Haring tijdens zwangerschap: ja of nee?

Haring tijdens zwangerschap: ja of nee?

Mag je wel of niet haring eten tijdens je zwangerschap? En hoe zit het met andere vis(producten), zoals tonijn, sushi en oesters?

Zwanger en haring?

Als je zwanger bent, mag je gerust haring eten. Sterker nog, het is juist heel gezond voor zowel jou als voor je baby. Voor je kind zorgen de gezonde vetten voor een betere ontwikkeling van de hersenen en het zenuwstelstel. En het eten van vis beschermt jou tegen hart- en vaatziekten, zo blijkt uit onderzoek van de Europese voedselveiligheidsautoriteit (EFSA). Deze gezonde voordelen gelden overigens voor alle vissoorten.

Maximaal 2 keer per week

Het Voedingscentrum adviseert uit voorzorg het eten van haring (maar ook andere vette vissoorten, zoals makreel en zalm) tijdens de zwanger te beperken tot maximaal twee keer per week in verband met dioxines (schadelijke stoffen die in alle vis voorkomen). Overigens wijst onderzoek van de EFSA uit dat het mogelijk risico van dioxines en zware metalen te verwaarlozen is. De gezondheidsvoordelen zijn het gevolg van het eten van vis, inclusief de dioxines en zware metalen.

En hoe zit het met andere vissoorten? Welke mag je niet eten?

Rauwe of onvoldoende gebakken vis of visgerechten
Rauwe of onvoldoende gebakken vis of visgerechten, zoals tonijn, sushi, oesters en sint-jakobsschelpen. Deze kunnen de listeriabacteria bevatten.

Gerookte, vacuümverpakte vis
Gerookte, vacuümverpakte vis zoals gerookte zalm, paling en makreel, kan de ook de listeriabacterie bevatten. Het gevaar zit in de verpakking: de listeria kan zich daarin door het lange bewaren vermenigvuldigen tot gevaarlijke hoeveelheden. Vers gerookte vis van de visboer kun je wel eten, maar het is verstandig om navraag te doen wanneer de vis is gerookt en hoe hij is bewaard. Als je gerookte vis gebruikt in een warm gerecht kan het geen kwaad, omdat verhitting de bacterie onschadelijk maakt.

Roofvissen
Roofvissen, zoals zwaardvis, snoekbaars, haai, koningsmakreel en verse tonijn kun je ook beter laten liggen als je zwanger bent. Deze vissen bevatten veel kwik en dioxines en deze stoffen zijn slecht voor de ontwikkeling van de baby. Eet maximaal één portie van 100 gram per week. Tonijn uit blik kun je twee keer per week eten: dit bevat veel minder kwik en dioxines dan verse tonijn.

Visolie slikken: goed alternatief voor vis?

Ben je niet dol op vis en vervang je het door het slikken van visvetzuren (omega-3-vetzuren)? Op dit moment is nog niet wetenschappelijk aangetoond dat het slikken van visoliecapsules hetzelfde positieve effect heeft als het eten van vis.

Bron | Voedingscentrum