In een Samen naar School-klas krijgen kinderen met een beperking les en zorg op maat in een eigen lokaal binnen een reguliere basisschool, aldus het persbericht van Stichting het Gehandicapte Kind. Waar mogelijk doen ze mee met reguliere lessen en activiteiten. Tegelijkertijd komen kinderen uit andere klassen regelmatig langs om samen te spelen, knutselen of voor te lezen. Op die manier leren ze elkaar kennen en ontstaat er meer begrip en verbinding.
Lees ook: Hoogbegaafde Tim zat drie maanden thuis: 'De school kon niets voor hem betekenen'
Samen leren en groeien
Er zijn al meer dan zestig Samen naar School-klassen, en Stichting het Gehandicapte Kind heeft als doel dit aantal in 2027 te laten groeien naar honderd. Volgens Maartje van Boekel, programmamanager Samen naar School, is het uiteindelijke streven dat alle kinderen, ongeacht of ze een beperking hebben of niet, samen onderwijs kunnen volgen.
'Ieder kind kan leren, ook de kinderen die complexe zorg nodig hebben. Voor hen is een Samen naar School-klas een uitkomst: onderwijs en zorg op maat op een gewone school in de buurt', zegt Van Boekel.
Lees ook: Isa (12) gaat al vier jaar niet naar school: 'Ik wil wel, maar ik kan het niet'
Minder eenzaamheid, meer speelafspraakjes
Kinderen met een beperking voelen zich vaak eenzaam, blijkt uit meerdere onderzoeken. Zo blijkt uit een onderzoek van vorig jaar, uitgevoerd door Stichting het Gehandicapte Kind, dat kinderen met een beperking vijf keer zo vaak worden buitengesloten als kinderen zonder beperking.
Van Boekel legt uit dat wanneer kinderen met een beperking welkom zijn op een reguliere school, ze makkelijker in contact komen met andere kinderen uit de buurt, wat hun gevoel van eenzaamheid vermindert.
'Dan worden ze wel uitgenodigd voor verjaardagsfeestjes en hebben ze wel speelafspraakjes. Maar alleen al het feit dat ze worden herkend en begroet bij de lokale supermarkt maakt dat deze kinderen zich gezien voelen en ervaren dat ze erbij horen.'
Lees ook: Onderzoek: één op de tien kinderen voelt zich eenzaam
Inclusief onderwijs is beter voor iedereen
Daarnaast toont internationaal onderzoek aan dat Samen naar School-klassen ook voor kinderen zonder beperking grote voordelen hebben. Zo zorgt inclusief onderwijs voor betere schoolprestaties en een sterkere sociale ontwikkeling bij álle kinderen.
Lees ook: Zorgen bij kinderombudsman: steeds meer kinderen gaan niet naar school
Bron: Stichting het Gehandicapte Kind