hittegolf
door

4 tips om je kind te beschermen tijdens een hittegolf

De temperaturen kunnen oplopen tot ver boven de 30 graden. Vooral baby’s en jonge kinderen lopen met dit warme weer extra veel risico. Maar hoe bescherm je je kind tegen uitdroging of oververhitting? Hier handige tips.

Met dit warme weer is het belangrijk om extra goed op je kind te letten. Het lichaam van kinderen reageert anders dan het lichaam van volwassenen, waardoor zij meer kans hebben op gezondheidsklachten. Daarnaast zijn jonge kinderen niet in staat om zichzelf te beschermen tijdens een hittegolf. Besteed daarom extra veel aandacht aan de volgende zaken:

Advertentie

1. Voldoende drinken

Je kind verliest met dit weer extra vocht door transpiratie. Het is daarom belangrijk dat je kind voldoende drinkt, ook als hij geen dorst heeft. Geef je kind daarom regelmatig water, en hou de kleur van zijn urine in de gaten. Is deze donker van kleur? Dan is het belangrijk om je kind meer water te geven.

2. Dunne kleding

Zorg ervoor dat je kind dunne kleding draagt met dit weer. Om te voorkomen dat je kind verbrandt kun je hem een UV-shirt laten dragen. Een UV-shirt biedt bescherming tegen de schadelijke UV-straling van de zon én is licht van gewicht. Speelt je kind graag buiten? Zorg er dan voor dat hij zoveel mogelijk in de schaduw speelt, en probeer lichamelijke inspanning tussen 12 en 16 uur zoveel mogelijk te beperken. Zorg er daarnaast voor je dat je kind onder een dunne deken slaapt. Ga je met je baby buiten wandelen in de kinderwagen, vergeet niet: hang nooit een dekentje over de kinderwagen. Lees hier waarom dat zo gevaarlijk is.

3. Houd je woning koel

De ideale binnentemperatuur ligt tussen 18 en 22˚C. In de zomer mag de binnentemperatuur tot ongeveer 26˚C stijgen, maar liever niet hoger. Probeer de warmte in je woning zoveel mogelijk te beperken door op tijd gebruik te maken van zonwering, een ventilator of airconditioning. Zorg voor extra frisse lucht door het openen van ramen en/of deuren op tijdstippen dat het buiten koeler is, zoals ‘s avonds, ‘s nachts en ‘s ochtends. Lees ook: 5 tips om je kind (beter) in slaap te laten vallen met heet weer. 

4. Smeren, smeren én smeren

Zorg ervoor dat je je kind insmeert met een zonnebrandproduct van minimaal factor 30, ongeacht zijn huidtype. De natuurlijke beschermlaag van de kinderhuid is dunner en gevoeliger dan die van volwassenen. Hierdoor dringen UV-stralen makkelijker door de huid heen. Smeer je kind een half uur voor het naar buiten gaan in en besteed extra aandacht aan gevoelige plekken als neus, oren en nek. Zo heeft de crème voldoende tijd om in te trekken. Smeer minimaal elke twee uur én na het zwemmen opnieuw in. Ook al staat er op de fles waterproof, door afdrogen en spelen in het zand verdwijnt er toch een deel.

Lees ook: feiten en fabels over het insmeren van je kind.

Video: Kinder EHBO: zo herken je oververhitting bij je kind. Plus tips hoe je het kunt voorkomen.