Peuter 3,5 jaar oud

Peuter 3,5 jaar oud

Je kind van 3,5 jaar blijft zijn vaardigheden verder ontwikkelen, lichamelijk, motorisch en sociaal-emotioneel. Veel kinderen hebben het de laatste maanden voordat ze naar school gaan een beetje moeilijk; ze zijn toe aan iets anders, meer uitdaging. Met wat extra aandacht en afleiding sleep je je kind er wel doorheen. En tegen de tijd dat hij naar school gaat, kan hij enorm veel.

Peuter 3,5 jaar oud: goed verstaanbaar

Je kind kan zijn tong nu zo bewegen dat hij de woorden heel duidelijk kan uitspreken. Hij maakt gebruik van heden, verleden en de toekomst, alhoewel hij die tijden nogal eens door elkaar kan gebruiken. Je peuter maakt ook zinnen als: ‘Ik kreegde een mooie bal van opa’ of ‘Ik heb goeder gefietst’, want de grammatica heeft hij (uiteraard) nog niet goed onder de knie.

Grove motoriek

Een jonger kind kan een bal alleen vanuit zijn onderarm gooien en nog niet vanuit een draai. Jouw kind kan nu zijn lichaam draaien als hij een bal gooit. Hij kan nu ook een stap maken van ongeveer 48 centimeter waarbij hij zijn voet afwikkelt van de hak naar de teen. Ondertussen bewegen zijn armen precies de andere kant uit. Hij maakt een stap naar voren en doet zijn armen naar achteren, precies zoals het hoort. Hij kan nog meer, bijvoorbeeld vier tot acht hupjes met twee benen achter elkaar maken.

Schrijven en tekenen

Je peuter wil net als jij schrijven en probeert dat ook te doen. Hij maakt dezelfde bewegingen als jij en levert zo hele vellen met krassen bij je af, wat voor hem schrijven is – en zo oefent hij trouwens ook de schrijfbeweging. Sommige peuters kunnen zelfs hun eigen naam al schrijven.

Hij tekent anders dan hiervoor. Hij tekent een rondje voor de zon, een vierkant en kruisjes want hij weet nu dat er verschillende vormen bestaan. Zijn koppoter (popje getekend met hoofd en benen) gaat steeds meer op een mens lijken en als hij een huis tekent, zijn er meer details te zien.

Vervelen en boosheid

Op z’n tijd is je vervelen heel nuttig. Het geeft je kind de kans op adem te komen en zelf te bedenken wat hij wil gaan doen. Met een druk programma krijgen ze geen kans om zich te vervelen en leren ze ook niet om iets zelf te bedenken.

Veel kinderen die op deze leeftijd erg boos worden, kunnen daar niet zelf uitkomen. Dat is een angstige ervaring voor een kind; hij heeft nodig dat zijn ouder hem, na even uitgeraasd te hebben, troost of afleidt.

Ruziën hoort erbij

Ruziemaken hoort ook bij de ontwikkeling van je kind. Je kind kan boos worden, omdat een ander kind zijn speelgoed afpakt; hij weet nu wat van hem is en wat niet. Kinderen kunnen ruziemaken over wie het eerst met de trein mag, of over… nou ja, vul zelf maar in. Het is nuttig, omdat ze langzaamaan leren tot hoever ze bij een ander kunnen gaan. En je zult merken dat kinderen een ruzie snel goedmaken en ‘m vergeten.

Fantasievriendjes

Kinderen van deze leeftijd hebben soms een fantasievriendje. Dat vriendje krijgt de schuld als je kind iets fout heeft gedaan en wordt gebruikt om dingen te vermijden waar je kind geen zin in heeft: het vriendje wil niet meer eten of kan nog niet naar bed omdat hij nog niet moe is. Je kind deelt ook angstige ervaringen met hem en samen durft hij meer dan alleen. Gun hem zijn fantasievriendje, maar stop hem als het te ver gaat.

Vergelijken

Je peuter let meer op de buitenwereld en kan vergelijkingen gaan maken. Hij wil bijvoorbeeld graag net zo goed iets kunnen als een ander kind. Of liever nog: beter. Ook competitie hoort bij groter worden. Hij vindt het nu misschien leuk om ergens te gaan logeren. Hij ziet dan ook de verschillen die er zijn bij jullie en het logeeradres.

Zelf doen

Je kind zal zichzelf willen aankleden en je kunt ‘m ook aanmoedigen zelf zijn tanden te poetsen en een boterham te smeren. Doordat je kind inmiddels waarschijnlijk meer geduld heeft dan een tijd terug, lukken dat soort dingen beter. Ook kan hij best wachten als jij met iemand aan het praten bent.

Vaardigheden

Tegen de tijd dat je kind bijna naar de basisschool gaat, heeft hij een hele rits nieuwe vaardigheden opgedaan. Dit kan hij allemaal:

  • knopen en ritsen openen en sluiten
  • zijn handen wassen
  • een simpele opdracht uitvoeren
  • knippen en kralen rijgen
  • een bal opgooien en opvangen
  • evenwicht houden
  • redelijk goed springen
  • hinkelen op een voet
  • met zijn linkerhand over zijn hoofd zijn rechteroor pakken.
  • over iets vertellen dat hij heeft meegemaakt
  • hij kent zijn naam
  • hij zingt graag liedjes
  • zichzelf een beetje aan- en uitkleden
  • hij voelt zich op zijn gemak tussen andere kinderen
  • hij vindt het leuk om anderen te helpen

Voorbereiden op de basisschool

Nog even en dan mag je kind naar school. Hoe zorg je ervoor dat hij er klaar voor is? Je kind voorbereiden op school is goed om te doen, maar overdrijf het niet. Daarmee maak je het te groot en kan je kind er juist tegenop gaan zien. Hou het dus vooral leuk en luchtig. Naast de mentale voorbereiding spelen ook praktische zaken een rol.

Lees ook onze checklist met praktische eisen waaraan je kind moet voldoen voordat hij naar school gaat.

Lees ook: 14 basisschool termen die je als ouder moet kennen

De informatie uit dit groeikalender-artikel is gebaseerd op de gemiddelde ontwikkeling van een peuter. Ieder kind is uiteraard uniek en ontwikkelt zich zijn eigen tempo en manier. Ook iedere ouder zal het ouderschap anders beleven. Onze informatie is dan ook vooral bedoeld om je een idee te geven wat je per half jaar ongeveer kunt verwachten.