigen houtje. ’De eerste twee weken heeft die melatonine bij de mensen die het als slaapmiddel gebruiken nog wel effect op het in slaap komen. Mensen worden er een beetje suf van maar dat effect verdwijnt al snel. En dan zie je dat mensen zeggen: het helpt niet meer. En dat ze meer gaan slikken. En nog meer’, laat de neuroloog weten in het interview.

Het tijdstip waarop melatonine moet worden geslikt, moet zorgvuldig worden vastgesteld door een arts. Als op eigen houtje melatonine wordt geslikt, is het lichaam soms zo ontregeld, dat de slaapproblemen groter zijn dan daarvoor.

Melatonine onder begeleiding

Het zijn vaak tabletjes van 0,1 milligram. Dat klinkt als een erg lage dosis, en daarom nemen mensen er soms tien tegelijk. Maar ook met lage doseringen kun je je bioritme beïnvloeden. Als je het verkeerd of om de verkeerde reden slikt, kan het er juist voor zorgen de slaapproblemen groter worden. Ook het tijdstip waarop melatonine moet worden geslikt is cruciaal en moet zorgvuldig worden vastgesteld door een arts. Jaarlijks bezoeken er duizenden patiënten slaap(poli)klinieken omdat ze slaapproblemen hebben vanwege onjuist gebruik van melatonine.

Het advies voor volwassenen en kinderen luidt: gebruik melatonine enkel onder begeleiding van een arts.

Tips om te slapen

1. Boekje voorlezen, instoppen, knuffelen en het licht dimmen. Het volgen van een vast bedritueel zorgt voor een goede nachtrust.

2. Verban elektronische apparaten als een mobiele telefoon, iPad of een computerspelletje uit de slaapkamer. Minimaal 1 uur voor bedtijd zijn ze uit den boze. Zowel voor ouders als het kind geldt: tune op tijd uit.

3. Vermijd cafeïne in eten en drinken. Dit werkt averechts. Denk bijvoorbeeld aan cola of chocolademelk.

4. Hou de dag licht en de nacht donker. Zorg dat het kind vooral ’s morgens voldoende licht krijgt. Maak in de zomerperiode gebruik van verduisteringsgordijnen op de kinderkamer en pas ook om voor te felle nachtlampjes.

5. Maak het kind moe. Voldoende lichaamsbeweging overdag is cruciaal om lekker te kunnen slapen.

6.Verwijder stoorzenders uit de kinderkamer, zoals een knipperend wekkerlichtje. Dit kan het kind uit zijn slaap houden, zonder dat je dat door hebt.