
Een op de drie moeders voelt zich ongemakkelijk bij borstvoeding geven in het openbaar
Aangestaard worden, bang om lastiggevallen te worden of thuisblijven om de spanning uit de weg te gaan. Eén op de drie vrouwen voelt zich niet op haar gemak bij borstvoeding geven in het openbaar. Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Motivaction.
Techbedrijf Elvie is daarom de campagne ‘The Motherpumping Revolution’ begonnen om kolven en borstvoeding in publieke ruimtes normaler te maken. Horecalocaties en winkels kunnen met een sticker met de tekst All boobs are welcome bij de deur aangeven dat ouders welkom zijn om daar hun kind te voeden, zo nodig worden ze geholpen met extra privacy. Welke zaken meedoen, is te zien op een kaart.
Lees meer: Borstvoeding geven in het openbaar
Behoefte is groot
Volgens het onderzoek is de behoefte aan zulke initiatieven groot. ‘Jonge ouders moeten vrij en zonder zorgen op stap kunnen gaan’, zegt Tania Boler, ceo van Elvie. ‘Elke ouder moet kunnen beslissen waar en hoe ze hun baby voeden, zonder oordeel of beperking door anderen’.
Ouders zijn gemiddeld vier tot zes uur per dag bezig het voeden van hun kind, blijkt uit het onderzoek.
Lees meer: Moeders laten zien: borstvoeding geven in het openbaar is heel normaal
Hart onder de riem
Inmiddels zijn er een paar honderd aanmeldingen. Zo heeft saladebarketen SLA de stickers al in alle zaken hangen. ‘Voor mij een no-brainer’, zegt medeoprichter Nina Pierson in het AD. ‘Ik ben zelf ook moeder van drie en ik herken het probleem. Bij de eerste schaamde ik me nog best wel als ik het publiekelijk moest doen, maar dat werd bij elk kind minder. Toch vind ik het fijn als we jonge moeders zo een hart onder de riem kunnen steken.’
Hier kun je je (horeca)locatie aanmelden als ‘Breast Place’.
Bron: AD – Beeld: GettyImages