burn-out
door

Vier signalen die kunnen wijzen op een ‘mommy burn-out’

Een burn-out associëren we vaak met lange, stressvolle dagen op kantoor, maar het moederschap kan ook een rol spelen. En vaak heb je het zelf pas door als het eigenlijk te laat is. Tenzij je let op deze signalen: ligt er een ‘mommy burn-out’ op de loer?

Signaal 1: je bent vergeetachtig

Natuurlijk, iedereen vergeet zo nu en dan iets. Dat je soms in alle haast ergens je sleutelbos of telefoon laat liggen, is helemaal niet raar. Zeker niet als je kind al je aandacht opeist. Maar het wordt wel zorgwekkend als je langere tijd continu spullen kwijt bent of afspraken vergeet.

Signaal 2: je bent vaak kortaf 

Betrap je jezelf erop dat je regelmatig snauwt tegen je partner of je kinderen? Voel je je achteraf vaak schuldig en vindt je partner je niet je gezellige zelf? Je kunt een keer je dag niet hebben, maar als het je nauwelijks lukt om te ontspannen of je geduld te bewaren, is er meer aan de hand.

Signaal 3: je bent constant moe

‘Ik ben zo moe…’ Als dat je standaard antwoord is als iemand vraagt hoe het gaat, zit je waarschijnlijk op het randje. Vooral als je je na een goede nacht nog steeds uitgeput voelt.

Signaal 4: je ‘verslonst’ je dagelijkse routine

Och, wat hield je ‘vroeger’ van koken. Maar nu heb je net genoeg fut om een kant-en-klaar-maaltijd op te warmen. Of je gaat regelmatig met een rotgevoel naar bed, omdat je wéér niet de energie had om een leuke moeder te zijn voor je kinderen. Neem die gevoelens serieus. Alles duidt erop dat je te lang te weinig energie in jezélf hebt gestoken.

Wat nu?

Natuurlijk heb je niet meteen een burn-out als je moe of vergeetachtig bent, maar komen bovenstaande signalen je bekend voor en heb je er in hoge mate last van? Dan is het tijd om hier aandacht aan te besteden. Deze tips kunnen je op weg helpen:

  1. Niet meer tegen alles en iedereen ja zeggen: de kans is namelijk groot dat je je daarom zo uitgeput voelt. Vrouwen vinden het vaak moeilijk om nee te zeggen, maar echt: oefen dat woord. Wie heeft er iets aan als je straks niks meer kunt?
  2. Yoga: een effectieve manier om je stressniveau naar beneden te brengen en je energieniveau omhoog te krijgen. Past yogales bij een studio écht niet in je schema of budget? Probeer een yoga-app of kijk voor oefeningen op YouTube. Al trek je er tien minuten per dag voor uit, alle beetjes helpen.
  3. Praat met een professional: misschien voel je je wel zo uitgeblust omdat je een zware tijd achter de rug hebt. Na een spannende zwangerschap, teleurstellende bevalling of in een pittige baby- of peutertijd kan het helpen om hierover te praten met een therapeut. Je huisarts kan je doorverwijzen.
  4. Ga even offline: al die berichten, telefoontjes en social media kunnen je brein behoorlijk belasten en je onrustig maken. Zet je telefoon en tablet een paar uur per dag uit, zeker ’s avonds, of gooi bepaalde apps eraf. De wereld draait heus wel door, gun je hoofd rust.
  5. Leg de lat minder hoog voor jezelf: misschien verwacht je zoveel van jezelf dat het niet meer realistisch is. Wees minder streng voor jezelf. Is het echt zo erg als je een keer geen tien scoort op je werk? Lijden je kinderen eronder als het huis een bende is? Al doen andere moeders het voor je gevoel beter: wat maakt het uit? Dat je lekker in je vel zit, dáár gaat het om.
  6. Vraag hulp: weleens gehoord van het Engelse gezegde ‘it takes a village to raise a child’? Zo nu en dan mag je dat gerust letterlijk nemen. Vraag de mensen in je omgeving om hulp als je moeite hebt om alle ballen hoog te houden. Even oppassen, een boodschap voor je halen, je kind voor je naar de crèche brengen: het kan je net de energie schelen die je voor jezelf nodig hebt. En die lieve buurvrouw of schoonzus doet het vast graag.

Lees ook:

Shocking! Werkende moeders ervaren 40% meer stress

Slim plannen: zo win je elke dag een uur

 

Auteur: Erandi Godinez – Bron: Popsugar.com – Foto: Shutterstock