Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 
door

9x bizarre zwangerschapskwalen en oplossingen

Misselijkheid, vermoeidheid en dikke enkels: ja, die zwangerschapskwalen ken je wel. Maar wat doe je tegen benen die de hele tijd willen bewegen, zere ribben of vele dagen zonder poep?

1. I like to move it

Rusteloze benen: volgens Italiaans onderzoek heeft maar liefst 25 procent van de zwangere vrouwen ermee te maken, meestal in het derde trimester van de zwangerschap. Hoe je het merkt? Je benen voelen vervelend aan en je hebt de oncontroleerbare neiging om ze te bewegen. Probeer je ze stil te houden, dan wordt die neiging alleen maar sterker, waardoor je ze uiteindelijk tóch moet bewegen. ’s Avonds heb je er vaker last van, waardoor je misschien – verrassing! – minder goed in slaap komt.

Advertentie

Hoe dat zo?

Veranderingen in je bloedsomloop en hormonen kunnen een oorzaak zijn, of een ijzertekort. Had je er voor je zwangerschap al last van, dan is de kans groot dat dit alleen maar erger wordt. En ook als een van je ouders vaak rusteloze benen heeft, kun jij er sneller mee te maken hebben. Overigens komt kramp in je kuiten – nog zo’n vervelende zwangerschapskwaal – ook door de combinatie van een verstoorde bloedsomloop en hormonen, gemixt met de vermoeidheid van je benen door het extra gewicht dat ze moeten dragen en het eventuele vocht dat je tijdens de zwangerschap vasthoudt.

Wat kun je doen?

Extra magnesium slikken kan helpen, maar doe wel in overleg met je verloskundige. Grootmoeders zullen zeggen dat je een blok Sunlight-zeep onder je matras moet leggen, maar wetenschappelijk bewijs hiervoor is er niet. Nog zo’n advies van grootmoeder: drink een kop warme melk voor het slapengaan, want de extra calcium helpt, en leg een kussen onder je benen. Verder is het slim, ook als je last hebt van kramp in je kuiten, om gedurende de dag regelmatig even rond te lopen en je benen te stretchen. Daarnaast kan met je vuist of een tennisbal op je benen kloppen of over je benen rollen voordat je gaat liggen, goed helpen, net als warm/koud afdouchen voor de doorbloeding.

2. Bloedirritant

Nee hè, weer een bloedneus. De zakdoeken zijn niet aan te slepen sinds je zwanger bent. Je bloedneuzen kunnen spontaan opkomen, je hoeft dus niet net je neus te hebben gesnoten of een flinke niesbui te hebben gehad.

Hoe dat zo?

Er zijn meerdere mogelijke oorzaken voor bloedneuzen tijdens de zwangerschap. Je bloedvaten worden dunner en slapper van het hormoon progesteron. Daarbij heb je als je zwanger bent meer bloed in je lichaam, omdat je gewicht is toegenomen én omdat je meer bloed nodig hebt voor de baarmoeder en placenta. Tot slot zijn de slijmvliezen in je lichaam beter doorbloed, ook die in je neus dus.

Wat kun je doen?

Tja, heel vervelend, maar zoveel is er helaas niet aan te doen. Wel kan het goed zijn om extra vitamine C te slikken, want dat versterkt de slijmwanden. Verder is het belangrijk om niet in je neus te peuteren, niet te hard te snuiten en genoeg te drinken, zodat je slijmvliezen gehydrateerd blijven. Mocht je heel veel bloedneuzen hebben, neem dan wat extra ijzer in (ook even in overleg). En: stop altijd een pak zakdoeken in je tas, zodat je voorbereid bent.

Lees ook: Snurken tijdens je zwangerschap en wat je ertegen kunt doen

3. ‘Ik ben wakker!’

Je kunt je niet herinneren dat je eerder zo lang plafonddienst draaide. Het lukt je maar niet om in slaap te komen, úren lig je wakker. En ben je eenmaal weg gedut, dan word je een paar uur later alwéér wakker. En een paar uur laten weer. En… Je snapt ‘m.

Hoe dat zo?

Niet kunnen slapen tijdens de zwangerschap kan veel oorzaken hebben. Je buik zit in de weg, je hormonen gieren door je lijf, je moet om het uur plassen, je kunt last hebben van rusteloze benen en/of brandend maagzuur, of misschien maken je hersenen overuren omdat dit nu eenmaal een spannende tijd voor je is.

Wat kun je doen?

Door de hormonen ga je lichter slapen. Je wordt sneller wakker, eigenlijk al ter voorbereiding op de baby. Ook dan wil je niet diep slapen, zodat je de geluiden van je baby goed kunt horen. Tip: tel vooral niet het exacte aantal uren dat je slaapt. Die gaan de komende tijd echt niet meer worden, ook straks niet met de baby erbij. Houd in je achterhoofd dat je van liggen ook uitrust. En met liggen bedoelen we doezelen zonder andere prikkels, dus geen televisie of telefoon. Verder is het slim om middagdutjes in te plannen.

