wintertijd kinderen gouden tips
door

8 gouden tips van ouders om slim om te gaan met de wintertijd

De klok gaat een uur achteruit. Heerlijk, een uur langer slapen... als je geen kinderen hebt dan. Veel ouders maken hun borst alvast nat. Hoe kun je voorkomen dat je kind al om 5.00 uur naast je bed staat?

Winter- of zomertijd: je kind heeft er lak aan. Veel ouders staan dan ook niet te springen dat de klok wordt verzet. Zondag kan niet alleen een lange dag worden, maar het kan ook even duren voordat je kind aan het nieuwe ritme raakt gewend. Hoe zorg je ervoor dat hij ’s ochtends tot een acceptabel tijdstip blijft liggen en bij het avondeten niet omvalt van de slaap? Ouders delen hun gouden tips hoe je het slimst met de wintertijd kunt omgaan.

Advertentie

1. ‘De tv houdt mijn kind iets langer wakker’

Kim: ‘Om te voorkomen dat mijn kind na het eten zowat in slaap valt, parkeer ik hem voor de tv. Het blauwe licht van de tv houdt hem wakker. Niet per se pedagogisch verantwoord, maar het werkt wel voor de eerste dagen na de overgang.’ Let er wel op dat je jouw kind niet onnodig lang wakker houdt, dat werkt averechts.

2. ‘Ga voor de cold turkey-aanpak’

Babette: ‘Gewoon mee met de klok gaan, en niet later naar bed in de dagen voordat de wintertijd ingaat. Op de dag dat de wintertijd ingaat, ben ik dan wel de pineut, want ja… dan worden ze een uur eerder wakker. Maar vaak is er binnen twee dagen weer een normaal ritme. Vind ik fijner dan er een week lang mee bezig zijn.’

3. ‘Rek de boel’

Suzanne: ‘Ik laat mijn kind de hele week al wat later naar bed gaan en probeer zo de bedtijd steeds wat langer te rekken.’ Oké, deze tip is als je er nu nog mee wilt beginnen te laat, maar onthoud ’m alvast voor volgend jaar.

4. ‘Hou het vakantieritme aan tot de wintertijd’

Linda: ‘Onze jongens werden normaal gesproken altijd rond half zeven wakker, tot we eind september twee weken in Frankrijk waren. Daar gingen ze vrij makkelijk mee in het Franse ritme van later avondeten en later naar bed. Daardoor werden ze ook pas om half acht of zelfs acht uur wakker. We hebben na de vakantie geprobeerd dat ritme enigszins vol te houden, tot het wintertijd wordt.’ De herfstvakantie valt net voor of in de overgang van zomertijd naar wintertijd, en daar kun je als ouder handig gebruik van maken.

5. ‘Wacht met het avondeten’

Martine: ‘Mijn kind zit om zes uur aan het avondeten. Met de wintertijd heeft hij waarschijnlijk om vijf uur honger, maar ik geef hem dan niet meteen te eten. Ik wacht gewoon tot het zes uur is, zo went mijn kind ook sneller aan het nieuwe ritme.’

6. ‘Ik maak de slaapkamer zo donker mogelijk’

Merel: ‘Er hangen lichte gordijnen, maar met de overgang naar wintertijd hang ik er een doek voor zodat het ’s ochtends zo donker mogelijk blijft in de slaapkamer.’

7. ‘Laat hem ’s ochtends spelen in bed’ 

Anna: ‘Ik laat mijn kind lekker spelen of een boekje lezen, zo ligt hij in elk geval nog in bed.’

8. ‘Relax, het is weekend’

Josephine: ‘De wintertijd gaat niet in als je om klokslag negen uur weer op je werk moet zijn. Het is weekend, doe het vooral rustig aan.’

Beeld: Shutterstock