Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 
door

10x zó voed je je kind gelukkig op volgens de wetenschap

Als je aan ouders vraagt wat ze graag willen voor hun kind, is het meest gegeven antwoord: 'Ik wil dat hij gelukkig wordt'. Hoe voed je een gelukkig kind op?

Deze tien tips uit het boek Raising Happiness: 10 simple steps for more joyful kids and happier parents zijn wetenschappelijk onderbouwd en kunnen je hier een handje bij helpen.

Advertentie

Voor geluk bestaat geen succesformule. Elk kind is anders en alle ouders voeden hun kinderen op hun eigen manier op. Dit 10-stappenplan van Christine Carter, opvoeddeskundige en onderzoeker bij het Amerikaanse Greater Good Science Center, werkt daarom misschien niet voor iedereen. Toch kan het geen kwaad om de tips uit haar boek eens door te nemen en te kijken wat je aanspreekt voor jouw gezin.

  1. Werk aan je eigen geluk

    Wetenschappelijk bewezen: hoe gelukkig jij zelf bent beïnvloedt het geluk en succes van je kinderen. ‘Uitgebreid onderzoek heeft een duidelijk verband aangetoond tussen moeders die depressief zijn en ‘negatieve resultaten’ van hun kinderen. Depressie bij ouders lijkt gedragsproblemen bij kinderen te veroorzaken en het maakt de opvoeding minder effectief.’ Andersom geldt het ook: dat lachen aanstekelijk werkt heb je vast wel eens ondervonden. Ook dit is wetenschappelijk bewezen: ‘Neurowetenschappers menen dat je brein reageert op het horen van de lach van een ander en dat dit je hetzelfde gevoel geeft als wanneer je zelf lacht.’ Veel lachen in de buurt van je kind, dus!

  2. Leer hem om relaties aan te gaan

    Iedereen weet hoe belangrijk het is om te leren hoe je relaties opbouwt, maar hoeveel ouders besteden hier bewust tijd aan? Terwijl het niet veel tijd hoeft te kosten. Het begint met je kind te leren om af en toe iets aardigs te doen voor een ander. Hierdoor ontwikkelt hij empathie. Een onderzoek dat werd gehouden onder MS-patiënten ondersteunt deze theorie. ‘De patiënten die getraind werden om mededogen en positiviteit mee te geven aan andere MS-patiënten, door middel van maandelijkse telefoongesprekken over een periode van twee jaar, kregen meer zelfvertrouwen en waren minder depressief en angstig.’ Van iets aardigs doen voor een ander word je dus écht zelf gelukkiger.

  3. Verwacht inspanning, maar geen perfectie

    ‘Ouders die veel waarde hechten aan prestatie, hebben meer kans op kinderen met angst, depressie en verslaving.’ Een keihard onderzoeksresultaat met een wijze les: beloon liever de poging dan het resultaat. Waarom? ‘Als we kinderen prijzen voor hun harde werk en moeite, stimuleren we ze om vaker hard te werken. Door de prestatie te prijzen, leren we kinderen om zich druk te maken over hoe slim ze wel of niet overkomen.’

  4. Leer je kind om optimistisch te denken

    Hier is onderzoek naar gedaan onder tienjarige kinderen. Daaruit blijkt dat de kinderen die werd geleerd om optimistisch te denken, de helft zo gevoelig waren voor depressiviteit in de puberteit. Volgens Christine Carter is het simpel: ‘Geluk en optimisme zijn zo nauw verbonden met elkaar, dat ze praktisch gelijk kunnen worden.’ In het onderzoek werden optimisten met pessimisten vergeleken. Hieruit kwam naar voren dat optimisten doorgaans gezonder zijn, succesvoller op het gebied van school, werk en sport en tevredener met hun relaties.

  1. Leer je kind emotionele intelligentie aan

    Volgens het boek is emotionele intelligentie geen aangeboren eigenschap, maar een vaardigheid die je kunt aanleren. Een kind leert niet vanzelf zijn eigen emoties begrijpen, laat staan die van een ander. Het boek raadt daarom de methode ‘inleven, labelen en erkennen’ aan: in drie stappen leert een kind omgaan met emoties. Is je kind boos, leef je dan in hem in, help hem de emotie te benoemen en laat hem weten dat het oké is om je zo te voelen. De laatste stap, het erkennen van de emotie, leert hem dat gevoelens normaal zijn en dat iedereen ze mag hebben. Door deze methode regelmatig toe te passen raakt je kind eraan gewend emoties bij zichzelf en anderen te herkennen en ermee om te gaan.

  2. Creëer ‘gelukkige gewoontes’

    Het kan lastig zijn om deze stappen vol te houden of er steeds aan te denken, maar als ze eenmaal een gewoonte zijn geworden gaat het vanzelf. Carter noemt deze vier wetenschappelijk onderbouwde tips om er een gewoonte van te máken:

    – Zorg dat je kind niet wordt afgeleid of verleid tot ander gedrag.
    – Laat anderen weten wat jullie methode is. Zo creëer je sociale steun (en een stok achter de deur).
    – Stel één doel per keer – als je direct allerlei gewoontes wilt veranderen, wordt het voor jongere kinderen snel te veel.
    – Streef niet naar perfectie en verwacht niet te veel. Verandering van gewoontes kost tijd. Dat is heel normaal. Blijf je kind motiveren.

  3. Leer je kind discipline aan

    Ooit van de beroemde marshmallow-test gehoord? Kinderen die de verleiding konden weerstaan om een marshmallow direct op te eten, bleken op latere leeftijd gelukkiger. Dit heeft alles te maken met discipline. ‘Het vermogen van kinderen om verleiding te weerstaan voorspelt intelligentie, succes en goede sociale vaardigheden als ze volwassen zijn. Kinderen met zelfdiscipline kunnen makkelijker leren en informatie verwerken, maar ook beter omgaan met frustratie en stress.

  1. Geef hem veel tijd om te spelen

    Je hebt vast wel eens gelezen dat mindfulness en meditatie kunnen helpen om gelukkiger te worden, maar wist je dat spelen hetzelfde effect heeft op kinderen? Als ze spelen zijn ze helemaal in het nu en genieten ze van het moment. Uit onderzoek blijkt dat meer speeltijd zorgt voor een betere ontwikkeling. ‘Ongestructureerd spel leert kinderen hoe ze in groepen kunnen werken, delen, onderhandelen, conflicten oplossen, hun emoties en gedrag regelen en zichzelf uitspreken.’

  2. Laat hem weinig televisie kijken

    Veel televisie kijken heeft een negatief effect op de gemoedstoestand van kinderen. ‘Onderzoek laat een sterk verband zien tussen geluk en geen televisie kijken. Sociologen toonden aan dat gelukkige mensen vaak minder televisie kijken dan ongelukkige mensen.’ We zeggen niet dat je je kind nooit meer voor de tv mag zetten, maar misschien kan een beetje minderen geen kwaad. Er zijn genoeg andere leuke dingen om samen te doen. Kijk maar eens naar dit lijstje met activiteiten.

  3. Eet elke avond samen

    Ook wetenschappelijk bewezen: simpele tradities zoals elke avond samen eten maken je kind gelukkiger. ‘Onderzoeken tonen aan dat kinderen die regelmatig met hun familie eten, emotioneel stabieler zijn en minder kans hebben op verslaving. Ook hebben ze minder kans op obesitas of een eetstoornis.’ En het is ook wel zo gezellig, toch?

Bron: Time.com, Raising Happiness: 10 simple steps for more joyful kids and happier parents – Christine Carter