ongeboren baby
door

7 manieren om je baby te laten schoppen in de buik

Je baby voor het eerst voelen schoppen en bewegen in je buik, is vaak een van de mooiste momenten van je zwangerschap. Daarna blijf je er (onbewust) op gefocust. Als je baby zich dan een dag stil houdt, zorgt dat soms voor stress.

Zeker als je voor het eerst in verwachting bent, vraag je je misschien weleens af: gaat het wel goed daarbinnen? Natuurlijk moet je altijd je verloskundige bellen als je je zorgen maakt. Mocht je niet direct terecht kunnen of je wilt graag eerst zelf proberen je baby weer te voelen, dan heb je wellicht wat aan een van de onderstaande tips.

  1. Met een zaklamp

    Er wordt wel gedebatteerd over de vraag of het licht de ogen van je ongeboren kind kan beschadigen, maar onderzoekers zijn het er over eens dat het momenteel een makkelijke en veilige manier is om je kind weer even een por te laten geven.

  2. Downward Dog

    Het fijne van goede prenatale yoga is dat het je kind actief kan maken, maar ook kan kalmeren. Voor jou als aanstaande moeder kan het goed werken om jezelf en je spieren te ontspannen.

  3. Jumping Jack

    Mocht je bootcampen of een andere fitness-achtige sport doen, dan ken je de term waarschijnlijk al wel. Hoewel het misschien tegennatuurlijk voelt om met je armen in de lucht omhoog te springen en te eindigen in een squat is het wel een van de snelste manieren om je baby wakker te schudden.

  4. Pittig eten

    Wat jij eet, krijgt je ongeboren kind ook binnen. Van pittig eten kun je last van maagzuur krijgen of een beetje misselijk worden. Maar kan het er ook voor zorgen dat het je baby een beetje wakker schudt waardoor hij misschien wel een por geeft.

  5. Duik de koffer in

    Hier hoeven we verder geen woorden aan te wijden, toch?

  6. Maak een stevige wandeling

    Je hoeft echt niet de Mount Everest te bedwingen, het beklimmen van een flinke heuvel is al genoeg. Als jij superactief en dolgelukkig op de top staat, reken dan maar dat je baby zich daarna ook wel meldt.

  7. Probeer acupunctuur

    De hormonen en endorfine die vrijkomen door de naalden zouden ervoor kunnen zorgen dat je baby lekker gaat buitelen in je buik. Bijkomend voordeel is dat je na een behandeling – als het goed is – minder last hebt van rug- en bekkenpijn en je je minder misselijk voelt. Win-win!

Naast bovenstaande manieren om een schopje te ontlokken aan je baby zijn er ook legio manieren die je echt níet moet proberen. We zetten er een aantal voor je op een rij.

  1. Por niet te hard in je buik

    Als je placenta voor ligt, dat wil zeggen: tegen je buikwand aan, is de kans groter dat die gaat bloeden als je letsel aan je onderbuik toebrengt. Natuurlijk kun je je buik gewoon aaien, maar het stevige porren en poken kun je beter aan de verloskundige of gynaecoloog overlaten.

  2. Overmatig sporten

    Sommige aanstaande moeders denken dat hun gewichtstoename ervoor zorgt dat hun baby in de laatste maanden van de zwangerschap minder beweegt. Dat is echt onzin. Blijven bewegen is goed en gezond, maar er is ook een minimumgewicht dat je zou moeten aankomen als je zwanger bent.

  3. Verslavingen

    Veel mensen kunnen het zich niet voorstellen, doorgaan met roken, drinken of drugsgebruiken terwijl je zwanger bent. Toch zijn er behoorlijk veel vrouwen die zich daar niet door laten tegenhouden – terwijl het echt heel slecht is voor je ongeboren kind. Een sigaretje roken om je baby te laten schoppen, is dan ook geen goed idee.

  4. Paardrijden

    Even je baby ‘wakker schudden’. Dat is niet zo’n goed idee. Zeker als je paard hard loopt, kun je aardig heen en weer schudden, wat voor je lichaam geen pretje is. Om nog maar te zwijgen over het risico op een flinke val.

  5. Op je buik liggen

    Je zou kunnen denken: als ik op mijn buik lig, moet mijn baby haast wel bewegen door de druk. Dat klopt op zich wel, maar die druk is ook slecht voor je kind omdat het in de verdrukking kan komen. Ook kan de extra druk zorgen dat je placenta scheurt. Mocht je toch graag even ‘op je buik’ willen, laat je dan masseren op een speciale tafel met een gat erin voor je buik. Of gebruik een grote zwemband of zwangerschapskussen.

Bron: BabyGaGa. Beeld:iStock