Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 

Kalebaskalk slikken tijdens je zwangerschap is gevaarlijk

Kalebaskalk wordt regelmatig gebruikt door zwangere vrouwen als ze last hebben van misselijkheid. Het middel is vooral populair onder vrouwen van West-Afrikaanse en Surinaamse afkomst. Maar het slikken ervan is niet zonder risico.

Wat is kalebaskalk?

Het natuurproduct kalebaskalk is, zoals de naam al verraadt, een kalksoort, maar heeft niks met de kalebasvrucht te maken. Het komt voor in de natuur, maar kan ook gemaakt worden door het mengen, kneden en bakken van onder meer modder, klei en as. Er zijn allerlei soorten kleiproducten met verschillende benamingen, zoals: kalebasklei, calabash chalk, argile, pimba, calabar steen en la craie.

Advertentie

Kalebaskalk is te koop in verschillende vormen: als poeder, in vaste vorm en in blokjes. Je kunt het online kopen of vrouwen krijgen het opgestuurd door familie in landen waar het gangbaarder is om te gebruiken. In Nederland staat het op de verboden lijst, dus je zult het niet snel terug vinden in winkels.

Waarom kalebaskalk?

Voor veel vrouwen van West-Afrikaanse en Surinaamse afkomst is kalebaskalk een bekend product. Het wordt om verschillende redenen gebruikt. Zo zou het:

  • werken tegen misselijkheid
  • je baby een lichtere huidskleur geven
  • je honger stillen
  • helpen bij darmklachten

Hier is (nog) geen wetenschappelijk bewijs voor.

Kalebaskalk speelt ook een rol bij rituelen. Zo wordt een baby na de geboorte met kalk ingesmeerd om hem sterker te maken en te beschermen tegen onheil.

Als tussendoortje of smeersel

De kalk wordt door Surinaamse vrouwen gebruikt als smeersel, maar wordt ook wel geserveerd als hapje. Het eten van kalebaskalk kan al snel een gewoonte worden: het is namelijk verslavend.

Lood in kalebaskalk

Het eten van kalebaskalk is niet zonder risico’s. Bijna alle geteste kleiproducten van deze kalksoort bevatten te veel lood, gemiddeld zo’n dertig milligram per kilo. Dat is ontzettend veel vergeleken met de maximaal toegestane concentraties lood in levensmiddelen in de EU.

Wat voorbeelden van het maximumgehalte aan lood in voedingsproducten:

  • zuigelingenvoeding en opvolgmelk: 0,02 milligram per kilo.
  • groenten, met uitzondering van koolsoorten, bladgroenten en verse kruiden: 0,10 milligram per kilo.
  • schaaldieren: 0,50 milligram per kilo.

De hoeveelheid lood in kalebaskalk is dus veel hoger dan de maximaal toegestane concentraties in levensmiddelen die de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA) stelt. Deze hoeveelheid kan dan ook schadelijk zijn voor je gezondheid. En als je zwanger bent dus ook voor je baby.

Gevaarlijk voor zwangere vrouwen

Lood valt onder de ‘zware metalen’. Een teveel hieraan kan gevaarlijk zijn voor je ongeboren baby.

  • Baby’s van wie de moeder tijdens de zwangerschap is blootgesteld aan lood, kunnen een geestelijke en lichamelijke achterstand hebben.
  • Uit verschillende onderzoeken blijkt zelfs dat ook blootstelling aan lage loodgehaltes kan leiden tot een lager IQ, gedragsproblemen en nierbeschadigingen bij kinderen.

Geen goed idee

Gebruik dus geen kalebaskalk tijdens je zwangerschap. Ook niet als je last hebt van misselijkheid. Wat je dan wél kunt doen?

  • Start je dag met een glas water, zet het vast klaar naast je bed.
  • Goede vetten kunnen misselijkheid helpen verminderen. Vet reguleert namelijk je hormoonhuishouding. Eet bij iedere maaltijd iets van goede vetten, zoals noten, zaden, avocado, olijfolie of notenolie (als je geen allergie hebt).
  • Als je ’s morgens misselijk bent, doe dan rustig aan. Begin de dag relaxed. Eet een cracker of beschuitje en drink een kop thee.
  • Zet de avond van tevoren iets te eten en drinken klaar of vraag je partner een ontbijtje te halen, zodat je in bed kunt eten voordat je opstaat.
  • ’s Nachts misselijk? Eet dan iets kleins voor je naar bed gaat, bijvoorbeeld een bakje vanillevla. Sla geen maaltijden over en eet zo gezond mogelijk. Scherp gekruide, bewerkte en gefrituurde gerechten kun je beter even mijden.

Lees hier alles over zwangerschapsmisselijkheid en wat je ertegen kunt doen.

Dit artikel is tot stand gekomen en goedgekeurd door artsen en andere (medische) deskundigen van het Ouders van Nu expertteam.

Bron: Voedingscentrum

Sharon Asscher

Algemeen voedingsadviseur

Sharon Asscher is oprichtster van Voeding maakt je beter werkzaam als Orthomoleculair therapeut en voedingsadviseur. Ze is gespecialiseerd in voeding en suppletie vóór, tijdens en na de zwangerschap en moeder van een dochter en een zoon. Sharon geeft geregeld voorlichtingsavonden over ondersteunende voeding en suppletie tijdens en na de zwangerschap, bij diverse verloskundigenpraktijken in Amsterdam.

Contact
Website
Facebook
Instagram