Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 

10 slaaptips voor je baby

Baby’s hebben veel slaap nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen en te groeien. De meeste baby’s slapen goed, maar deze slaaptips voor je baby kunnen helpen bij een goede (of nog betere) nachtrust.

In samenwerking met expert

Inge de Heer

Kinderslaapcoach & Kindertherapeut

Ritueel voor het slapengaan

Een baby wordt niet geboren met een dag-en-nachtritme. In de buik is er weinig verschil tussen licht en donker, en als de aanstaande moeder wakker en actief is, wiegen haar bewegingen haar baby overdag regelmatig in slaap.

Advertentie

Lees ook: Dit zijn de beste babyfoons met camera van dit jaar

Na de geboorte trekt een baby zich de eerste tijd ook nog weinig aan van dag en nacht, en slaapt hij vooral heel veel. Pasgeboren baby’s slapen gemiddeld zestien tot twintig uur per dag en hebben ongeveer elke twee à drie uur voeding nodig. Tussen de slaapjes door kan een pasgeboren baby ongeveer een klein uur wakker zijn.

Vanaf ongeveer drie maanden gaan de meeste baby’s ‘s nachts steeds langer achter elkaar slapen, en zijn ze overdag langer achter elkaar wakker. Tussen de zes en negen maanden gaan baby’s over het algemeen van drie naar twee dutjes overdag en hebben ze ‘s nachts zo’n elf uur slaap nodig. De ene baby slaapt met drie maanden al de hele nacht door, de andere baby gaat pas doorslapen als hij rond één jaar is.

Hier lees je meer over hoeveel en wanneer een baby slaapt

Slaaptips

Goed slapen is belangrijk voor je baby. Tijdens zijn slaap verwerken zijn hersenen prikkels en ervaringen die hij heeft opgedaan, waardoor zijn brein zich kan ontwikkelen. Ook maakt je baby tijdens het slapen groeihormoon aan: genoeg slapen is dus nodig voor een gezonde groei.

Advertentie

Sommige baby’s slapen prima zonder dat je daar veel moeite voor hoeft te doen, andere baby’s slapen onrustig of vinden het lastig om zich over te geven aan de slaap. Slaap laat zich niet dwingen, maar je kunt je baby wel helpen zo goed mogelijk te slapen. Dit zijn tips die je kunt proberen.

