bedtijd kind

Zó bepaal je wat de beste bedtijd is voor je kind

Kinderen op tijd in bed krijgen kan soms lastig zijn. Toch is een goede nachtrust cruciaal. Niet alleen om tot rust te komen, maar ook voor het groeiproces. Maar het ene kind is het andere niet, dus hoe bepaal je wat de beste bedtijd is voor jouw kind?

Sommige kinderen hebben vlak voor het slapengaan nog ontzettend veel energie en mede daardoor lukt het niet altijd om ze op het door jouw gewenste tijdstip in bed te krijgen. Een uur meer of minder slaap lijkt onschuldig, maar het kan meer impact hebben dan je denkt.

Op tijd

Uit verschillende wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat kinderen die op tijd naar bed gaan (tussen 18:00 en 21:00 uur, afhankelijk van de leeftijd) langer doorslapen, gezonder zijn en betere cognitieve vaardigheden hebben in vergelijking met kinderen die later naar bed gaan.

Beter functioneren

Zo blijkt dat kinderen die rond 22.00 uur naar bed gaan meer moeite hebben om in slaap te vallen en ook vaker tussendoor nog wakker worden. Kinderen die op tijd naar bed gaan hebben hier minder last van én zouden ook nog eens beter functioneren op school. Dit blijkt uit een studie uit 2012, waarbij het slaapgedrag van scholieren tussen de zeven en elf jaar werd geanalyseerd.

 

Minder impulsief

Een deel van de scholieren ging vijf dagen lang een uur eerder naar bed, terwijl het andere deel op het gebruikelijke tijdstip naar bed ging. Vervolgens werden alle scholieren beoordeeld door hun leraar. De kinderen die op tijd naar bed gingen bleken zich minder impulsief te gedragen, waren minder snel geïrriteerd en kwamen beter uit hun woorden.

Betere sociale vaardigheden

De voordelen van voldoende nachtrust zijn nog groter voor jonge kinderen. Uit een recente studie onder kinderen van achttien maanden blijkt dat hun motoriek, taalvaardigheid én sociale vaardigheden beter zijn wanneer ze vóór 22.00 uur naar bed gaan.

Hoe bepaal je het precieze tijdstip?

Over het algemeen zou je kunnen stellen dat ‘op tijd’ naar bed gaan voor de meeste kinderen betekent vóór 21:00 uur. Maar het precieze tijdstip is natuurlijk afhankelijk van de leeftijd en het slaapritme van je kind. Het is dus eigenlijk een kwestie van uitproberen. Je zou hiervoor de theorie van kinderarts Marc Weissbluth kunnen uitproberen. Hij adviseert om je kind een paar avonden achter elkaar twintig minuten eerder naar bed te doen. Heeft je kind hier geen moeite mee en valt hij gemakkelijk in slaap? Dan heeft hij waarschijnlijk baat bij een vroegere bedtijd.

BEKIJK OOK: Tips en weetjes over het slaapritme van je kind
[jwplayer id=”eu0aMxNw”]

Auteur: Erandi Godinez – Bron: Good Housekeeping – Beeld: Shutterstock