4. De beuk erin

Gezellig hoor, al die beweging in je buik. Maar sommige baby’s zijn zo actief dat je last van je ribben kunt krijgen. Het kan zelfs aanvoelen alsof ze gekneusd zijn.

Hoe dat zo?

Je ribben kunnen het zwaar te verduren krijgen, vooral in het derde trimester. Inderdaad van de voltreffers van je baby op je ribben, maar ook door de druk van de steeds verder groeiende baarmoeder. Rond week 36 ligt je baarmoeder op z’n hoogst, dus dan kun je het meest last van ribbenpijn hebben.

Wat kun je doen?

Het makkelijkste wat je kunt doen, is je beha uittrekken. Dat geeft namelijk weer wat meer ruimte. Ook de zijkanten van je borsten masseren kan helpen. Zorg ervoor dat je zo comfortabel mogelijke kleren draagt, zoals een elastisch topje dat helemaal over je buik gaat, maar de boel niet naar één bepaalde plek duwt. Verder: blijf bewegen en let op je houding. Sink your trunk, oftewel knieën van het slot en je stuitje laten zakken als je staat. En maak je lijf lang, van het begin tot het einde van je rug. Daarmee kantel je automatisch je bekken.

Lees ook: 20x vervelende zwangerschapskwalen waar jullie last van hadden

5. Zo’n bizarre droom

Je bent aan het bevallen. Na urenlang hard werken krijg je eindelijk je baby in je armen. Je kijkt naar het gezichtje maar ziet… een alien. Aahh! Geen zorgen, het is maar een droom. Veel zwangere vrouwen dromen tijdens hun zwangerschap de raarste dingen (en kunnen daarna uiteraard de slaap niet meer vatten).

Hoe dat zo?

Vergeet niet waar je allemaal mee bezig bent: je bent een kind aan het kweken, tegelijkertijd verander je zelf ook en moet je straks aan de bak om je kind te baren. En dan moet er ook nog superveel geregeld worden, terwijl je emoties alle kanten op vliegen. Allemaal dingen waar je voorheen nog nooit mee te maken hebt gehad. Je hebt dus nogal wat aan je hoofd. En dat wordt door je brein allemaal verwerkt in (absurde) dromen.

Wat kun je doen?

De moeders op internetfora zijn het unaniem eens: praat erover. Dit lucht namelijk enorm op. Hetzelfde kun je doen bij piekergedachten. Het meeste komt voort uit onzekerheid, en die kan een ander heel makkelijk wegnemen. Veel (aankomende) moeders voelen druk om alles goed te doen. Op het werk, een leuke partner zijn, moeder zijn/worden, de leukste vriendin zijn. Die vrouwen gaan vaak over hun grenzen en ontwikkelen daarbij meer klachten of gaan piekeren. Piekeren kan zelfs leiden tot meer harde buiken. Een baarmoeder kan niet praten, maar wel samentrekken. Vaak wil je lijf je dan dus iets zeggen. Luister naar de grenzen die je lijf je aangeeft, en vooral: laat los! Het hoeft allemaal niet perfect.

6. Opstopping!

Wanneer heb je voor het laatst gepoept? Gister was het in elk geval niet, en de dag daarvoor ook niet. Veel zwangere vrouwen hebben moeite met naar het toilet gaan. Als je minder dan drie keer per week kunt poepen, dan heet dat obstipatie.

Hoe dat zo?

Je baarmoeder en baby groeien, waardoor andere organen in je buik minder ruimte krijgen. Zo ook je darmen, wat de werking ervan vertraagt. Bovendien zorgt het hormoon progesteron er tijdens je zwangerschap voor dat je darmen trager werken, waardoor je minder vaak ontlasting hebt. En doordat de ontlasting langer in je buik blijft zitten, wordt er vocht aan onttrokken en kan het harder en droger worden.

Wat kun je doen?

Stap één in je strijd tegen obstipatie: Roosvicee Laxo. Deze drank zit vol pruimen, die laxerend werken. Ook een optie is om elke ochtend een bakje Griekse yoghurt met blauwe bessen te eten en/of een glas rode bietensap te drinken. En verder: goed vezelrijk eten én voldoende drinken. Dat wil zeggen anderhalf tot twee liter vocht per dag. Lichamelijke beweging is ook goed, daardoor worden je darmen actiever. Tip van grootmoeder: kiwi op de nuchtere maag.

Lees ook: Droge neus tijdens je zwangerschap en wat je ertegen kunt doen

7. Zo, dat fikt

Je voelt het branden in je slokdarm, ervaart een brok in je keel, of dat je eten weer omhoog komt, bent misselijk of moet zelfs overgeven: allemaal tekenen dat je last hebt van brandend maagzuur. Zeven van de tien zwangere vrouwen hebben hiermee te maken, en het treedt veelal ’s nachts op, omdat je dan ligt.

