Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 

Vroege leerling of extra jaar kleuteren?

Of je kind van groep 2 naar groep 3 gaat, ligt eraan of hij klaar is voor de lesmethodes die dan starten, zoals voor taal en rekenen. Ook zijn leeftijd speelt mee. Wordt jouw kind in de herfst of winter 6 jaar? Dan sta je voor de keuze: nog een jaar kleuteren of als vroege leerling naar groep 3?

Wat is het verschil tussen een vroege leerling en late leerling?

Normaal gesproken kleuteren kinderen twee jaar. De gemiddelde leeftijd groep 3 is dus zes jaar. Maar hoe zit dat als je kind bijvoorbeeld in januari is geboren? Dan stroomt hij in groep 1 dus halverwege het schooljaar in. De vraag is dan: gaat hij na anderhalf jaar kleuteren al naar groep 3, als vroege leerling? Of is het beter om nog een jaar vast te plakken aan de kleutertijd?

Advertentie

Sinds 1985 is er officieel geen harde ‘overgangsdatum’ meer: tot die tijd gold 1 oktober als grens waarop kleuters wel of niet mochten doorstromen naar de eerste klas van de lagere school. Sinds de invoering van het basisonderwijs is die datum geen formeel criterium meer bij de beslissing over de overgang naar groep 3. Toch houden de meeste scholen die 1-oktober-grens nog steeds aan. Andere scholen leggen de grens iets later: op 31 december. Daar kunnen herfstkinderen in principe dus wel al na anderhalf jaar kleuteren naar groep 3.

Is mijn kind een vroege leerling of late leerling?

Omdat een geboortemaand geen formeel criterium meer is, wordt de beslissing over de kleuterduur naast leeftijd vooral genomen op basis van de ontwikkeling van je kleuter: is hij er klaar voor om écht de schoolbanken in te gaan? Toch kun je wel een indeling maken in vroege en late leerlingen: een kind is een vroege leerling als hij is geboren tussen oktober en december. Wordt je kind geboren tussen januari en maart, dan is hij een late leerling.

Wanneer mogen kinderen naar groep 3?

De overgang groep 2 naar groep 3 is best ingrijpend. Ook al zijn kinderen in groep 2 ‘oudste kleuter’ en krijgen ze soms al wat uitdagendere werkjes, ze mogen vooral nog steeds veel spelen, rennen en rondlopen. Groep 3 is andere koek: je kind zit opeens echt in de schoolbanken. Sommige kinderen staan te popelen om te beginnen in groep 3 en vervelen zich eind groep 2 een beetje, andere vinden het heerlijk dat ze juist nog niets hoeven. Dat kan per kind enorm verschillen. Daarom kijkt de leerkracht in groep 2 goed naar je kind: is hij er klaar voor om te beginnen in groep 3? Zowel sociaal als cognitief? Vroeger werd dit ‘schoolrijpheid’ genoemd.

Uiteraard wordt dit besluit altijd samen met de ouders genomen. Twijfel je wat het beste is voor je kind? Overleg dan tijdig met de leerkracht en luister naar je gevoel. Veel scholen hebben aan het einde van groep 2 ook één of meer ‘ruiluurtjes’: de oudste kleuters mogen dan alvast een ochtend wennen in groep 3 en ontdekken hoe dat voelt.

Lees ook: Wat moet een kind kunnen eind groep 2?

Wel of niet een jaar blijven kleuteren?

Eén op de tien kinderen kleutert een jaar extra. Twijfel je (en twijfelt de leerkracht) of je kind er klaar voor is om naar groep 3 te gaan, dan kun je overwegen hem nog een jaar te laten kleuteren. Zeker als je kind ook nog een vroege leerling is. Maar welk effect heeft langer kleuteren?

In onderzoekland zijn de meningen sterk verdeeld. Zo blijkt uit onderzoek van Jaap Roeleveld van de Universiteit van Amsterdam dat er alleen positieve effecten zijn op de korte termijn: ‘Na een paar jaar zie je geen enkel verschil meer in cognitieve vaardigheden tussen kinderen die verlenging hebben gehad en kinderen voor wie dat is overwogen, maar die toch gewoon zijn doorgestroomd.’

Volgens het ministerie van OCW en de PO-Raad kan dat jaartje extra kleuteren later voor problemen zorgen. Zij adviseren kinderen direct te laten doorstromen naar groep 3. Andere pedagogen menen dat sommige kinderen het sociaal-emotioneel juist nodig hebben nog een jaar langer te oefenen met samenwerken en samen spelen en dat die kinderen ervan profiteren als ze die tijd krijgen.

Welk effect heeft korter kleuteren op vroege leerlingen?

Hoe zit het dan met vroege leerlingen die versneld naar groep 3 gaan? Welk effect heeft dat op kinderen? Uit een studie hierover blijkt dat herfstkinderen (vroege leerlingen dus) geen profijt hebben van een kleuterverlenging, maar ook niet profiteren van het versneld doorstromen naar groep 3. Kortom: er is geen aantoonbaar effect of beste keuze. Hoe lastig ook: het blijft dus een overweging die je samen met de leerkracht maakt of je vroege leerling juist na anderhalf of tweeënhalf jaar doorstroomt naar groep 3. De Onderwijsinspectie raadt aan daarbij vooral naar de ontwikkeling van je kind te kijken en niet naar zijn leeftijd.

Bronnen: RTL nieuws, Kennisrotonde