Voor oudersNieuws

Toetsen voor kleuters mogen niet meer: zo wordt de ontwikkeling nu bijgehouden

Toetsen voor kleuters GettyImages
GettyImages
Leestijd 3 minuten
(Medisch) beoordeeld door:
maaike de boer
Maaike de Boer
Onderwijsdeskundige
Lees verder onder de advertentie

Vanaf de geboorte ontwikkelt je kind zich langzaam tot een individu met een eigen karakter en met eigen vaardigheden. Op bepaalde leeftijden gaat de ontwikkeling ineens met grote stappen. Dit is op de kleuterleeftijd ook het geval. Je kind leert elke dag iets bij, zeker als hij naar school gaat. Hij ontwikkelt zijn fijne motoriek, hij leert sociale omgangsvormen door met andere kinderen te spelen, hij leert steeds meer over kleuren, vormen en andere onderwerpen. Zo wordt zijn wereld steeds groter.

Meer weten? Dit leert je kind in groep 1 en in groep 2.

Geen kleutertoetsen meer

Hoe je kind zich ontwikkelt, is belangrijk. Uiteraard volg jij dit zelf, maar ook de school heeft de taak om de ontwikkeling van kinderen in de gaten te houden. Voorheen gebeurde dit op basis van vastgestelde toetsen uit het leerlingvolgsysteem. Wat betreft de kleutertoetsen leidde dit tot ontevredenheid. Ze zouden te veel een momentopname zijn. Zo bestaat de kans dat er een vertekend beeld van de ontwikkeling van een kind ontstaat.

Lees verder onder de advertentie

Daarnaast gingen de kleutertoetsen voorbij aan de kalenderleeftijd van de kinderen. Op het moment van toetsen kon de ene kleuter in groep 1 al bijna vijf jaar zijn, en de ander was pas vier jaar en begon net in de kleuterklas. Logisch dat dit een verschil in uitkomsten oplevert. Daarom hebben scholen nu de ruimte om zelf te bepalen op welke manier ze vaststellen hoe een kind zich ontwikkelt.

Alternatief voor kleutertoetsen

In plaats van met kleutertoetsen, kan de ontwikkeling van kleuters bijvoorbeeld worden geobserveerd tijdens spelletjes of aan de hand van een gesprekje met het kind. De conclusies die de leerkracht op basis van deze observaties trekt, komen in het leerlingvolgsysteem. De informatie die op deze manier wordt bijgehouden, is de basis om bijvoorbeeld te bepalen of je kind klaar is voor de volgende groep. Of er kan besloten worden dat er extra aandacht nodig is voor bepaalde punten van de ontwikkeling.

Lees ook: Wanneer is je kind rijp voor groep 3?

Lees verder onder de advertentie

Kleuter in beeld-methode

Een van de erkende methodes waarmee leerkrachten werken, is 'Kleuter in beeld' van Cito. Bij deze methode observeert de leerkracht de activiteiten van je kind. Je kind krijgt ook specifieke opdrachten, waarvoor hij een bepaalde vaardigheid moet hebben.

De opdrachten leggen geen druk op kleuters, maar geven de leerkracht wel een duidelijk beeld van de ontwikkeling. Naar deze gebieden wordt er gekeken:

  • sociaal-emotionele ontwikkeling

  • motorische ontwikkeling

  • taal- en rekenkundige ontwikkeling

Lees verder onder de advertentie

Nog een verschil met kleutertoetsen, is dat er bij deze methode niet wordt beoordeeld op basis van de voormalige landelijke referentiegroepen. Nu wordt gekeken naar wat je zou mogen verwachten op basis van de leerlijn van een kind in de kleuterleeftijd. Zo kan er gemakkelijker individueel worden bijgestuurd. Dat kan zowel bij kleuters die zich snel ontwikkelen, als bij kinderen die zich langzamer ontwikkelen.

Ook als ouder weet je zo waar je aan toe bent en kun je je kind thuis bijvoorbeeld met spelletjes helpen om de ontwikkeling speels een duwtje in de gewenste richting te geven.

Lees meer: Alles over Cito-toetsen

Lees verder onder de advertentie

Wanneer beginnen de toetsen wel?

Vanaf groep 3 kan er beter getoetst worden. Vanzelfsprekend verschillen de kalenderleeftijden van de kinderen dan nog steeds, maar de didactische leeftijd (DL) – dat is het aantal maanden dat je kind vanaf groep 3 onderwijs heeft gevolgd – is voor alle kinderen in groep 3 gelijk.

Lees ook: De DLE-score: wat is dat?

Bron: Onderwijsconsument, Onderwijsinspectie.nl

Lees verder onder de advertentie