Moeder én knettermoe? Grote kans dat je lijdt aan postnatale depletie

Het is alweer een tijdje geleden, misschien zelfs al jaren - dat je moeder bent geworden en toch voel je je nog steeds ongelofelijk moe, gestrest en totaal niet fit. Herkenbaar? Het zou zomaar kunnen dat je last hebt van het ‘Depleted Mother Syndrome’, oftewel ‘postnatale depletie’.

De Australische arts Oscar Serralach is de man die postnatale depletie op de kaart heeft gezet. Een probleem waar volgens hem zeker 50% van alle moeders last van heeft. Postnatale depletie ontstaat als een moeder na haar zwangerschap niet genoeg tijd neemt – of krijgt – om te herstellen en daardoor zowel fysiek als mentaal uitgeput raakt.

Oorzaken postnatale depletie

Negen maanden zwanger zijn, bevallen, slapeloze nachten en misschien ook nog borstvoeding geven: hoe mooi en bijzonder ook, het moederschap is een flinke aanslag op je lichaam. Hierdoor kunnen er tekorten ontstaan van essentiële vitaminen en mineralen. Bij onvoldoende herstel worden die tekorten niet goed aangevuld en kun je behoorlijk uitgeput raken.

Het is daarom super belangrijk om in het ‘vierde kwartaal’ van je zwangerschap alle tijd te nemen om te herstellen. Helaas komt hier in de praktijk vaak weinig van terecht. Voor je het weet moet je weer aan het werk terwijl je chronisch moe bent omdat de kleine ’s nachts nog niet doorslaapt. En dan zijn er nog vriendinnen en een partner die de nodige aandacht verdienen. Je voelt je soms een hamster in een rad: door, door, door. Het gevolg: een uitgeput lichaam én geest.

Moederschap tegenwoordig zwaarder

Je hebt de dooddoener: ‘Tja, het moederschap is nou eenmaal druk,’ vast wel eens te horen gekregen. Is natuurlijk waar, maar het is ook een feit dat moeders het vandaag de dag drukker en zwaarder hebben dan onze moeders vroeger. Uit cijfers blijkt dat wij het met minder slaap moeten doen, minder hulp krijgen, ongezonder eten en veel meer werken (gemiddeld 20 uur per week) dan vorige generaties.

Hierdoor is het voor veel vrouwen niet alleen onmogelijk om te herstellen van een zwangerschap, maar komen ze al snel in een vicieuze cirkel terecht met slechte gewoontes. Liters koffie gaan er doorheen om maar op de been te blijven. Wat alleen maar averechts werkt, want hierdoor komt er een stresshormoon vrij, dat ervoor zorgt dat je bloedsuikerspiegel stijgt. Het gevolg: snaaien en een energieniveau dat alleen maar nog meer daalt. Ook onregelmatig eten, te weinig tijd nemen voor jezelf en te weinig bewegen zorgt ervoor dat je je slecht blijft voelen. Zelfs als je kind allang geen baby meer is.

Test jezelf

Ben jij zo’n moeder die eeuwig moe is, veel last van stress heeft en al die ballen maar met moeite hoog houdt? Als je een aantal kenmerken van onderstaand lijstje herkent, zou het zomaar kunnen dat ook jij lijdt aan postnatale depletie. Zelfs als je kind(eren) inmiddels al een jaar of tien zijn.

  • Je voelt je moe en uitgeput
  • Je staat altijd in de ‘fight-or-flight’ modus: hypervigilant heet dat met een mooi woord. Dat betekent dat iemand in een verhoogde staat van alertheid is. Vaak gaat dat gepaard met angst, een verhoogde gevoeligheid voor geluiden en licht, snel prikkelbaar reageren
  • Hierdoor kun je vaak niet slapen als je eindelijk in bed ligt
  • Het is inmiddels zo’n beetje normaal geworden dat je snel overgevoelig en geïrriteerd op dingen reageert
  • Je geest is nooit meer zo helder geworden als voor je zwangerschap
  • Je lijkt nog steeds te lijden aan zwangerschapsdementie. Waar zijn die autosleutels nou weer?!
  • Je bent onzeker over je lichaam. Vooral die extra kilo’s die er nooit meer af zijn gegaan na de baby, zitten je dwars
  • Je libido ben je ook ergens onderweg verloren

Ernstige gevolgen

Het is jammer dat postnatale depletie zo onbekend is. Niet alleen omdat meer aandacht voor dit fenomeen hopelijk zorgt voor meer begrip, maar ook omdat het ontzettend belangrijk is dat het wordt voorkomen of ‘genezen’. Want de gevolgen van postnatale depletie kunnen behoorlijk ernstig zijn. Door het chronische tekort aan vitamines en mineralen heb je een grotere kans op onder andere: depressie, galblaas- en nierproblemen, diabetes II, chronische vermoeidheid en zelfs sommige vormen van kanker. Reden genoeg om het probleem serieus aan te pakken dus.

Lees ook:

Wat kun je doen?

Stel je herkent jezelf in dit verhaal: wat dan? Volgens deskundigen is voedingsstoffen aanvullen key. Moeders die last hebben van postnatale depletie, hebben vaak een tekort aan vitamine B12, zink, vitamine C, vitamine D, magnesium en koper in hun bloed. Begin daarom met het nemen van voedingssupplementen en let extra goed op wat je eet. Vanaf nu is het niet alleen meer belangrijk dat je kind(eren) voldoende groente en fruit eten, maar ga je ook op jezelf letten. Deal? Kies verder zoveel mogelijk voor volkoren producten, gezonde vetten (zalm, avocado) en ontbijt met een flinke dosis proteïne (eieren). Vermijd suiker, cafeïne en bewerkt voedsel zoveel mogelijk. Mooie bijkomstigheid: je zult je niet alleen fitter gaan voelen, maar grote kans dat die kilo’s waar je al zo lang van baalt, nu opeens wel verdwijnen.

Me-time

Verder is het belangrijk dat je ook meer rust krijgt. Waarschijnlijk is je baan opgeven geen optie, als je dat al zou willen, maar blok in de familieagenda wekelijks een paar momenten voor jezelf. Ga sporten, naar yoga of spreek af met vriendinnen. Het lijkt nu misschien onmogelijk om dit regelen, maar grote kans dat het eigenlijk best mee valt. In het verlengde hiervan: durf om hulp te vragen. Neem wat vaker een oppas of laat je kind eens een nachtje (of twee) logeren bij opa en oma, zodat jij even bij kunt tanken. En wedden dat je man het niet erg vindt om wat vaker thuis te zijn, zodat jij even de deur uit kan? Hij krijgt er tenslotte straks een energieke, vrolijke vrouw voor terug!

Dit zegt jouw sterrenbeeld over jou als moeder

Bron: goop.com & hayleystathis.com.au