kalebaskalk

Kalebaskalk slikken tijdens je zwangerschap is gevaarlijk

Kalebaskalk wordt regelmatig gebruikt door zwangere vrouwen als ze last hebben van misselijkheid. Het middel is vooral populair onder vrouwen van West-Afrikaanse en Surinaamse afkomst. Maar het slikken ervan is niet zonder risico.

Wat is kalebaskalk?

Het natuurproduct kalebaskalk is zoals de naam al verraadt een kalksoort, maar heeft niks met de kalebasvrucht te maken

Het komt voor in de natuur, maar kan ook gemaakt worden door het mengen, kneden en bakken van onder meer modder, klei en as. Er zijn allerlei soorten kleiproducten met verschillende benamingen, zoals: kalebasklei, calabash chalk, argile, pimba, calabar steen en la craie.

Kalebaskalk is te koop in verschillende vormen: als poeder, in vaste vorm en in blokjes. Je kunt het kopen in winkels en op markten met buitenlandse producten. Het kan ook online besteld worden. Vaak krijgen vrouwen het opgestuurd uit het land van herkomst. In Nederland staat het op de verboden lijst dus zul je het niet snel terug vinden in winkels.

Waarom kalebaskalk?

Voor veel vrouwen van West-Afrikaanse en Surinaamse afkomst is kalebaskalk een bekend product. Het wordt om verschillende redenen gebruikt. Zo zou het:

  • werken tegen misselijkheid
  • je baby een lichtere huidskleur geven
  • je honger stillen
  • helpen bij darmklachten

Hier is (nog) geen wetenschappelijk bewijs voor.

Kalebaskalk speelt ook een rol bij rituelen. Zo wordt een baby na de geboorte met kalk ingesmeerd om hem sterker te maken en te beschermen tegen onheil.

Als tussendoortje of smeersel

De kalk wordt vaak door Surinaamse vrouwen gebruikt als smeersel. Maar wanneer je gezellig bij elkaar bent, kan het geserveerd worden als hapje. Het komt vaak voor dat het nuttigen van kalebaskalk een gewoonte wordt, het is namelijk verslavend.

Lood in kalebaskalk

Het eten van kalebaskalk is niet zonder risico’s. Bijna alle geteste kleiproducten van deze kalksoort bevatten te veel lood, gemiddeld zo’n dertig milligram per kilo. Om een beter beeld te krijgen van hoeveel dit is, vergelijken wij het met de maximaal toegestane concentraties lood in levensmiddelen in de EU.

Het maximumgehalte aan lood in:

  • zuigelingenvoeding en opvolgmelk is 0,02 milligram per kilo.
  • groenten, met uitzondering van koolsoorten, bladgroenten en verse kruiden, is 0,10 milligram per kilo.
  • schaaldieren is 0,50 milligram per kilo.

De hoeveelheid lood in kalebaskalk is dus aanzienlijk hoger dan de maximaal toegestane concentraties in levensmiddelen die de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA) stelt. Deze hoeveelheid kan dan ook schadelijk zijn voor je gezondheid. En als je zwanger bent, dus ook voor je baby.

Gevaarlijk voor zwangere vrouwen

Lood valt onder de ‘zware metalen’. Een teveel hieraan kan gevaarlijk zijn voor je ongeboren baby.

  • Baby’s van wie de moeder tijdens de zwangerschap is blootgesteld aan lood, kunnen geestelijke en lichamelijke achterstand hebben.
  • Uit verschillende onderzoeken blijkt zelfs dat zelfs blootstelling aan lage loodgehaltes kunnen leiden tot een lager IQ, gedragsproblemen en nierbeschadigingen bij kinderen.

Geen goed idee

Gebruik dus liever geen kalebaskalk tijdens je zwangerschap. Ook niet als je last hebt van misselijkheid. Wat je dan wél kunt doen?

  • Start je dag met een glas water, het beste is om water naast je bed te hebben staan.
  • Goede vetten helpen misselijkheid te verminderen. Bij iedere maaltijd iets van vet nuttigen kan helpen. Vet reguleert namelijk je hormoonhuishouding. Dan heb ik het wel over vetten als noten, zaden, avocado, olijfolie, notenolie (als je geen allergie hebt).
  • Als je ’s morgens misselijk bent, doe dan rustig aan. Begin de dag relaxt. Eet een cracker of beschuitje en drink een kop thee.
  • Zet de avond van tevoren iets te eten en drinken klaar of vraag je partner een ontbijtje te halen, zodat je in bed kunt eten nog voor je opstaat.
  • ’s Nachts misselijk? Eet dan iets kleins voor je naar bed gaat, bijvoorbeeld een bakje vanillevla. Sla geen maaltijden over en eet zo gezond mogelijk. Scherp gekruide, bewerkte en gefrituurde gerechten kun je beter even mijden.

Sharon Looyen - Asscher

Algemeen voedingsadviseur

Sharon Looyen - Asscher is oprichtster van Voeding maakt je beter en MamaChannel (www.mamachannel.nl), werkzaam als Orthomoleculair therapeut en algemeen voedingsadviseur. Ze is gespecialiseerd in voeding vóór, tijdens en na de zwangerschap en moeder van een dochter. Sharon geef geregeld voorlichting over orthomoleculaire voeding en suppletie bij een verloskundigenpraktijk.