  1. Let op slaapsignalen
    Geef je baby de gelegenheid om te slapen zodra je merkt dat hij moe wordt. Zo voorkom je dat hij overprikkeld raakt, waardoor inslapen niet meer goed lukt. Een baby die overdag te weinig slaapt, kan daardoor ‘s nachts ook onrustiger slapen. Je kunt vermoeidheid herkennen aan deze signalen:
    gapen
    – rode wangen
    – huilerig worden
    – je niet meer aankijken
    – aan zijn oortje plukken of in zijn ogen wrijven
    – druk gedrag
    Breng je baby naar bed als hij deze signalen laat zien.
  2. Vaste slaapplek
    Geef je baby een vaste slaapplek, waar hij zich comfortabel en geborgen voelt. Leg hem in een eigen bedje bij jou op de slaapkamer of in zijn eigen kamer. Verander de plek van het bed niet (te vaak) en zorg dat daar niet te veel afleiding van speelgoed is. Zo leert hij (langzamerhand) dat zijn bed de plek is om te slapen, en de box de plek om te spelen. Dat maakt het makkelijker voor hem om in bed in slaap te vallen.
  3. Rustig ritueel
    Laat je baby een half uur voordat hij naar bed moet al tot rust komen. Maak de omgeving rustig en doe geen dingen meer met hem waar hij heel wakker of actief van wordt, zoals druk spelen of hem voor de tv of de tablet zetten. Breng hem elke keer met hetzelfde ritueel naar bed, dus met dezelfde volgorde van handelingen. Een schone luier, voeden, even knuffelen, een liedje en dan lekker slapen. Het brein van je baby gaat dit ritueel herkennen als teken dat het tijd is om te slapen.
  4. In bad
    Van een lekker warm badje worden veel baby’s rozig en slaperig. Dat kan een goede manier zijn om je baby te helpen met inslapen. Een baby hoeft niet dagelijks in bad – dat kan zelfs belastend zijn voor zijn huid. Lees hier meer over het badderen van je baby.
  5. Temperatuur slaapkamer
    Zorg dat je baby het niet te warm of te koud krijgt als hij slaapt. De eerste zes tot acht weken is een temperatuur van 20 °C prima om bij te slapen. Misschien laat je je baby dan overdag nog slapen in de woonkamer. De beste temperatuur in de babykamer of slaapkamer is 16 tot 18 °C. Twijfel je of je baby het te warm of te koud heeft, voel dan aan zijn nek of voetjes, die horen lauw aan te voelen.Tip: Hier vind je fijne inbakerdoeken en -slaapzakken.
  6. Donkere ruimte
    Breng je je baby naar bed voor de nacht, maak zijn kamer dan wat donkerder tijdens het bedritueel. Doe de gordijnen dicht, dim het licht of doe alleen een schemerlamp aan. Het brein van je baby herkent een donkere ruimte als teken dat het tijd is om te gaan slapen, en gaat melatonine aanmaken. Dit is een stofje dat je baby helpt om in slaap te vallen. Sommige baby’s slapen het beste in een heel donkere kamer, andere baby’s slapen beter met een nachtlampje aan.
  7. Rustige omgeving
    Laat je baby slapen in een rustige omgeving, waar hij niet schrikt van onverwachte bewegingen en geluiden om hem heen. Dat betekent niet dat je muisstil moet zijn. Zeker overdag slapen veel baby’s juist beter bij vertrouwde omgevingsgeluiden. Je kunt dus gerust zachtjes praten of in huis rommelen. Of probeer je baby te laten slapen bij white noise.
  8. Dag-en-nacht-ritme
    Wil je proberen je baby te laten wennen aan een dag-en-nacht-ritme? Zorg dan dat zijn kamer ‘s nachts donker en rustig is. Overdag mag hij ook in een donkere kamer slapen, maar zorg dat hij tussen de slaapjes door genoeg daglicht krijgt. Ga bijvoorbeeld lekker met hem naar buiten of zet zijn box bij het raam (niet in de felle zon). Daglicht helpt voor een goede nachtrust.
  9. Vaste slaapmomenten
    Regelmaat geeft je baby houvast, wat hem kan helpen beter te slapen als het daar tijd voor is. Probeer vaste bedtijden en vaste tijden voor dutjes aan te houden. Baseer de slaaptijden overdag op de momenten dat je baby slaapsignalen laat zien, zoals huilerig worden. Slaapt hij niet, probeer hem dan toch in bed tot rust te laten komen. Wie weet valt hij toch nog in slaap, en anders kan een rustpauze voorkomen dat hij overprikkeld raakt, waardoor hij ‘s nachts ook minder goed slaapt.
  10. Inbakeren
    Inbakeren kan helpen bij pasgeboren baby’s die snel overprikkeld raken, bij huilbaby’s, baby’s die overdag alleen een hazenslaapje doen of baby’s die moeilijk in slaap vallen. Tot je baby gaat omrollen is inbakeren is veilig, zolang je het op de juiste manier doet. Hier lees je meer.
  11. Wakker wegleggen
    Leg je kind in bed als hij moe is, maar nog wel wakker: zo leert hij om zelf in slaap te vallen. Misschien jammert je baby eerst een beetje als je hem weglegt. Sommige baby’s doen dat om even te ontladen voordat ze in slaap kunnen vallen. Je kunt naast hem blijven zitten zodat hij zich veilig voelt en zich kan overgeven aan de slaap. Pak je hem telkens weer op, dan kan dit ook zo afleiden dat slapen daardoor niet lukt. Moet hij hard huilen, laat hem dan niet alleen, maar troost hem. Knuffel en wieg hem, fluister, neurie of zing zachtjes tot hij rustig is en leg hem dan weer weg.
  12. Kort troosten
    Wordt je kind ‘s nachts wakker en huilt hij, troost hem dan rustig. Probeer te achterhalen waarom hij huilt. Is het niet vanwege honger, een natte luier of omdat hij niet comfortabel is? Dan heeft hij misschien gedroomd of wil hij om een andere reden even gerustgesteld worden. Laat hem weten dat je er bent, maar zorg voor zo min mogelijk afleiding. Je kunt het licht uit laten of alleen een nachtlampje aandoen. Praat zachtjes en zeg niet te veel. Leg hem weer in zijn bedje en fingers crossed dat het hele gezin weer lekker kan slapen.

Dit artikel is tot stand gekomen en goedgekeurd door artsen en andere (medische) deskundigen van het Ouders van Nu expertteam.

Bronnen: Opvoeden.nl

Inge de Heer

Kinderslaapcoach & Kindertherapeut

Inge helpt kinderen en ouders die vastlopen op verschillende gebieden. Inge is getrouwd met Wouter en samen hebben ze 2 kinderen. Als kinderslaapcoach heeft zij sinds 2016, haar praktijk Gentle Sleep Coach. Dagelijks helpt ze ouders, als gecertificeerd kinderslaapcoach, om de gedragsmatige slaapproblemen van haar kinderen op een liefdevolle manier aan te pakken. De kinderen zijn in de leeftijd van 18 jaar. Inge is medeoprichter van de Nederlandse Beroepsvereniging voor Kinderslaapcoaches.

Tijdens de jarenlange ervaring die ze opgedaan heeft als kinderslaapcoach, kwam ze tot de ontdekking dat veel ouders niet alleen worstelen met de slaapproblemen van hun kinderen. Vaak is het slaapprobleem enkel een symptoom van het werkelijke probleem. Inge kijkt daarom verder dan alleen het slaapprobleem. Spelen er andere problemen bij het kind, of spelen er problemen bij de ouder? In haar praktijk Inge de Heer Coaching en Therapie biedt Inge zowel coaching en therapie aan voor kinderen, jongeren, ouders en voor de relatie aan..

Voor meer informatie: kijk op De Kinderslaapcoach en voor achtergrond:
LinkedIn
Facebook: De Kinderslaapcoach en Jonge Ouder Therapeut
Instagram: Jonge Ouder Therapeut en De Kinderslaapcoach