door

Terug naar school: zo komen jullie weer in het juiste ritme

Ook aan zes weken zomervakantie komt een einde. In sommige gezinnen is de omschakeling van vakantie naar school best even wennen. Zo zorg je ervoor dat de start na de vakantie goed gaat en je kinderen (en jullie) weer snel in het schoolritme zitten.

In sommige gezinnen is de overgang van vakantie naar school een niet-bestaand probleem. Maar wat als je wel last hebt van post-vakantiechaos met kinderen die opzien om weer naar school te gaan? Met deze tips voorkom je drama:

Advertentie
  1. Weer op tijd naar bed

    Tijdens de vakantie zijn regels en structuur vaak wat verder te zoeken. Het is natuurlijk heerlijk om even geen wekkers te zetten en wat soepeler om te gaan met bedtijd. Maar om weer op volle sterkte te kunnen functioneren op school, is een goede nachtrust van groot belang. Begin al tegen het einde van de vakantie het normale slaapritme weer op te pakken. Plan nog wat leuke uitjes, waarvoor je vroeg uit de veren moet. Zo raken jullie vast gewend aan het vroege opstaan.

    Advies van onze slaapcoach: zoveel slaap heeft een schoolgaand kind nodig. 

  2. Voer een eigen einde-vakantie-ritueel in

    Dit kan van alles zijn: een afsluitend familiediner, nog een leuke activiteit als vakantieafsluiter, nieuwe schoolspullen shoppen of samen een fotoalbum maken van alles wat jullie deze zomer hebben gedaan. Een ritueel helpt kinderen bij de mentale voorbereiding.

  3. Manage de verwachtingen

    Door alvast samen me je kind de eerste schoolweek door te nemen, neem je een hoop spanningen weg. Hoe ziet het ochtendritme eruit? Wanneer moet hij overblijven, op welke dagen mag hij afspreken met vriendjes en wanneer starten de sportclubjes weer? Maak een duidelijk schema en hang het op een zichtbare plek. Dan weet iedereen wat hij kan verwachten.

  1. Benadruk de positieve kant

    Vakantie is leuk, maar school is dat zeker ook. Misschien loopt je kind niet direct warm voor het leren van nieuwe dingen. Gooi het dan eens over een andere boeg: zoals alle vriendjes die weer terug zijn van vakantie of het feit dat een klas hoger ook meer zakgeld betekent.

  2. Bereid jezelf voor

    Ook voor jezelf zal het weer even wennen zijn, maak het jezelf daarom niet al te lastig, doe vast boodschappen voor de hele week en zet zo veel mogelijk klaar. Maak zondagavond vast alle lunchpakketjes voor de komende dagen en stop ze in de vriezer, laat iedereen bedenken welke kleren hij aan wil, leg ze klaar en verzamel ook vast de tas met gymspullen. Plan verder geen andere afspraken, zodat je ook zelf weer snel in dat ritme komt.

Tip: Zo krijg je je kind weer in zijn oude slaapritme na de vakantie

Bron: Psychologie Today Beeld: Shutterstock