powernap

5 weetjes over de powernap

Een middagdutje is niet alleen voor ouderen, kinderen en luie mensen. Albert Einstein en Leonardo da Vinci zwoeren erbij. 26 minuten slaap kan je efficiëntie namelijk al met 34% verbeteren. Ben jij nog wakker?

1. Slaapgebrek nekt je

Een baby kost zijn ouders het eerste jaar tussen de 400 en 750 uur aan nachtrust. Dat is bij elkaar ruim 16 dagen slaap. Te weinig slaap is slecht voor je geheugen en je immuunsysteem. Bovendien word je er dikker van omdat je door slaapgebrek geneigd bent meer en calorierijk voedsel te eten. Slaap het eerste jaar dus alles wat er te slapen valt: doe ochtenddutjes, middagdutjes, avonddutjes. Wees niet bang dat je je biologische klok in de war brengt. Zolang je nachtslaap twee keer langer is dan je dagslaap is er niks aan de hand.

2. Een slimme meid sluit haar ogen op tijd

De namiddag is de beste tijd om even te gaan liggen, ongeveer acht uur nadat je bent opgestaan, dus ergens tussen 14.00 en 16.00 uur. Je bent dan ook op z’n slaperigst. Dat heeft overigens weinig te maken met een te copieuze lunch, maar alles met je biologische klok. Die zorgt ervoor dat je op bepaalde momenten van de dag heel waakzaam bent (rond 09.00 en 21.00 uur) en op andere momenten minder (rond 15.00 uur en 03.00 uur).

3. Powernap versus flinke dut

Vooropgesteld dat je de keuze hébt; hoe lang kun je het best slapen om er zo veel mogelijk plezier van te hebben? Slaapdeskundige en vermaard middagdutter professor Gerard Kerkhof: ‘Een langere nap van ongeveer anderhalf uur geeft bij het ontwaken verschijnselen van slaapdronkenschap. Zo’n tien minuten lang ben je niet helder, loop je te tollen en doe je dingen op de automatische piloot. Maar daarna heb je wel zes tot zeven uur plezier van het feit dat je hebt geslapen. Bij een powernap van maximaal twintig minuten ben je bij het wakker worden meteen up and running. Maar zo’n slaapje heeft slechts maximaal drie uur effect. Het is dus maar waar je op uit bent.’

4. Zo onder zeil

Zorg dat je kind slaapt of dat er even iemand op hem past. Maak een lijstje van alles wat je nog wilt/moet doen en leg het weg tot na je tuk (aangezien je dan efficiënter bent, haal je de verloren tijd zo weer in). Doe de gordijnen dicht en je ogen natuurlijk ook, tel waterdruppels (werkt beter dan schaapjes tellen) en ontspan.

5. Je bent de enige niet

  1. Wereldwijd knapt tussen de 30 en 80% van de mensen één keer per week of vaker een uiltje. In de Verenigde Staten is dat 74%.
  2. Mensen nemen er gemiddeld een half uur tot anderhalf uur de tijd voor.
  3. In Italië, Griekenland en Mexico doet circa 50% van de bevolking vier of meer keer per week een siësta. Over algemeen geldt: hoe dichter bij de evenaar, des te normaler het dutten.
  4. Hoewel jonge mensen tussen de 20 en 30 jaar ’s nachts langer slapen, hebben ze vaker de neiging om overdag even de ogen te sluiten dan mensen van 65 jaar en ouder.
  5. Minimaal de helft van de zwangere vrouwen doet op vrije dagen en in het weekend een middagslaapje.

Extra slaaptips

  1. Sleutelslaapje: ga liggen met je arm net over de rand van het bed met je sleutelbos in je hand. Op het moment dat je in slaap valt, valt de bos op de grond en ben je weer wakker. Weinig tijdverlies, veel profijt.
  2. Cafeïnedutje: drink een kop koffie en ga meteen daarna slapen. Zet de wekker op 20 minuten. Bij het ontwaken heb je én de koffiekick én de winst van het slapen. (Cafeïne werkt pas na ongeveer 20 minuten)