bedtijd zomer
door

Stelling: 'Laat je kind 's zomers zelf z'n bedtijd bepalen'

Is je kind niet in bed te krijgen nu het lang licht is, en toch weer heel vroeg wakker? Dat heet ook wel het 'midzomernachtsyndroom'. Gewoon loslaten die vaste bedtijd, zeggen sommige deskundigen. Kinderslaapcoach Susanne Willekes is het daar niet mee eens: 'Ouders moeten kinderen beschermen tegen zichzelf.'

De meeste volwassenen en kinderen slapen in de winter gemiddeld een uur langer dan in de zomer. De reden hiervoor is simpel. Het is langer licht en dat maakt je actief en blij, zegt Gerard Kerkhof, hoogleraar psychofysiologie aan de Universiteit van Amsterdam, in het AD.

Lichtdeskundige Toine Schoutens voegt hieraan toe dat de lange zomeravonden een groter effect hebben op kinderen dan op volwassenen. ‘Die staan nog veel dichter bij de natuur dan volwassenen. Ze draaien nog geen nachtdiensten en werken ook nooit ’s avonds door. Dus is hun slaapritme nog puur.’ Betekent dit dat je je kinderen dus zelf hun bedtijd kunt laten bepalen? That’s the question…

‘Laat ze naar bed gaan als ze slaap krijgen’

Volgens Schoutens kun je alle pogingen om je kind naar bed te krijgen of te laten uitslapen net zo goed laten. Kinderen kunnen in de zomermaanden prima zelf hun bedtijd bepalen, vindt hij. Zijn advies: ‘Laat ze naar bed gaan wanneer ze slaap krijgen.’ Wel raadt hij ouders aan de slaperigheidssymptomen van hun kind goed in de gaten te houden. Veel kinderen worden juist hyperactief als ze moe zijn. Met donkere gordijnen en je kind voorlezen of een ander ‘ontspanningsritueel‘ kun je hem helpen zich over te geven aan zijn moeheid en rustig te gaan slapen.

Helpt dat niet en gaat je kind een paar avonden (te) laat naar bed? No worries. Volgens de lichtdeskundige bouwen kinderen zo een zogenaamde ‘slaapschuld’ op. ‘Het ene moment zijn ze heel actief en dan opeens vallen ze om.’ Kortom, dat tekort aan slaap halen ze heus wel in, meent Schoutens. ‘In de zomer slaap je korter, maar ook efficiënter. Je slaapt dieper en juist die diepe slaap heb je nodig om te herstellen.’

Een flinke uitdaging

Wil je, nu je dit hebt gelezen, per direct die bedtijden loslaten (want o, wat scheelt dat een gedoe)? Even wachten… Er zijn namelijk ook deskundigen met een heel andere mening. Zoals onze eigen expert, kinderslaapcoach Susanne Willekes. Ze beaamt dat kinderen – en volwassenen – minder moe zijn in deze tijd van het jaar doordat het zo lang licht is. Toch is het volgens haar belangrijk om je kind op tijd naar bed te sturen. Al snapt ze dat het in de zomer een flinke uitdaging is voor ouders.

‘We leven meer buiten en je kind hoort misschien de buurkinderen nog buitenspelen. En zelf denk je vaak ook om tien uur: is het al zo laat?! Het verschil tussen kinderen en volwassenen is alleen dat wij het vermogen hebben om uit te slapen en kinderen hebben dat – zeker tot een jaar of zes, zeven – nog niet. Voor kinderen geldt: hoe later ze naar bed gaan, hoe slechter hun nacht en hoe vroeger ze ’s ochtends wakker worden.’

Lees ook: Zoveel slaap heeft een schoolgaand kind nodig

Slaap inhalen is onzin

‘Ieder kind heeft een eigen natuurlijke bedtijd en die ligt tot een jaar of zes ergens tussen 18:00 en 20:00 uur. Als ze dan niet gaan slapen, is de kans groot dat ze veel te vroeg wakker worden,’ legt Susanne uit. ‘De suggestie dat kinderen dat zelf kunnen reguleren, en dat ze het wel weer inhalen in de winter, is onzin. Als baby’s en jonge kinderen een periode lang weinig slapen, wordt het steeds moeilijker voor ze om in slaap te vallen en in slaap te blijven. Ze pakken niet wat ze nodig hebben, zo werkt het niet. Vervolgens worden ze vervelend of gaan ze slechter presteren op school.’

Kinderen tegen zichzelf beschermen

Kortom, Susanne vindt het helemaal geen goed idee om kinderen hun eigen bedtijd te laten bepalen. Dit leidt volgens haar tot te weinig slaap, omdat de meeste kinderen niet uitslapen en het dus niet inhalen. Ouders moeten kinderen dus beschermen tegen zichzelf. ‘Net zoals we ervoor zorgen dat ze gezond eten, moeten we ook zorgen dat onze kinderen voldoende slaap krijgen.

Het is lastig in deze tijd van het jaar, als de dagen zo lang zijn, maar zorg voor goed verduisterende gordijnen en leg je kind op tijd in bed. Je brein houdt je voor de gek als je denkt dat je meer energie hebt en minder slaap nodig hebt door die lichte dagen.’ Dus helaas pindakaas voor onze kinderen. Als het aan Susanne ligt: vanavond gewoon op tijd naar bed.

Eens of oneens?

Hoor jij bij ‘team Susanne’ en gaat je kind gewoon op tijd z’n bed in, zomer of niet? Of kun je je beter vinden in de mening van de andere deskundigen, die stellen dat je kind z’n slaap heus wel weer inhaalt? We zijn benieuwd. Deel op onze Facebook-pagina met andere ouders hoe jullie het thuis aanpakken.

Meer lezen: Zo krijg je je kind na de vakantie weer in zijn oude slaapritme

Bron: AD