Gezond(er) snoepen met Sinterklaas

Gezond(er) snoepen met Sinterklaas

Pepernoten, chocoladeletters, marsepein, gevuld speculaas… Zodra de Sint in het land is, kan het qua snoepen niet op. En dan moet Kerst nog komen. Hoe ga je om met die gigantische hoeveelheid suiker? En wat zijn gezonde alternatieven?

Calorieën sinterklaas-snoepgoed

Om een idee te krijgen hoeveel calorieën er eigenlijk in het populairste sinterklaassnoepgoed zitten: bekijk dan dit overzicht.

Snoepgoed Kilocalorieën Hoeveelheid
Kruidnoten 48 kcal Per 10 stuks
Chocoladekruidnoten 51 kcal Per 5 stuks
Pepernoten 46 kcal Per 5 stuks
Marsepein 105 kcal Per stukje (25 gram)
Schuimpjes 10 kcal Per stuk
Taaitaai 15 kcal Per stuk (klein poppetje)
Borstplaat 35 kcal Per stuk
Kikker/muis 57 kcal Per stuk
Chocolade munten 32 kcal Per stuk
Speculaasjes 48 kcal Per stuk
Gevuld speculaas 140 kcal Per stuk (30 gram)
Speculaasbrok 120 kcal Per stuk (25 gram)
Amandelstaaf 113 kcal Per stuk (25 gram)
Chocoladeletter puur 141 kcal Per stukje (25 gram)
Chocoladeletter wit 143 kcal Per stukje (25 gram)
Chocoladeletter melk 146 kcal Per stukje (25 gram)

Het Voedingscentrum maakt tijdens de sinterklaasperiode onderscheid tussen ‘dagkeuzes’ en ‘weekkeuzes’ (buiten de Schijf van Vijf). Pepernoten, taaitaai, schuimpjes en speculaasjes kun je bijvoorbeeld best elke dag geven (in de hierboven staande hoeveelheid). Marsepein, gevuld speculaas, amandelstaaf en chocolade geef je het liefst één keer per week.

Gezonde alternatieven

Sinterklaas is maar één keer per jaar in het land, dus er mag best wat gesnoept worden. Wil je het toch enigszins in toom houden, dan kun je kiezen voor de volgende gezonde én lekkere alternatieven, die er toch feestelijk uitzien:

(Bijna) Suikervrij

Is je kind niet te verleiden tot bovenstaand verantwoord ‘snoepgoed’, dan kun je altijd nog zelf de keuken ingaan om gezond(er)e pepernoten, speculaasjes en marsepein te maken:

Tips voor een gezonde(re) Sinterklaasavond

  • Serveer het snoepgoed in kleine bakjes, dan wordt er automatisch minder van gesnoept.
  • Haal niet te veel in huis. Let tijdens het boodschappen doen al op wat je koopt: twee soorten snoep is echt genoeg.
  • Dat de pepernoten al in augustus in de winkels liggen, betekent niet dat je ze dan al op tafel hoeft te zetten.
  • Zorg dat je kinderen eerst gezond eten en daarna pas snoepen.
  • Knijp af en toe een oogje toe als het om snoepen gaat en gun je kinderen (en jezelf) wat extra’s. Het is tenslotte feest!