haring tijdens zwangerschap

Haring tijdens de zwangerschap: ja of nee?

Tijdens je zwangerschap kun je ongewassen en rauwe producten beter laten staan. Maar hoe zit dat eigenlijk met haring? En kun je andere vis(producten), zoals zalm, tonijn en sushi wel gewoon eten?

Zwanger en haring?

Als je zwanger bent, kun je beter geen zoute haring eten. Dit noem je ook wel maatjesharing of Hollandse Nieuwe. Dat is de haring die je in de supermarkt, bij de visboer of een kraam kunt kopen. Bij rauwe vis bestaat het risico op een voedselinfectie. Uit onderzoek blijkt dat de listeriabacterie soms voorkomt in rauwe, zoute haring. De kans dat je de bacterie oploopt en dat je baby er schade aan ondervindt, is overigens niet heel groot. Maar voorkomen is natuurlijk beter dan genezen.

Advertentie

Als je haring thuis goed verhit en dan opeet, kan dat wel. Sterker nog, het is heel gezond voor zowel jou als voor je baby. Voor je kind dragen de gezonde omega 3 vetten bij aan een goede ontwikkeling van de hersenen en het zenuwstelsel. En het eten van vis beschermt jou tegen hart- en vaatziekten, blijkt uit onderzoek van de Europese voedselveiligheidsautoriteit (EFSA). Deze gezonde voordelen gelden overigens voor alle vissoorten.

Mogelijke schadelijke bacteriën

Haring die in de supermarkt, in een viswinkel of viskraam te koop is, wordt van tevoren bewerkt. Meestal wordt de haring gezouten, want dat zorgt ervoor dat de vis een beetje gaar wordt. Ook wordt de haring ingevroren om mogelijke schadelijke bacteriën, zoals listeria, te doden. Uit onderzoek blijkt dat slechts een deel van die bacteriën wordt gedood. Je kunt er daarom niet van uitgaan dat je tijdens je zwangerschap helemaal veilig haring kunt eten. Als je de vis goed verhit, gaan alle bacteriën wel dood en kun je het veilig opeten, maar de hoeveelheid kwik bij roofvissen gaan daarmee niet weg.

Deze vissoorten kun je veilig eten (mits verhit)

Er zijn vissoorten die al zijn verhit. Deze hoef je niet opnieuw te verhitten en kun je zo opeten:

  1. Zure haring uit een pot (rolmops)
  2. Vis uit blik of pot (géén roofvissen)
    – Sardines
    – Anjovis ( als vers, anders bevat dit te veel zout)
    – Zalm
    – Haring
    – Atlantische makreel
    – Forel filet

Deze vis is niet vet (bevat dus nauwelijks omega 3):

  • Kabeljauw (geen vette vis)
  • Koolvis
  • Heilbot
  • Bokking
  • Schelvis
  • Tong

Deze vissoorten kun je niet eten

Er zijn meerdere vissoorten die je tijdens je zwangerschap beter niet kunt eten:

  • Gerookte vis, zoals gerookte zalm – dit is niet hoog genoeg verhit.
  • Roofvissen, zoals zwaardvis, haai, snoek, snoekbaars, paling, makreel en tonijn. Hier zitten mogelijk zware metalen in.
  • Roofvissen uit blik. Ook hier zitten mogelijk zware metalen in.

Lees meer: Wat mag je niet eten als je zwanger bent?

Maximaal twee keer per week

Wil je tijdens je zwangerschap graag vis eten? Kies dan voor vette vis en eet dit maximaal twee keer per week. Denk bijvoorbeeld aan zalm, sardines, haring uit blik.

En hoe zit het met andere vissoorten?

Ook deze vissoorten kun je beter na de zwangerschap weer eten:

  1. Rauwe of onvoldoende gebakken vis of visgerechten
    Rauwe of onvoldoende gebakken vis of visgerechten, zoals tonijn, sushi, oesters en sint-jakobsschelpen (coquilles). Deze kunnen de listeriabacterie bevatten.
  2. Gerookte en vacuümverpakte vis
    Gerookte, vacuümverpakte vis, zoals gerookte zalm, paling en makreel kan ook de listeriabacterie bevatten. Eet dus ook geen gerookte vis van de visboer of supermarkt als je zwanger bent. Het gevaar zit in de verpakking: de listeria kan zich daarin door het lange bewaren vermenigvuldigen tot gevaarlijke hoeveelheden. Als je gerookte vis gebruikt in een warm gerecht kan het geen kwaad, omdat verhitting de bacterie onschadelijk maakt.
  3. Roofvissen
    Roofvissen, zoals zwaardvis, snoekbaars, haai, koningsmakreel, paling en tonijn kun je ook beter laten liggen als je zwanger bent. Deze vissen bevatten veel kwik en dioxines. Deze stoffen zijn slecht voor de ontwikkeling van je baby. Dit geldt ook voor roofvissen uit blik.

Visolie slikken: goed alternatief voor vis?

Hou je niet van vis en vervang je het door het slikken van visvetzuren (omega-3-vetzuren)? Er is geen wetenschappelijk bewijs dat het slikken van visoliecapsules hetzelfde positieve effect heeft als het eten van vis.

Je baby is tijdens je zwangerschap afhankelijk van wat jij eet. Eten voor twee, zoals vaak voor de grap wordt gezegd, is niet nodig. Gezond en gevarieerd eten is wél belangrijk. Hier lees je alles over verantwoord en veilig eten tijdens je zwangerschap.

Bron: Voedingscentrum

Sharon Looyen - Asscher

Algemeen voedingsadviseur

Sharon Looyen - Asscher is oprichtster van Voeding maakt je beter werkzaam als Orthomoleculair therapeut en voedingsadviseur. Ze is gespecialiseerd in voeding en suppletie vóór, tijdens en na de zwangerschap en moeder van een dochter en een zoon. Sharon geeft geregeld voorlichtingsavonden over ondersteunende voeding en suppletie tijdens en na de zwangerschap, bij diverse verloskundigenpraktijken in Amsterdam.

Contact
Website
Facebook
Instagram