'De beslissing om thuisonderwijs te geven, hebben we niet zomaar genomen. Toen onze oudste dochter Vera nog klein was, bezochten Roel en ik meerdere basisscholen, maar geen enkele sloot aan bij onze levensovertuiging. Voor ons is onderwijs niet alleen kennisoverdracht, maar ook een manier om onze kinderen op te voeden met waarden die bij ons passen.
Lees ook: Checklist basisschool kiezen: waar let je op?
Aansluiten bij interesses en ritme
We willen een onderwijsomgeving waarin onze kinderen zich in hun eigen tempo kunnen ontwikkelen, zonder prestatiedruk of starre lesmethodes. Christelijke en katholieke scholen richtten zich sterk op het geloof, terwijl wij wel spiritueel zijn, maar niet kerkelijk gebonden.
Openbare scholen leken in theorie neutraler, maar ook daar zagen we een vaste onderwijsvisie die niet bij ons paste. Wij geloven in een holistische benadering van leren: onderwijs moet aansluiten bij de interesses en het natuurlijke ritme van een kind en niet andersom.
Uitzondering op de wet
Omdat we geen school konden vinden die hierbij aansloot, onderzochten we andere mogelijkheden. We ontdekten dat de Nederlandse wet een uitzondering op de leerplichtwet biedt voor ouders die vanwege hun levensovertuiging geen passende school kunnen vinden. Daarom beriepen we ons op het recht om thuisonderwijs te geven.
Lees ook: Michelle: 'Had ik maar geweten dat er leerplicht is maar geen schoolplicht'
Speels leren
Wanneer we precies begonnen met thuisonderwijs, is moeilijk te zeggen. We groeiden er als het ware in mee, net als alle ouders die hun kinderen dingen leren.
Eerst was het leren speels en natuurlijk, zoals samen boekjes lezen en tijdens het boodschappen doen bedragen uitrekenen. En na verloop van tijd ontstond er meer structuur.
Vast ritme
Nu beginnen we elke ochtend (dus ook in het weekend) na het ontbijt. Met z'n allen aan tafel werken de oudste drie kinderen in hun werkboeken voor rekenen, taal en spelling. Onze jongste, Mira, doet ondertussen knutselwerk of luistert mee.
We gebruiken werkboeken van educatieve uitgevers zoals Malmberg en Noordhoff, maar kiezen ook lesmateriaal uit op basis van de behoeften en interesses van de kinderen.
Lees ook: Denk je aan thuisonderwijs voor jouw kind? Dit zijn de voor- en nadelen
Vakken lopen in elkaar over
Roel en ik wisselen elkaar af met lesgeven. Hij werkt drie dagen per week op kantoor als ICT'er en ik werk als zelfstandig ondernemer vanuit huis. Daarnaast hebben we één keer per week een gastouder die de kinderen begeleidt.
Na het werken in de boeken eten we fruit en mogen de kinderen spelen. In de middag gaan we verder met praktische en creatieve activiteiten, zoals natuurstudie, knutselen, projecten maken of samen lezen. We vinden dat ze daar vaak meer van leren dan uit een standaard aardrijkskunde- of geschiedenisboek.
Waarom zou je die vakken apart geven, als je bijvoorbeeld bij een thema als vulkanen ook de geschiedenis van uitbarstingen en de natuurkundige processen kunt bespreken? Bij ons lopen die vakken daarom in elkaar over.
Plezier in leren
Soms volgen we een klassiek curriculum, maar we laten ons ook leiden door de nieuwsgierigheid van de kinderen. Zo was Alex een tijdlang gefascineerd door de ruimte en hebben we daar lessen omheen gebouwd.
Leren moet leuk zijn. Dat betekent niet dat ze niets hoeven te doen als ze geen zin hebben. Leren hoort er nou eenmaal bij, net als tandenpoetsen, maar we kijken naar wat hen motiveert en daar spelen we op in.
Lees ook: Andrea geeft haar kinderen thuisonderwijs: 'Ze bepalen zelf wat ze willen doen'
Hoger dan gemiddeld
Bang dat de kinderen door thuisonderwijs achterlopen, ben ik niet. Sterker nog, we checken regelmatig het leerlijnenboek, waarin staat wat kinderen per leeftijd zouden moeten kunnen.
Onze kinderen lopen vaak voor op hun leeftijdsgenoten. Alex is pas 6, maar leest al zelfstandig Harry Potter. Superknap, toch?
Veilige omgeving
Soms vragen mensen of het niet zielig is voor de kinderen. Maar ze hebben juist veel sociale contacten! Ze spelen dagelijks met vriendjes uit de buurt en zitten op zwemles en scouting. Daarnaast ontmoeten we via thuisonderwijsnetwerken andere gezinnen.
Een ander voordeel is dat ze niet worden blootgesteld aan pestgedrag, iets wat op scholen toch vaak voorkomt. Ze groeien op in een veilige omgeving en hun onderlinge band is enorm sterk. Ook zijn wij enorm betrokken bij hun ontwikkeling.'