Zwanger en extra vitamine C: waarom het zo belangrijk is

Zwanger en extra vitamine C: waarom het zo belangrijk is

Als je zwanger bent, heb je extra vitamine C nodig. Normaal gesproken ligt de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid op 70 mg, tijdens een zwangerschap is dit 90 mg. Lees hier waarom het zo belangrijk is om die negen maanden voldoende vitamine C binnen te krijgen.

Zwanger en vitamine C

IJzer is een essentiële voedingsstof tijdens je zwangerschap. Door een tekort aan ijzer kun je bloedarmoede ontwikkelen, wat gevaarlijk is voor zowel jou als je ongeboren kindje. Met behulp van vitamine C kun je een tekort aan ijzer voorkomen.

Hoe zit dat?

IJzer van dierlijke bronnen, zoals uit vlees(waren) neem je het gemakkelijkst op uit je voeding. Om ervoor te zorgen dat ook plantaardig ijzer optimaal wordt opgenomen is het belangrijk om bij je maaltijd iets met vitamine C te eten of te drinken. Vitamine C stimuleert namelijk de opname van ijzer.

Het belang van ijzer      

Je bloedcellen hebben ijzer nodig om extra zuurstof te vervoeren en je baby heeft het nodig voor de ontwikkeling van o.a. de hersenen. Door een tekort aan ijzer kun je bloedarmoede ontwikkelen. Je bent dan moe, slapjes, kortademig en je voelt je niet lekker. Bij de eerste zwangerschapscontrole word je standaard getest op bloedarmoede. Je arts of verloskundige analyseert dan het hemoglobinegehalte en het aantal rode bloedcellen in je bloed. Het hemoglobinegehalte is vaak wat lager als je zwanger bent. Als het te laag wordt, krijg je waarschijnlijk ijzersupplementen voorgeschreven.

Producten die veel vitamine C bevatten

  • Aardbeien
  • Bloemkool
  • Broccoli
  • Bieslook
  • Citroen
  • Guave
  • Kiwi
  • Koriander
  • Limoen
  • Papaja
  • Rode paprika
  • Rozenbottel
  • Spruitjes
  • Sinaasappels
  • Spinazie
  • Tuinkers
  • Witlof
  • Zwarte bessen

Tip: kook in weinig water

Vitamine C is oplosbaar in water. Kook de vitamine C-houdende groente daarom in weinig water en snijd de stukken niet te klein. Het is ook gevoelig voor verhitting en zonlicht. Kook het daarom niet langer dan nodig is. Laat je versgeperste sinaasappel niet onafgedekt staan, anders vervliegen de vitaminen.

Te veel vitamine C kan schadelijk zijn

Let ook op dat je niet overdrijft met de inname van de vitamine. Er zijn geruchten dat teveel schadelijk kan zijn, al bevestigen studies dit nog niet duidelijk. Zorg dus dat je er voldoende van binnenkrijgt, maar overdrijf het niet. Een gevarieerd voedingspatroon is altijd erg belangrijk.