De 5 beste apps voor afvallen

Zonder ga je de deur niet uit en je hebt hem altijd bij de hand: je mobiele telefoon. Daarom is het een ideaal hulpmiddel om mee af te vallen. In dit overzicht vind je de beste apps die je helpen met bewegen en afvallen.

Afvallen: apps doeltreffend

Afvallen met apps op je telefoon werkt het beste, dat concluderen onderzoekers van het VU medisch centrum in Amsterdam. Voor het onderzoek werden ongeveer 1400 mensen met overgewicht verdeeld in 3 groepen. De eerste groep kreeg alleen zelfhulpbrochures, de tweede telefonische hulp en de derde kreeg begeleiding via internet. De deelnemers moesten vooraf en na een half jaar op de weegschaal staan. Conclusie: bij alle groepen was sprake van gewichtsafname, maar de telefoongroep verloor de meeste kilo’s. Ook had deze groep hun voedingspatroon het beste aangepast én deden zij het meest aan lichaamsbeweging.

Doeltreffend dus, zo’n telefonische afvalcoach. Maar welke apps werken hier nu het beste voor? Wij zetten de 5 beste gratis apps* voor je op een rij:

* beschikbaar voor zowel iPhone als Android

1. MyFitnessPal (MFP)

Het is simpel: als je wilt afvallen moet je zorgen dat je meer calorieën verbrandt dan je binnenkrijgt. De app MFP bied je een gemakkelijke manier om zowel je inname als je verbruik bij te houden. Na elke maaltijd voer je in wat je gegeten hebt. De meeste producten, zoals bijvoorbeeld een boterham met kaas, herkent hij meteen. Daarna geeft hij aan hoeveel je nog mag eten die dag als je bijvoorbeeld – uiteindelijk – 3 kilo af wilt vallen. Ook houdt hij bij hoeveel je op een dag verbrandt: heb je een half uur gefietst of gesport, dan voer je dat in. Vervolgens gaat het aantal calorieën dat je die dag nog mag eten omhoog.

Handig: Te koppelen aan allerlei beweegapps zoals Runkeeper en de stappenteller Fitbit Tracker. MFP voert dan na het sporten automatisch in hoeveel calorieën je hebt verbruikt.

Lastig: De eerste week/weken moet je echt even tijd investeren in het invoeren van alles wat je eet. Daarna begint de app patronen te herkennen en ben je sneller klaar.

Alternatief: Calorieteller van Fatsecret of Mijn Eetmeter van het Voedingscentrum.

2. Nike+ Training Club

Oefeningen doen zonder apparaten, dát is handig als je baby ligt te slapen! Je buikspieren, bilspieren en al die andere zones die zo zichtbaar zijn in bikini, train je met deze app. Alle oefeningen worden uitgelegd in filmpjes. Je kunt kiezen voor een lange of korte workout, een lichte of een zware en vooral: voor steeds weer iets anders. Dat houdt je fris.

Handig: Wil je strak worden of sterk, wil je aan je conditie werken of aan speciale spiergroepen (‘Beach Legs’, ‘Ab Burner’)? Werkelijk álles kan.

Lastig: Nike wil best veel van je weten voordat je welkom bent in ‘de club’. Bijvoorbeeld je geboortedatum en postcode.

Alternatief: 7 minute workout van Wahoo (kort en simpel).

3. RunKeeper

Voor moeders is rennen ideaal. Je hebt er immers weinig voor nodig: een paar hardloopschoenen en een sportbeha. Bovendien kan het makkelijk even tussendoor. Met 30 minuten rennen verbrand je al zo’n 300 calorieën, dus dat schiet lekker op! De app RunKeeper is bedoeld om je te motiveren: na afloop van je rondje zie je hoe lang je hebt gerend, je gemiddelde snelheid, het aantal verbrande calorieën en de afgelegde kilometers. Daarnaast kun je ook je gefietste of gewandelde rondjes bijhouden.

Handig: RunKeeper stuurt je een reminder als het weer tijd is om te rennen en je kunt je prestaties delen via social media.

Lastig: Wil je een harlooptrainingsprogramma kopen via Runkeeper, dan moet je daar flink voor in de buidel tasten (18 euro).

Alternatief: Endomondo, Zombierungame (voor als het je leuk lijkt om tijdens het rennen door zombies achtervolgd te worden).

4. Aqua alert

Als je genoeg water drinkt, heb je sneller een vol gevoel én minder snel trek. Het kan afvallen dus makkelijker maken. Bovendien is het goed voor je gezondheid en helemaal belangrijk als je nog borstvoeding geeft. Aqua Alert berekent hoeveel vocht je per dag nodig hebt, afhankelijk van je geslacht, je gewicht en hoeveel je sport. Hij herinnert je wanneer je weer moet drinken. Ook fijn: ’s nachts houdt hij zich koest.

Handig: De app werkt met een grafische afbeelding waarop je precies ziet wat je drinkdoel voor die dag is en hoever je al bent.

Lastig: Eh, niks. Nou ja, dat je veel moet drinken dus.

Alternatief: Voor iPhone Plant Nanny (hoe meer je drinkt, des te harder je planten groeien). Voor Android: Hydro Drink Water.

5. Diet Point · Weight Loss

Tja, moet je nou wel een dieet volgen of niet? De meningen zijn er verdeeld over. Maar deze app heeft zoveel (enthousiaste) gebruikers, dat we hem toch noemen. ‘Diet point’ bevat 130 verschillende diëten – van ‘mediterraan’ en ‘anti-candida’ tot ‘platte buik’. Met bijbehorende recepten en boodschappenlijstjes.

Handig: Alles wordt voor je bepaald dus zelf nadenken hoeft niet meer.

Lastig: Een dieet volgen kan leiden tot jojoën. Lukt het je niet om blijvend anders te eten, dan kom je dus weer aan.

Alternatief: De mindfulness-app (met meditatieoefeningen. Het is nog niet keihard bewezen, maar door mindful te eten schijn je ook gewicht te kunnen verliezen. Kost € 1,99).