slaaptips baby

9 slaaptips voor je baby

Baby’s hebben veel slaap nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen en te groeien. De meesten slapen goed, maar deze slaaptips voor je baby kunnen helpen bij een goede (of nog betere) nachtrust.

Ritueel voor het slapengaan

Één van de simpele maar doeltreffende slaaptips is het bedenken van een ritueel voor het slapengaan. Het is dan voor je baby makkelijker te accepteren dat de dag voorbij is en dat het tijd is om naar bed te gaan.

Zo’n slaapritueel gaat bij iedereen weer anders. Het ene kind zegt eerst alle speeltjes gedag, met het andere worden eerst slaapliedjes gezongen. Daarna ga je bijvoorbeeld naar de badkamer om de tandjes te poetsen, zodra die doorkomen. Op de slaapkamer trek je de pyjama aan en lees je je kind eventueel een verhaaltje voor, en dan is het bedtijd.

Zorg dat het ritueel iedere dag hetzelfde is, dat geeft je kind houvast. Ook maakt het lichaam van je kind dan al bij het begin van het ritueel het slaaphormoon aan.

Inbakeren

Inbakeren kan helpen bij pasgeboren baby’s die snel overprikkeld raken, bij huilbaby’s, kinderen die overdag alleen een hazenslaapje doen of baby’s die moeilijk in slaap vallen. Inbakeren is veilig, zolang je het maar op de juiste manier doet. Het is daarom altijd verstandig om eerst met het consultatiebureau te overleggen.

Rust en regelmaat

Rust en regelmaat: het kan de oplossing zijn voor slaapproblemen bij je kind. Vooral onrustige baby’s kunnen baat hebben bij een dagelijkse routine met ingebouwde rustmomenten.

Ook voor baby’s die overal kunnen slapen en daar geen last van lijken te hebben, is het goed om regelmatig het middagdutje in het eigen bed te doen. Een baby heeft behoefte aan regelmaat, zodat hij het dagritme kan herkennen.

Televisie

Zet de televisie minimaal een half uur van tevoren uit voordat je kind naar bed gaat: zo krijgt hij alvast minder prikkels binnen.

Dezelfde slaaptijden

Breng je kind iedere dag, zowel overdag als ’s avonds, rond dezelfde tijden naar bed. Vanaf 6 maanden heeft je baby overdag ongeveer 4 uur slaap nodig. ’s Nachts heeft hij ongeveer 10 uur nodig. Maar natuurlijk is dit per kind verschillend. Vanaf zo’n 12 maanden heeft je baby genoeg aan een middagdutje van 2,5 uur. ’s Nachts heeft hij dan ongeveer 11,5 uur nodig.

Dag en nacht

Zorg dat je baby het verschil tussen dag en nacht duidelijk ziet. Maak zijn kamer ’s avonds goed donker; overdag kun je de gordijnen een beetje openlaten. Houd de rest van de kamer rustig en vertrouwd, zodat je kind niet te veel wordt afgeleid. Verander zijn kamer ook niet te vaak.

Zelf in slaap vallen

Leg je kind wakker in bed: zo leert hij om zelf in slaap te vallen. Probeer te voorkomen dat je baby in slaap valt tijdens de laatste voeding.

Kort troosten

Als je kind ’s nachts wakker wordt en je gaat naar hem toe, troost hem dan rustig en ga weer weg.

In bad

Doe je kind voor het slapengaan in bad, in plaats van ’s ochtends. Baby’s worden er lekker rozig van.