Hoe dat zo?

Het klepje tussen je maag en slokdarm, dat ervoor moet zorgen dat je maagsappen – bedoeld om je eten te verteren – niet terugstromen naar je slokdarm, werkt in dit geval niet naar helemaal goed. Dit kan komen doordat de sluitspier van de slokdarm is verslapt als gevolg van het hormoon progesteron. Ook het feit dat je buik steeds groter wordt en de druk op je maag toeneemt, helpt niet mee.

Wat kun je doen?

Je kunt zo erg last hebben van brandend maagzuur dat je ’s nachts niet kunt slapen. Het advies luidt dan: leg een paar kussens op elkaar, zodat je hoger ligt en het zuur dus moeilijker terug kan stromen. Daarnaast is voor sommigen een beetje melk drinken een goed idee (let op: bij anderen werkt dit juist averechts), omdat dit verzachtend kan werken. Tegelijkertijd is het slim om bepaalde scherpe etenswaren juist van je menu te schrappen, zoals koolzuurhoudende dranken en uien.

8. Jeuk is anders

Gék word je van de jeuk. Het houdt maar niet op. En hoe harder je krabt, hoe erger het wordt. ’s Nachts is het al helemaal niet te harden, en simpele smeersels van de drogist tegen striae en droge huid helpen niet, of maar tijdelijk. Elke paar uur word je wakker om een nieuwe lading op te smeren.

Hoe dat zo?

Simpel: je buik en borsten (en misschien ook je billen en benen) maken een groeispurt door, waardoor de huid weinig tijd heeft om op te rekken. Dit veroorzaakt jeuk. Ook je (daar zijn ze weer!) hormonen kunnen een rol spelen. Mogelijk stoten zij stoffen uit die in je bloed terechtkomen en jeuk veroorzaken. Heb je naast jeuk ook uitslag, dan kan er meer aan de hand zijn. Je kunt bijvoorbeeld last hebben van zwangerschapseczeem. Dit komt dan weer doordat je immuunsysteem het flink te verduren krijgt tijdens de zwangerschap.

Wat kun je doen?

Ga niet onder een te hete douche staan en schrob je huid niet te hard. Regelmatig verkoelen met een ice pack (of een zak bevroren doperwten) kan ook helpen, of gebruik een verkoelende mentholgel of -poeder, al kan niet iedereen hiertegen. Katoenen kleding dragen is ook aan te raden en pas op met producten waar parfum of een ander chemisch middel in zit, zoals wasverzachter. Je huid is immers gevoeliger tijdens de zwangerschap. Heb je naast jeuk ook huiduitslag, dan is een bezoek aan de dokter geen verkeerd idee. Soms is het nodig om tijdelijk even met een voorgeschreven hormoonzalf te smeren. Tip van grootmoeder: smeer met olijfolie en masseer je buik regelmatig. Let op: heb je hevig jeukende en rode handen en voetzolen? Dan zou het kunnen dat je lijdt aan zwangerschapscholestase. In dat geval stroomt de gal die je aanmaakt niet goed door en hoopt zich op in de lever. Dit kan gevaarlijk zijn voor de baby, dus laat dit voor de zekerheid altijd checken bij de dokter of vertel het aan je verloskundige/gynaecoloog.

9. Lucht happen

Je bent al buiten adem van even de trap op lopen. Om van dat tripje naar de supermarkt nog maar te zwijgen. Kortademigheid: het kan je al vroeg in de zwangerschap overvallen, maar de meeste zwangere vrouwen krijgen hier pas in het derde trimester mee te maken.

Hoe dat zo?

Weer is het het hormoon progesteron dat huishoudt: hij geeft het signaal aan je herenen door dat je meer zuurstof nodig hebt. Daardoor ga je sneller ademen en kun je het gevoel hebben dat je zuurstoftekort hebt. Daarnaast maak je meer bloed aan, dat uit meer vocht en minder rode bloedcellen bestaat, die zuurstof transporteren. Tot slot krijgen je longen minder ruimte door het groeien van de baby en baarmoeder.

Wat kun je doen?

De truc is om je adem naar beneden te laten zakken. Plaats je ene hand op je hart en de andere op je buik. Adem in via je bovenste hand en adem uit naar je buik toe. Helpt dit niet, dan is de enige remedie rustiger aan doen en je tempo aanpassen. Probeer daarnaast niet te snel te ademen. Hierdoor kan hyperventilatie ontstaan en ben je verder van huis.

Dit artikel is eerder verschenen in Ouders van Nu Magazine – Tekst: Aisling Kieft, Beeld: Shutterstock

 

Artikelen van Ouders van Nu ontvangen in je mailbox? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.